ضرورت تبیین حماسه تاریخی ۵ رمضان مردم اصفهان

یکی از پیشکسوتان انقلاب اسلامی گفت: مبارزه حق با باطل و کفر با ایمان در انقلاب اسلامی در راس مسائل است و اگر این موارد فراموش شود، در واقع نسل جوان گذشته خود را فراموش کرده است و به دنبال دشمنان انقلاب و اسلام خواهد رفت. خون شهدای اصفهان در پنجم رمضان نیز در راه توحید، امامت و عدالت ریخته شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی اژه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره حماسه ۵ رمضان سال ۱۳۵۷ مصادف با نوزدهم مرداد همان سال مردم اصفهان اظهار کرد: حادثه تاریخی پنج رمضان مقدمات متعددی داشت و برشمردن زمینه‌های این تحصن خالی از لطف نیست.

وی افزود: رژیم طاغوت زندانیان سیاسی را در آن سال‌ها با جنایتکاران هم مکان و همراه و این افراد را تحریک کرده بود تا جایی که جان این زندانیان سیاسی در خطر افتاده بود.

این پیشکسوت انقلاب اسلامی ادامه داد: آن زمان خانواده زندانیان به عنوان شکایت در منزل آیت‌الله خادمی تحصن کردندو دست به اعتراض زدند؛ برخی از پیشکسوتان انقلاب از جمله حجت‌الاسلام مظاهری، مرحوم علی‌اکبر پرورش و برخی دیگر همچون حجت‌الاسلام بدری در تحصن خانواده زندانیان حضور داشتند و به دنبال این بودند تا فشار بر این افراد و خانواده زندانیان سیاسی کمتر شود.

حجت‌الاسلام اژه‌ای تصریح کرد: بزرگانی همچون شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و مرحوم پرورش در اصفهان سخنرانی کردند و حتی علما از شهرهای دیگر به اصفهان آمدند؛ این جریان از طرفی حالت استانی داشت و از طرف دیگر، به شکل ملی و کشوری درآمد؛ یعنی در مسیر اصل انقلاب پیش رفت و از خواسته‌های قبلی همچون تحصن و آزادی زندانیان به یک مبارزه بر اساس اصل انقلاب به رهبری حضرت امام (ره) تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله خادمی سیاست خاصی داشتند و مایل نبودند کار به جایی برسد که از کنترل خارج شود اما تمایل داشتند انقلاب به پیش برود، ادامه داد: رژیم شاه تهدیدهایی کرده بود و احتمال می‌رفت که کار به خونریزی بکشد. مذاکراتی از سوی افراد تأثیرگذاری همچون مرحوم پرورش انجام شد و مقرر شد تحصن به آرامی تمام شود و مردم متفرق شوند و خواسته‌هایشان را در تجمعات و راهپیمایی‌ها دنبال کنند.

این پیشکسوت انقلاب اسلامی گفت: بنا نبود این مبارزه تهدید شود اما چون نقطه خطری شده بود و حوادث ناخواسته زیادی داشت مایل بودند این جریان تمام شود اما مأموران شهربانی و ساواک خواستار این نبودند که این اقدام به آرامی خاتمه یابد. متحصنان در حالی که مقدماتی را آماده می‌کردند که از خانه آیت‌الله خادمی خارج شوند، همه راه‌ها بسته و خانه ایشان محاصره شد و بدون دلیل تیراندازی رخ داد.

وی افزود: مردم به خاطر اصل انقلاب و موارد دیگری که تحت‌الشعاع واقع شده بود تحصن کرده بودند، همچنین این افراد مایل به درگیری نبودند بلکه می‌خواستند طبق نظر امام راحل مسالمت‌آمیز اقدام کنند و اعتراض خود را به شکل تجمع در مساجد و راهپیمایی در خیابان‌ها دنبال کنند اما همان زمان انقلابیونی از جمله شهید نم‌نبات و دوازده‌امامی به محض خارج شدن از خانه آیت‌الله خادمی تیر خوردند و به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای خاطرنشان کرد: آن زمان امام به مناسبت حادثه خونین پنج رمضان در اصفهان پیامی صادر کردند و این حادثه به عنوان شاخص در انقلاب مطرح شد و پرچم راه استان‌های دیگر قرار داد.

وی تصریح کرد: اگر خواستار این باشید که اهمیت حادثه ۵ رمضان اصفهان را درک کنید، کافی است که به پیام امام راحل رجوع کنید تا متوجه اهمیت این روز بزرگ تاریخی شوید. امام راحل (ره) فرمودند: این بزرگترین حرکت بود که از خانه یک عالم دینی با رهبری عالمان دین و پیروی فرهنگیان، بازاریان، دانش‌آموزان و دانشجویان و شماری از دولتی‌ها دنبال شد و تا بیست‌ودوم بهمن ۵۷ بهمن تداوم یافت.

این پیشکسوت انقلاب اسلامی در ادامه درباره ضرورت بازخوانی و تبیین این دست قیام‌ها و حوادث تاریخی افزود: موضوع تبیین یک بحث قرآنی است و انبیای الهی برای بیان احکام خدا و قوانینی که خدا بر زندگی بشر وضع کرده است، مبعوث شدند. باید دانست که سنت‌های الهی برای زندگی فردی، اجتماعی و دنیوی است.

وی تصریح کرد: مبارزه حق با باطل و کفر با ایمان در انقلاب اسلامی در رأس مسائل است و اگر این موارد فراموش شوند، در واقع نسل جوان گذشته خود را فراموش کرده است و به دنبال دشمنان انقلاب و اسلام خواهد رفت. خون شهدای اصفهان در پنجم رمضان نیز در راه توحید، امامت و عدالت ریخته شد.

حجت‌الاسلام اژه‌ای اظهار کرد: در دنیا گروه‌هایی مانند منافقین از ترور، جنایت و کشتار استفاده می‌کنند اما اهل ایمان، اهل دفاع هستند شهید می‌دهند و با وحشت و ترور نسبتی ندارند، بلکه به دنبال ایجاد امنیت هستند. نقش رزمندگان ما در عراق، لبنان و سوریه نشان می‌دهد ما مدافع مظلوم هستیم و به دنبال وحشت‌آفرینی نیستیم بلکه رفع وحشت می‌کنیم تا جایی که حتی مسیحیان در عراق در پناه حاج قاسم سلیمانی پناه بردند و به امنیت رسیدند.

وی تاکید کرد: باید تبیین شود که شهدا به دنبال نام و نشان و عنوان نبودند و زمان‌شناسی کردند. روزی در زمان دفاع مقدس جهاد کردند و امروز زمانی دیگر است که باید جهاد از نوع فرهنگی را دنبال کرد، چرا که دشمن جبهه اخلاقی را دنبال می‌کند.

کد خبر 650435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.