۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
آینده غیرقابل‌پیش‌بینی رمزارزها

کاهش قابل‌ توجه قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال در سال گذشته تا جایی پیش رفت که با ریزش متوالی رمزارزها از سقف ۶۷ هزار و ۵۵۹ دلار به محدوده ۱۵ هزار دلار مواجه شدیم.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا از دست رفتن بیش از دوسوم ارزش بیت‌کوین به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال در سال گذشته، باعث شد که به‌تدریج ارزهای دیگر، هم‌روندی نزولی را در پیش بگیرند و حتی برخی به‌طورکامل ارزش خود را از دست بدهند.

واقعیت آن است که فرازوفرود رمزارزها همواره وجود داشته اما پس از رشد چشم‌گیری که بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ تجربه کرد، سال ۲۰۲۲ دیجیتال‌ها با ریزشی شدید، سرمایه‌گذاران خود را نگران‌تر از هر زمانی کرده و هرچه گذشت بر شدت این شرایط ناامیدکننده افزوده می‌شد.

اتفاقاتی همچون امنیت پایین پلتفرم‌های دیفای و برنج‌ها، ورشکستگی پلتفرم‌ها و صرافی FTX، قانون‌گذاری کشورهای مختلف، رکود در بازارهای مالی و افزایش مداوم نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا، منجر به سقوط رمزارزها شد. حال‌آنکه این روند نزولی از آغاز سال ۲۰۲۳ در حال تغییر ملایم شیب خود است به‌طوری‌که بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان، با به دست آوردن سطح بالای ۲۸ هزار دلار در حال بازیابی محبوبیت خود است.

علت کاهش قیمت بیت کوین

پرسشی که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران این بازار به وجود آمده و همواره به دنبال پاسخ آن هستند، این است که چرا بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۲ با شدت زیادی سقوط کرد و درمجموع چه عواملی در روند قیمتی رمز ارزها مؤثر بوده است؟

در بازار کریپتوکارنسی رویدادهای جهانی همچون تورم و سیاست‌های پولی کشورهای بزرگ، بالا بودن نسبت عرضه ارزهای دیجیتال در مقابل تقاضا و ورشکسته شدن برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار منجر به از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران شده و سقوط ارزهای دیجیتال در سال گذشته را رقم زد.

گفتنی است خبر ورشکستگی احتمالی بانک سیلورگیت ازجمله اخباری بود که در آخرین هفته‌های سال گذشته موجب سقوط چند دلاری رمزارزها شد. «سیلور گیت» از بانک‌هایی است که سهمی بزرگ در تأمین نقدینگی بازار رمزارزها ایفا می‌کند و همزمان با انتشار احتمال ورشکستگی آن، قیمت بیت‌کوین سقوط پنج‌درصدی را تجربه کرد.

همچنین ریزش قیمت سهام بازار آمریکا و کاهش قیمت انس طلا از دیگر دلایل نزول رمزارزها در برهه‌ای از سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. مورد دیگر که برخی از آن به‌عنوان دلیلی عمده، برای سقوط رمز ارزها نام می‌برند، ایجاد مشکلاتی در ترازنامه مالی صرافی اف‌تی‌ایکس بود که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های حوزه ارزهای دیجیتال است.

واقعیت آن است که بحران نقدینگی صرافی اف‌تی‌ایکس موجب خارج شدن سرمایه‌های بسیاری از این بخش شد و به اعتقاد عده‌ای، این اتفاق دلیلی بزرگ برای سقوط رمزارزها به‌شمار می‌رود.

پایان همه‌گیری ویروس کرونا نیز عامل تأثیرگذاری بر این بازار بود زیرا همزمان با شیوع ویروس، رشد ارزهای دیجیتال هم آغاز شد و با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا، نقدینگی‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش سرازیر می‌شد و رونق قابل‌توجهی با سرمایه‌گذاری در خرید رمزارزها شکل گرفت، اما با فروکش کردن کرونا و بازگشت به شرایط عادی روش سرمایه‌گذاری‌ها تغییر کرد و عده‌ای با بی‌اعتمادی به این بخش، سرمایه‌های خود را از بازار ارزهای دیجیتال خارج کرده و به سمت بازارهای کم ریسک‌تری همچون طلا و ملک سرازیر کردند.

اما دلیل دیگر جنگ‌های بین اوکراین و روسیه بود که بازار رمزارزها را برهم ریخت و کاهش نرخ شدیدی را در این بخش موجب شد. با وجود این ناآرامی، عده‌ای زیاد، سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال را مطمئن ندانسته و تصمیم به خروج سرمایه خود گرفتند. به‌ویژه آنکه در ژانویه ۲۰۲۲، بانک مرکزی روسیه لایحه‌ای تحت عنوان ممنوعیت استفاده و استخراج رمزارزها در خاک روسیه را ارائه کرد و این لایحه تأثیر فراوانی را بر سقوط بازار رمزارزها ایفا نمود.

