حفظ و احیای بافت تاریخی مشهد از وظایف مهم شورای ششم است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از مهم‌ترین وظایف شورای اسلامی شهر و شهرداری این کلان‌شهر، حفظ و احیای بافت تاریخی آن است.

حسن موحدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف شورای اسلامی شهر و شهرداری حفظ و احیای بافت تاریخی مشهد است، زیرا حفظ کالبد و هویت تاریخی شهر می‌تواند ابزاری برای روایتگری سبک زندگی شهری نسل آینده باشد.

وی با بیان اینکه مرمت، حفظ و احیای بافت‌های تاریخی بر عهده سازمان بازآفرینی است و در اجرای طرح‌های بازآفرینی در محلات باید تمام حوزه‌ها شامل کالبدی، محیطی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه باشد، افزود: اگر در هر حوزه اقدامات مناسبی انجام نشود، هدف در طرح بازآفرینی محقق نخواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با اقتصادسازی و تقویت بنیه اقتصادی مناطقی که دارای بافت تاریخی است، می‌توان در راستای حفظ و احیای بافت‌های تاریخی گام برداشت.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مزیت‌ها و نتایج مرمت، نگهداری و احیای بافت‌های تاریخی در شهر، افزایش ماندگاری زائر است، چراکه این فضاها می‌تواند به عنوان جاذبه‌های تاریخی و گردشگری هم مورد استفاده قرار گیرد.

موحدیان خاطرنشان کرد: از رویکردهای شورای ششم ایجاد اقتصاد پایدار در مناطق شرقی مشهد است، زیرا این مناطق، بافت‌های تاریخی فراوانی دارند و با اقتصادسازی در این مناطق می‌توان بافت‌های تاریخی شرق مشهد را نیز احیا کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: مجموع بافت تاریخی مشهد حدود ۳۳۸ هکتار است که از یک دهه پیش تاکنون بخش زیادی از خانه‌های تاریخی و ارزشمند در طرح‌های توسعه‌ای شهر از بین رفته است و تنها تعداد محدودی از خانه‌های تاریخی باقی مانده است.

وی ادامه داد: نکته نگران‌کننده این است که معدود بناهای تاریخی نیز به‌دلیل اهمال‌کاری مالکان و مرمت نشدن در این سال‌ها، به حالت مخروبه درآمده است و تا تخریب فاصله زیادی ندارند و نیاز جدی به رسیدگی دارند.

وی افزود: از نخستین روز تشکیل سازمان بازآفرینی در شهرداری مشهد، آفرینش دوباره فضاها و بافت‌های تاریخی به‌عنوان یکی از وظایف و اولویت‌های این سازمان تعیین شد و چندی بعد نیز شورای اسلامی شهر در مصوبه‌ای مشوق‌هایی برای مرمت و بازسازی و بازپیرایی خانه‌های تاریخی و واجد ارزش در نظر گرفت.

موحدیان گفت: هویت هر شهر مبتنی بر بناهای قدیمی و پهنه‌های تاریخی است و نیاز داریم که این بناها حفظ شود و شورای اسلامی شهر باید مشوق‌هایی ایجاد کند که مالکان این بناها انگیزه احیا و بازسازی آن را داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای فعال شدن بناهای تاریخی در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی ادامه داد: به‌جز حفظ و بازسازی بناهای تاریخی، فعال کردن آن‌ها نیز دارای اهمیت است، این خانه‌ها می‌تواند در زمینه گردشگری به‌خوبی فعال شود و در جذب گردشگر به شکلی مؤثر عمل کند تا به دنبال آن اشتغال نیز ایجاد شود.

کد خبر 650742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.