چین، میانجی صلح جهانی می‌شود؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه میانجی‌گری چین در جنگ فایده‌ای نداشته است، ‌ گفت: تعیین تکلیف نشدن اصلی‌ترین مسئله در این جنگ یعنی اشغال مناطقی از اوکراین، نقطه‌ضعف اصلی طرح چین است، به همین دلیل غربی‌ها آن را نپذیرفتند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون سفر رهبر چین به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین اظهار کرد: چینی‌ها یک طرح ۱۲ ماده‌ای را از قبل اعلام کرده بودند که کلیات مورد پذیرش همه را مطرح می‌کند به جز دو سه مورد، ازجمله احترام به حاکمیت همه کشورها که به معنای توجه به حاکمیت روسیه و اوکراین است.

وی کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سرد را موضوع مورد پذیرش همه کشورها دانست و افزود: اکنون دوران جنگ سرد نیست که یک طرف خواهان نابودی طرف مقابل باشد، همچنین موضوع توقف خصومت و درگیری‌ها در این طرح پیشنهاد شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره شرایط دو طرف روسیه و اوکراین برای انجام مذاکرات خاطرنشان کرد: خواسته اوکراین این است که باید روسیه از مناطق اشغال شده خارج شود و پس از آن مذاکرات انجام شود، در حالی که طرف روسی خواهان آغاز مذاکرات با بقای خود در کریمه و چهار استان اشغالی در شرق اوکراین است.

وی یکی از بخش‌های طرح چین برای صلح روسیه و اوکراین را توجه به بحرانی انسانی در این جنگ معرفی کرد و ادامه داد: در این بحران حداقل شش میلیون نفر در اوکراینی آواره، ۱۰ میلیون نفر در داخل اوکراین جابه‌جا و شش میلیون خارج از اوکراین مجبور به مهاجرت شدند و در این طرح موضوعاتی مانند حفاظت از جان غیرنظامیان و ایمن نگه داشتن نیروگاه هسته‌ای مورد تاکید قرار می‌گیرد.

بهشتی‌پور درباره بندهای دیگر این طرح صلح گفت: ادامه صادرات غله که باعث ایجاد بحران‌های غذایی شده بود، توقف تحریم‌ها به نفع روسیه همچنین حق تمامیت ارضی کشورها در این طرح مطرح شده است، این مذاکرات از سوی روسیه با استقبال روبه‌رو شد اما به دلیل اینکه روسیه درباره خروج از مناطق اشغالی و سپس انجام مذاکرات تعیین تکلیف نکرده است، طرف اوکراین این موضوع را نپذیرفت.

موفقیت مذاکرات در گرو واکنش اوکراین و آمریکا

وی مذاکرات چین با اوکراین در شرایط کنونی را دارای اهمیت دانست و تصریح کرد: در صورتی که مقامات اوکراین و آمریکا به چین روی خوش نشان دهند، این امکان فراهم خواهد شد که حداقل در کوتاه‌مدت به جنگ پایان دهد و پای میز مذاکرات بنشیند اما قرائن و شواهد نشان می‌دهد که آمادگی لازم برای طرف چینی وجود ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به موضع‌گیری بی‌طرفانه چینی‌ها در این طرح گفت: چینی‌ها تلاش می‌کنند که در عمل سلاح در اختیار روسیه قرار ندهند، در عین حال توسعه ناتو را به سمت شرق محکوم کنند، از اوکراین بخواهند که عضو ناتو نشود و روسیه را تحریم نکند اما به نظر می‌رسد که این جنگ ادامه خواهد داشت و میانجی‌گری چین فایده‌ای نداشته است.

وی نوع برخورد رئیس‌جمهور اوکراین با این طرح را قابل پیش‌بینی ندانست و یادآور شد: تا زمانی که مشخص شود اوکراین چه برخوردی با این موضوع خواهد کرد، نمی‌توان در این باره نظر قطعی داد، اما باید گفت که طرح چین برای صلح اوکراین جانب‌دارانه نیست بلکه چین در طرح خود سعی کرده که به طور کلی جانب هر دو طرف روسیه و اوکراین را داشته باشد.

بهشتی‌پور، تعیین تکلیف نشدن اصلی‌ترین مسئله در این جنگ یعنی اشغال مناطقی از اوکراین را نقطه ضعف اصلی طرح چین اعلام کرد و افزود: به همین دلیل غربی‌ها آن‌را نپذیرفتند، البته پشت داستان این است که آمریکایی‌ها هرگز حاضر نمی‌شوند چنین اعتباری به طرف چین بدهند که یک معضل بین‌المللی را حل کند.

وی دلیل اصلی مخالفت آمریکا با طرح چین را رقابت بین این دو کشور دانست و گفت: بهانه مخالفت آن‌ها این است که وضعیت آینده اوکراین تعیین تکلیف نشده است و معتقدند اگر اوکراین در شرایط کنونی آتش‌بس را بپذیرد، در عمل اشغال و تسلیم شده است و راهی برای خارج کردن روسیه از طریق مذاکرات از مناطق اشغالی وجود ندارد، بنابراین به نظر می‌رسد که این جنگ همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

کد خبر 649643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.