بلینکن: حمایت چین از روسیه علیه منافع آمریکا است

وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه به اعضای کنگره گفت: حمایت مادی و سیاسی چین از روسیه به ضرر منافع واشنگتن است.

به گزارش ایمنا، آنتونی بلینکن به دنبال پایان سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به مسکو در این هفته، اظهار کرد: آمریکا هنوز شواهدی ندارد که چین کمک مرگبار به روسیه برای جنگ در اوکراین ارائه می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: که چین به دقت نظاره‌گر چگونگی واکنش واشنگتن و جهان به جنگ اوکراین که تاثیرش در آسیا احساس شده، است.

وی در مورد جنگ بین روسیه و اوکراین افزود: که اگر روسیه اجازه داشته باشد بدون مجازات به همسایه خود حمله کند، این مساله راه را برای متجاوزان احتمالی باز خواهد کرد و منجر به "دنیای مناقشه" خواهد شد.

بلینکن با اشاره به اینکه ژاپن و کره جنوبی حامیان اصلی اوکراین در درگیری بوده‌اند، گفت: "مخاطرات در اوکراین بسیار فراتر از اوکراین است. من فکر می‌کنم که تاثیر عمیقی برای مثال در آسیا دارد."

پس از اتهام‌های غرب به روسیه مبنی بر تهاجم به اوکراین، اکنون رسانه‌های غربی به دنبال القای چنین تفکری در مورد حمله چین به تایوان و همچنین تحریک پکن هستند.

بلینکن در جلسه استماع کمیته فرعی تخصیص بودجه سنا گفت: من فکر می‌کنم اگر چین به دنبال این موضوع باشد، درس‌هایی از اینکه چگونه جهان گرد هم می‌آید تا در برابر این تجاوز ایستادگی کند را خواهد گرفت.

شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه این هفته یکدیگر را دوست هم خواندند و در کاخ کرملین با یکدیگر دیدار کردند. آنها در مورد پیشنهادهای چین برای حل و فصل مناقشه اوکراین نیز گفتگو کردند.

بلینکن در این خصوص نیز گفت که حمایت مادی و سیاسی چین از روسیه به ضرر منافع واشنگتن است.

وی افزود: آمریکا شواهدی مشاهده نکرده مبنی بر اینکه پکن به مسکو کمک مرگبار برای مناقشه اوکراین ارائه می‌دهد.

کد خبر 649547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.