رعایت ۳ اصل مهم، لازمه تحقق «مهار تورم و رشد تولید»

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تمام زیرساخت‌های موجود ازجمله اینترنت، راه و انرژی باید در خدمت تولید ثروت در کشور قرار بگیرد.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تورم موجود در کشور به صورت همزمان با رکود همراه شده و یک رکود تورمی ایجاد کرده است. درواقع تورم در کشور به یک بیماری مزمن تبدیل شده که مانند یک سرطان در کل اقتصاد ریشه دوانده است، به همین منظور باید به‌دنبال برطرف ساختنِ عواملِ ایجاد تورم بود و تا این ریشه‌ها خشکانده نشود، مشکل همچنان وجود خواهد داشت.

وی افزود: برای مهار تورم و رشد تولید باید به چند اصل توجه کرد. نخستین اصل مهم، حاکم شدن انضباط اقتصادی و وفاداری به علم اقتصاد است، درواقع اگر دولت نسبت به رفع تورم در بازار اقدام کند درحالی‌که خودش در مواردی مانند افزایش قیمت مواد پتروشیمی و انواع انرژی اجازه افزایش قیمت را صادر کند، باید انتظار افزایش قیمت‌های دومینووار را در بازار داشت.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: مداخله‌های دولت به صورت مقطعی و جزیره‌ای باعث ایجاد تلاطم و افزایش گرانی در بازار می‌شود.

خالقی با بیان اینکه دومین اصل مهم برای مهار تورم و رشد تولید پیروی از اقتصاد بازار است، گفت: یا باید پذیرفت اقتصاد کشور دولتی است و به صورت دستوری با آن برخورد می‌شود که این روش جواب نمی‌دهد، یا باید اجازه ورود بخش خصوصی را به اقتصاد داد که رهبر معظم انقلاب نیز بر واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی تاکید بسیار دارند.

وی خاطرنشان کرد: سومین اصل رفع تشنج در روابط بین‌المللی است، زیرا باید توجه داشت که ظرفیت افزایش تولید در کشور وجود دارد اما تقاضای لازم برای آن در بازار داخلی وجود ندارد.

عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: درواقع اگر رفع اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی که از عربستان شروع شد و با کشورهای عمان و بحرین نیز در حال انجام است ادامه پیدا کند، فرصت‌های تجاری جدیدی در بخش تولید ایجاد خواهد شد.

خالقی تاکید کرد: فرصت‌های تجاری در بازارهای جهانی بسیار است و بخشی از صنایع موجود در کشور که قدرت کیفی و کمی را برای عرضه محصولات خود در بازارهای جهانی دارند، می‌توانند از فرصت‌های ایجاد شده در بخش بین‌الملل برای رونق در زمینه تولید استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت بازار موجود در کشور درحال‌حاضر مشخص و ثابت است، گفت: در شرایطی که قدرت خرید مردم روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند به نظر می‌رسد بویی از بهبود در بازار تولید داخلی وجود نداشته باشد. همچنین بهبود محیط کسب‌وکار، کاهش بوروکراسی اداری از دیگر موضوعاتی است که دولت باید برای رشد تولید به آن توجه کرده و تمام زیرساخت‌های موجود از جمله اینترنت، راه و انرژی باید در خدمت تولید ثروت در کشور قرار بگیرد.

کد خبر 649545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.