کاهش پرونده‌های شکایتی شهرداری با ایجاد «اصنو»/ دریافت پروانه ساختمانی در ۲ مرحله

«شرایط مطلوب مدیریت شهری در سامانه اصنو تا حدود ۸۰ درصد محقق شده و بیشترین مشکل مربوط به ارتفاعات است، البته تعدادی از پرونده‌های شکایتی شهرداری کاهش یافته است، زیرا واسطه‌گران از مراحل صدور پروانه حذف شده‌اند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه با افزایش فساد اداری به‌دلیل مشکلات اقتصادی و وجود روزنه‌های فساد، شهروندان هر شهری برای دریافت خدمات با مشکل مواجه می‌شوند، دوره ششم مدیریت شهری اصفهان در راستای کاهش فساد، تحقق طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری که به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و حذف واسطه‌ها، تلاش خود را برای تکمیل سامانه شهرسازی الکترونیک «اصنو» (سرا ۱۰) به‌کار گرفت.

سامانه شهرسازی الکترونیک اصفهان که با عنوان «اصنو» نیز شناخته می‌شود، از یکم تیرماه سال ۱۴۰۱ آغاز به‌کار کرد تا بیش از پیش طرح شفافیت محقق و صدور پروانه ساختمانی در نصف‌جهان به‌صورت الکترونیکی انجام شود.

به دلیل اینکه بسیاری از آسیب‌ها، سو جریان‌ها و رانت‌های اطلاعاتی در این نقطه متمرکز شده بود، صدور الکترونیکی پروانه با تلاش بخش‌های مرتبط شهرداری عملیاتی شد اما ابتدای کار به دلیل بعضی مشکلات، صدور پروانه به کندی و به سختی انجام می‌شد.

با توجه به اینکه شهرسازی یکی از نقاط تعامل شهروندان با شهرداری است، در راستای دسترسی آسان، کاهش مشکلات شهروندان و در نتیجه کاهش سفرهای شهری و کاهش ترافیک، رفع مشکلات سامانه اصنو در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت تا اصفهان به‌عنوان نخستین شهر کشور بتواند تنها به‌صورت الکترونیکی برای درخواست‌کنندگان، پروانه ساختمانی صادر کند.

با توجه به گذشت حدود ۹ ماه از آغاز به‌کار سامانه اصنو و در راستای آگاهی از شرایط فعلی، دسترسی‌های شهروندان و زمان صدور پروانه ساختمانی، گفت‌وگویی را با احمدرضا مصور، رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

سامانه اصنو تا چه حد پیشرفت داشته است و آیا به خروجی مناسبی رسیده است؟

شهروندان می‌توانند با استفاده از سامانه «اصنو» در منازل خود نسبت به درخواست صدور پروانه الکترونیک اقدام و عوارض را پرداخت کنند؛ هر سیستم جدید اشکالاتی دارد که به مرور زمان برطرف می‌شود، از این‌رو از شهرداری خواستیم بازرسان و ناظرانی در هر منطقه مستقر شوند و اشکالات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و برنامه‌ای سیستم شهرسازی جدید که با سامانه اصنو شناخته می‌شود را برطرف کنند تا شهروندان سرگردان نشوند و نیاز به فرد ثالث برای دریافت پروانه ساختمانی وجود نداشته باشد.

سامانه اصنو به‌صورت مستمر پایش می‌شود تا اشکالات این سیستم برطرف شود و تا زمانی که کیفیت مطلوب حاصل نشود، موارد را در کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر پیگیری می‌کنیم.

برای سامانه اصنو می‌توان دو بعد تعریف کرد؛ در بعد داخل شهرداری، انتظارات از این سامانه تا حد بسیار زیادی محقق شده است اما به‌طور طبیعی اشکالات بسیاری نیز وجود دارد، زیرا سامانه قبلی شهرسازی اصفهان چند سال طول کشید تا کامل شود و هنوز نواقصی دارد؛ با توجه اینکه این سامانه در حال حاضر با مشکلاتی روبه‌رو است، مدیریت شهری در حال رفع آن‌ها است.

بعد دیگر مربوط به فعالیت‌هایی است که می‌خواهیم با استفاده از سامانه «اصنو» انجام دهیم که از جمله آن‌ها صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی است؛ به‌واسطه بعضی از مصوبات کمیسیون ماده ۵ که نهایی نشده و به دست شهرداری نرسیده است، اشکالاتی ایجاد شده که با همت استانداری در حال رفع است.

