«زنجان» سرزمین شگفتی‌ها

بی‌شک تنوع مناطق گردشگری کشورمان، نه‌تنها برای ما بلکه در بین گردشگران خارجی نیز زبانزد است، اما نکته‌ای که باید بیش‌ازپیش روی آن تمرکز شود، معرفی این مکان‌ها به گردشگران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بی‌شک کشورمان با تمدن و تاریخی کهن، دایره‌المعارفی از فرهنگ، رسوم و آئین‌های مختلف است که در کنار آن، گستره جغرافیایی و تنوع فصول، این کشور را به یکی از متنوع‌ترین کشورها از لحاظ گردشگری تبدیل کرده است.

هرچند این ظرفیت آن‌طورکه باید، تاکنون شکوفا نشده اما بی‌شک تنوع مناطق گردشگری کشورمان نه‌تنها برای ما بلکه در بین گردشگران خارجی نیز زبانزد است اما نکته‌ای که نیاز دارد بیش از پیش روی آن تمرکز شود، معرفی هر چه بیشتر این جاذبه‌ها به گردشگران است.

خبرگزاری ایمنا در آستانه ایام نوروز، هرروز به معرفی جاذبه‌های گردشگری، صنایع‌دستی و خوراک محلی استان‌های کشور پرداخته است. در این مطلب به معرفی شهری با تاریخ و فرهنگ و رسوم متنوع «استان زنجان» پرداخته‌ایم.

ظرفیت‌های اقامتی استان زنجان

داوود آبیان، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در استان زنجان ۱۰ هتل فعالیت می‌کنند که دارای ۲۶۴ اتاق و ۵۲۵ تخت است. همچنین چهار هتل‌آپارتمان، دو اقامتگاه سنتی بسیار فاخر، یک هتل بوتیک سنتی و بسیار زیبا در این استان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در استان زنجان ۱۶ مهمان‌پذیر، ۱۴ خانه مسافر فعال است و پنج واحد اقامتی در مجتمع‌های بین‌راهی وجود دارد که در حال افزایش است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان تصریح کرد: این استان دارای ۵۲ اقامتگاه با ۶۶۱ اتاق و هزار و ۶۲۲ تخت است که دو مؤسسه آموزشی گردشگری نیز در حال آموزش به راهنمایان نوروزی هستند.

وی دو مرکز تفریحی سرگرمی، ۵۱ دفتر خدمات مسافرتی، ۱۳۰ اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۴ مجتمع خدمات رفاهی، ۲۵ تا مجتمع پذیرایی بین‌راهی، ۱۷ سفره‌خانه سنتی، پنج مجتمع گردشگری و ۱۴ خانه مسافر در استان زنجان را یادآور شد و گفت: این مکان‌های گردشگری درمجموع ۲۲۶ واحد گردشگری استان زنجان را شامل می‌شود.

آبیان اضافه کرد: ۵۵ رشته صنایع‌دستی در استان زنجان شناخته‌شده که فاخرترین صنایع‌دستی استان ملیله است، زنجان به همین نام در سال ۹۷ ثبت ملی و در سال ۹۸ به‌عنوان شهر ملیله در شورای صنایع‌دستی ثبت جهانی شده است.

ملیله فاخرترین هنر صنایع‌دستی زنجان

وی ادامه داد: ملیله، فاخرترین هنر صنایع‌دستی زنجان است که با نقره ۹۹ درصد خالص و با طرح‌های متنوع ساخته می‌شود

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به وجود استادکار بسیار نامی و قدیمی در زنجان، اظهار کرد: مس زنجان از صنایع‌دستی بسیار معروف زنجان به شمار می‌رود.

وی گفت: چاقوی زنجان، قلم‌زنی زنجان، گلیم و گیوه زنجان که در آن کارآفرینی‌های بسیار خوبی صورت گرفته و در روستاهای بسیار زیادی از استان زنجان بانوان آن در حال بافتن رویه‌های گردشگری هستند، از صنایع‌دستی زنجان به شمار می‌رود.

آبیان تصریح کرد: بازارچه‌های صنایع‌دستی در کنار موزه سنتی «رختشور خانه» در زنجان واقع‌شده و آثار هنرمندان زنجانی در آن ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: شیرینی‌های شصتی و گز مخصوص، سوغات این شهر است، ضمن اینکه شیرینی‌های سنتی زنجان اغلب خانگی هستند.

غذاهای بومی و محلی استان زنجان در یک نگاه

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اصیل و سنتی بودن شیرینی‌های زنجان، گفت: حدود هشت مورد از شیرینی‌فروشی‌های معروف در خود زنجان قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به شیرینی گردویی زنجان، افزود: زنجان دارای غذاهای سنتی بسیاری است که حلوای اوماج زنجان، جغور بغور زنجان ثبت جهانی و ملی شده و آش‌ترش زنجان ثبت ملی شده است.

آبیان گفت: دو فستیوال ملی، جهانی و بین‌المللی در زنجان برگزار می‌شود که اولین فستیوال مربوط به آش است و در ۱۶ تا ۱۷ دوره برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جغور بغور زنجان بیشتر صبح‌ها استفاده می‌شود، با غذاهای دیگر متفاوت است و با رب محلی طبخ می‌شود، تصریح کرد: خورشت آلوچه با مرغ از دیگر غذاهای محلی زنجان است، همچنین غذای سنتی تحت عنوان شش‌انداز، غذای معروف دیگر این خطه است. این غذا بین گیلان، زنجان و شیراز مشترک است اما روش طبخ آن تفاوت دارد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان خاطرنشان کرد: در شهر زنجان تمام مردم در مراسم چهارشنبه‌سوری این غذا را طبخ می‌کنند و علاوه بر آن، خاگینه خرما نیز طبخ و میل می‌کنند.

وی با اشاره به تزئین خرما و کشمش با شیره، گفت: کاله‌جوش غذای سنتی دیگری است که با گوشت و قارچ طبخ می‌شود. علم‌صلات نیز در شهرستان ابهر با گوشت، نخود و لوبیا و عدس و چغندر آلوچه و زردآلو طبخ می‌شود.

آبیان اضافه کرد: آش گندم مختص زمستان است و با گندم و حبوبات و اسفناج و ادویه طبخ می‌شود. آش‌ترش میان ترک‌ها بسیار معروف است رنگ و لعاب و طعم بسیار خاصی دارد.

وی با بیان اینکه در کنار عیدی که برای نوعروسان می‌برند نان هم طبخ می‌کنند، ادامه داد: در کنار آیین‌هایی که در زنجان وجود دارد آئین شب چله نیز به‌صورت کاملاً رسمی با آتش روشن کردن در پشت بام و با بردن عیدی برای عروس برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه سفره‌های سنتی هفت سین برای عید و نوروز همراه با ظروف مسی تزئین می‌شود، تصریح کرد: تخم‌مرغ‌های رنگی با پوست پیاز تزئین می‌شود و سنت عیدی دادن به افراد کوچک و بزرگسال در زنجان همچنان ادامه دارد.

کد خبر 649221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.