راهکار مهار تورم و رشد تولید چیست؟

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر لزوم جلوگیری از فعالیت‌های بخش غیرمولد اقتصاد، گفت: با پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، می‌توان به هدف مهار تورم و رشد تولید دست یافت.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره شعار سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: مقام معظم رهبری مجدداً مسئله اقتصاد را بر سایر مسائل کشور ارجح دانستند و شعار سال را مهار تورم و رشد تولید قرار دادند.

وی افزود: تورم روند گران شدن و گرانی نشان‌دهنده رکود قیمت‌ها در سطوح بالاست. حاصل تورم گرانی است که فشار زیادی بر سفره مردم و به ویژه اقشار کم درآمد آورده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: مقام معظم رهبری به توجه بر رشد سرمایه‌گذاری اشاره کردند و فرمودند باید به دانش‌بنیان‌ها همچنان توجه کرد. توجه به کاهش درصد بیکاری از جمله نکات سخنان ایشان بود. ایشان تاکید داشتند مردم باید به کمک‌های مومنانه ادامه داده و به اقشار مستضعف توجه داشته باشند.

لزوم جلوگیری از فرار مالیاتی بخش غیرمولد

شیخی اضافه کرد: با وجود ناتوانی بودجه در تأمین منابع مالی و حجم هزینه‌های بالای دولت، دولت برای افزایش سرمایه‌گذاری باید از فرار مالیاتی جلوگیری کند. فرار مالیاتی عمدتاً مربوط به بخش غیرمولد و به ویژه در فضای مجازی است. حجم اقتصاد ما بیش از هفت برابر تولید ناخالص داخلی است.

وی تصریح کرد: با ابزاری همچون پایش تراکنش‌های پولی و مالی می‌توان از فرار مالیاتی جلوگیری کرده و فعالیت‌های غیر مولد را سرکوب کرد، همچنین باید کارآفرینان و فعالان اقتصادی تشویق شوند تا اشتغال آفرینی و درآمدزایی داشته باشند.

تورم عامل مریضی اقتصاد است

به گفته این کارشناس اقتصادی، مقام معظم رهبری به نمایشگاه توانمندی‌ها اشاره کردند که نقطه قوت اقتصاد کشور را نشان داده است. ایشان بر جلوگیری از گرانی کالاها تاکید کردند. تورم مریضی اقتصاد است و با وجود بهبود سایر شاخص‌های اقتصادی توانسته اقتصاد ایران را درگیر کند.

شیخی اضافه کرد: غلبه بخش غیرمولد بر بخش مولد منجر به رشد تورم شده است. بازار سرمایه ایران رها شده و با اقتصاد اسلامی همخوانی ندارد. همچنین شاهد ولنگاری نظام بانکی هستیم و با سود تعینی شبه ربا این بازار رها شده است. بازار ثانویه بورس باید تعطیل شده و این بازار فقط به بازار اولیه باید متکی باشد تا فعالیت‌های مولد رونق یابد.

وی تصریح کرد: با پیاده‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلاتی که به آن اشاره شد می‌توان به اهدافی همچون مهار تورم و رشد تولید دست یافت.

کد خبر 649243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.