از نقطه‌نظر بسیاری از کارشناسان تا زمانی که شاهد بازگشت صلح و ثبات در اروپای شرقی و پایان جنگ نشویم مردم به‌جای گزینه‌های پرریسک و نوسانی همچون ارزهای دیجیتال، بازارهای کم‌ریسک تری را انتخاب می‌کنند. به‌علاوه افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا نیز عاملی دیگر و حتی از دیدگاه عده‌ای شاید مهم‌ترین دلیل برای افت قیمتی رمزارزها بود به‌گونه‌ای که بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، با چنین اقدامی از سوی دولت آمریکا، سپرده‌گذاری در بانک را بر خرید رمزارز، ترجیح دادند.

آینده رمزارزها چه می‌شود؟

و حالا بحث اصلی آنکه چه چشم‌اندازی برای رمزارزها وجود دارد، آیا ریزش سال ۲۰۲۲ تکرارپذیر است؟

بنا به گفته «چانگ پنگ ژائو» بنیان‌گذار بزرگ‌ترین صرافی رمزارز جهان، ممکن است بهبود بیت‌کوین از سقوط اخیر سال‌ها به طول انجامد.

همچنین «مایکل ون دپاپ» تحلیل‌گر مشهور ارز دیجیتال می‌گوید با توجه به طولانی‌تر شدن زمستان ارزهای دیجیتال، سال ۲۰۲۲ بدترین سال برای قیمت‌ها بود.

در این حال «کیانا دانیال» بنیان‌گذار Invest Diva با خوش‌بینی نسبت به آینده ارزهای دیجیتال معتقد است : آنچه از بیت‌کوین انتظار دارم، نوسان کوتاه‌مدت و رشد بلندمدت است.

رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز بر این باور است که این سقوط قیمتی، رخداد تازه‌ای نیست و این رمزارز در زمان‌های دیگر نیز چنین ریزش‌های را تجربه کرده است.

به گفته این کارشناس، بازار رمزارزها نیز به‌مانند سایر بازارهای سرمایه‌دارای ریسک سرمایه‌گذاری است اما اینکه ریزش‌ها تا کی و کجا ادامه داشته باشد هم قابل پیش‌بینی نیست.

ریزش در ارزهای دیجیتال به معنای اصلاح قیمت است

شهرام محمدیان، فعال و کارشناس بازار ارزهای دیجیتال در ارتباط با چشم‌انداز رمزارزها به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با وجود آنکه در سال میلادی جدید، رمزارزها نسبت به سال گذشته شیب ملایم صعودی را در پیش گرفته‌اند، اما با توجه به تأثیرگذاری عوامل مختلف جهانی نمی‌توان پیش‌بینی خاصی از آینده آن‌ها داشت.

وی تصریح می‌کند: سال گذشته شاید یکی از بدترین سال‌ها برای این ارزهای دیجیتال بشمار می‌رفت زیرابه یک‌باره متغیرهای زیادی شرایط این بازار را نزولی کرد. از تغییرات نرخ بهره در آمریکا گرفته تا جنگ روسیه و اوکراین، ورشکستگی چند بانک و صرافی کلیدی و مواردی که هرکدام تأثیر قابل‌توجهی در این بازار گذاشتند.

این فعال یادآور می‌شود: اما نکته‌ای که همواره سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال باید به آن توجه داشته باشند اصلاح قیمتی است که هرازچندگاه با آن مواجه می‌شوند.

به گفته محمدیان از نظر فعالان رمزارز، ریزش در این بازار نه به معنای سقوط بلکه به معنای اصلاح قیمت است و متأسفانه در همین زمان‌های اصلاح قیمتی است که عده‌ای از سرمایه‌گذاران، با خروج از بازار باعث کاهش تقاضا و افت قیمتی بیشتر می‌شوند.

در زمان‌های ریزش سرمایه‌گذاران باید صبوری کنند

وی اظهار می‌کند: درصورتی‌که این بازار هم مانند بورس درزمان‌های ریزش، نیازمند صبوری سرمایه‌گذارانش است تا با گذشت مدت‌زمانی خود را بازیابد و ضرر ایجادشده را جبران کند.

به گفته این فعال البته بازیابی قیمت‌ها در این بازار، ممکن است مدت‌ها به طول انجامد ازاین‌رو هیچ سرمایه‌گذاری نباید توقع سودآوری کوتاه‌مدت را داشته باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: با این اوصاف نمی‌توان آینده این بازار را تخمین زد آنچه از ارزهای دیجیتال می‌توان گفت مربوط به گذشته و اکنون این بازار است آینده کاملاً نامشخص است.

گزارش از نفیسه زمانی‌نژاد؛ خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 650890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.