سازمان ملل خواستار به صفر رسیدن انتشار دی اکسید کربن تا سال ۲۰۴۰ شد

دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای ثروتمند خواست تا برای به صفر رساندن انتشار گاز دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۴۰، تلاش کنند.

به گزارش ایمنا، پیش از این سال ۲۰۵۰، به عنوان سال به صفر رساندن انتشار گاز دی اکسید کربن اعلام شده بود، اما سازمان ملل از کشورهای ثروتمند خواسته رسیدن به این هدف را ده سال به جلو بیندازند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد این تحول را به منظور خنثی کردن بمب ساعتی اقلیمی ضروری دانسته است. وی با ارائه گزارشی از سوی هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی در مورد تأثیرات و مسیر گرمایش جهانی، ارزیابی صریحی از چالش موجود برای جلوگیری از شکل‌گیری یک فاجعه آب و هوایی ارائه کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی ویدئویی در این مورد گفت: بشریت روی یک لایه یخ نازک قرار دارد و این یخ به سرعت در حال ذوب شدن است.

گوترش تصریح کرد: جهان هنوز فرصت دارد تا میانگین افزایش دما را به ۱.۵ درجه سانتیگراد در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن محدود کند، اما این مهم مستلزم جهش سریع و کوانتومی در اقدامات آب و هوایی توسط همه کشورها در همه بخش‌ها است.

وی اضافه کرد: کشورهای مختلف سطوح مختلفی از مسئولیت و توانایی را برای تغییر مسیر دارند و کشورهای ثروتمند باید متعهد به صفر کردن تولید و انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۴۰ باشند، این محدودیتی است که همه کشورها باید آن را رعایت کنند.

در حال حاضر بیشتر کشورهای ثروتمند سال ۲۰۵۰ را برای به صفر رساندن انتشار گاز دی اکسید کربن تعیین کرده‌اند، اما بعضی مانند فنلاند (۲۰۳۵)، آلمان و سوئد (۲۰۴۵) جاه طلب‌تر هستند.

منبع: مهر

کد خبر 649343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.