به‌عنوان مثال طبق طرح تفصیلی کد ارتفاعی یکی از نقاط شهر چهار طبقه است که در طرح‌های بازنگری تغییر کرده است؛ اعمال تغییرات این طرح توسط شهرداری در سامانه اصنو انجام شد و شهروندان می‌توانستند بدون واسطه برای دریافت پروانه ساختمانی اقدام کنند؛ پس از گذشت مدتی، ایرادهای قانونی به این موضوع گرفته شد که این طرح‌ها هنوز تصویب و ابلاغ نشده است، لذا شهرداری ناگزیر به توقف این فرایند شد و از شرایط مطلوب این سامانه دور شدیم که این موضوع در کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است.

اگر اتفاقات مد نظر به‌طور کامل فراهم شود و شهروند وقتی به سامانه مراجعه می‌کند، تمام قوانین، ضوابط و شرایط را به‌صورت شفاف مشاهده می‌کند، پروانه ساختمانی را نسبت به شرایط خود تطبیق دهد و در نتیجه بدون دخالت فردی آن را دریافت کند، شرایط مطلوب مدیریت شهری محقق شده است. این موضوع در حال حاضر تا حدود ۸۰ درصد محقق شده است و بیشترین مشکل مربوط به ارتفاعات است.

شعار «در خانه پروانه بگیرید» برای سامانه اصنو تا چه حدی محقق شده است؟

به‌رغم اینکه این شعار بدان معنا است که هر شهروندی بدون مراجعه حضوری پروانه ساختمانی دریافت کند اما چند بخش سامانه اصنو همچون ارتباط با سازمان نظام مهندسی ساختمان که تازگی برقرار شده، تکمیل نشده است و تلاش می‌کنیم آن‌ها را رفع کنیم.

در حالت معمول، اگر دریافت کد ارتفاعی را در نظر نگیریم، حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و پس از آن تاییدات فیزیکی مدارک پروانه ساختمانی است که صدور آن را مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

به‌عنوان مثال صدور پروانه ساختمانی با ارائه سند ملک ساده است که سامانه آن را تأیید می‌کند و می‌توان از اداره ثبت اسناد استعلام کرد اما زمانی که ملک به‌صورت قولنامه‌ای به مالک واگذار شده باشد، باید فرایندی توسط کارشناس رسمی دادگستری برای احراز مالکیت انجام شود که فیزیکی است.

در حال حاضر شرایط مطلوبی برای تأیید نقشه ساختمان وجود ندارد، مشاهده و تأیید نقشه نیز به‌صورت حضوری انجام می‌شود. برای پرداخت هزینه‌هایی همچون تراکم و عوارض باید به بانک مراجعه می‌شد که این بخش با اتصال درگاه پرداخت به سامانه اصنو رفع شده است؛ در واقع اگر دریافت کد ارتفاعی را در نظر نگیریم، لازم است شهروندان متقاضی دو مرحله به شهرداری مراجعه کنند تا پروانه ساختمانی صادر شود.

عزم مدیریت شهری اصفهان این است که سامانه اصنو به‌دلیل فساد زدایی، تعامل آسان شهروندان با شهرداری، حذف ارتباط اشخاص با پرونده‌ها و ایجاد ارتباط سیستم با پرونده‌ها و کاهش ترافیک سطح شهر تکمیل شود. در هر منطقه، یک نفر در دفتر پیشخوان مستقر است تا شهروندانی که نمی‌توانند با سامانه اصنو کار کنند، به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

آیا بهتر نبود افرادی به‌صورت وکالتی اقدامات مربوط به دریافت پروانه ساختمانی را برای شهروندان انجام می‌دادند؟

با توجه به اینکه یکی از نگرانی‌های مدیریت شهری، ورود افراد غیر مالک به پرونده‌ها است و علاوه بر آن در هر صورت می‌خواستیم حضور فیزیکی شهروندان را در شهرداری کم کنیم، لذا راه‌اندازی سامانه اصنو در دستور کار قرار گرفت تا این دو مورد نیز محقق شود، زیرا شهرداری از بابت حضور فیزیکی اشخاص و شهروندان به‌دلیل دلالی و واسطه‌گری متضرر می‌شود.

در حال حاضر تعدادی از پرونده‌های شکایتی شهرداری کاهش یافته است، زیرا حضور واسطه‌گران از مراحل صدور پروانه حذف شده است.

گفت‌وگو از: راضیه کشاورز_ خبرنگار سرویس پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا

کد خبر 649487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.