به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری سل چه اقداماتی باید انجام شود؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری سل شامل در نظر گرفتن تهویه مناسب، اجتناب از حضور در فضاهای دارای آلودگی بالا و استفاده از ماسک در مناطق آلوده و پرتراکم است.

مجتبی رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در صورتی که بیماری سل دیر تشخیص داده و درمان شود، در نهایت منجر به مرگ بیمار خواهد شد، اظهار کرد: در صورت فعال شدن سل ریوی، ممکن است فرد با نارسایی ریه و از بین رفتن بافت ریه درگیر شود و در نهایت توان تنفس خود را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه عامل ایجادکننده سل در هر ارگان و عضوی از بدن می‌تواند لانه‌گزینی کند و با یک اتفاق ناخواسته فعال شود، افزود: در صورت فعال شدن این ویروس در ستون فقرات فرد و دیر آغاز شدن روند درمان، ممکن است به فلج فرد، شکستگی مهره‌ها و ایجاد قوز در ناحیه پشت بدن ختم شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه درمان این بیماری نیازمند هیچ نوع جراحی نیست، تصریح کرد: در صورتی که این بیماری به‌موقع تشخیص داده شود، درمان آن دارویی آن بسیار مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: استفاده از دخانیات از عوامل اصلی در بروز بیماری سل محسوب نمی‌شود، اما در صورتی که دخانیات منجر به بروز برونشیت (التهاب نایژه‌ها در شش) شود، عوارضی در زندگی فرد ایجاد می‌کند و هربار که بیمار با علائم برونشیت مراجعه می‌کند، باید تحت بررسی ابتلاء به بیماری سل نیز قرار گیرد.

علائم درگیری ریه فرد با بیماری سل

رستمی گفت: راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری شامل در نظر گرفتن تهویه مناسب، اجتناب از حضور در فضاهای دارای آلودگی بالا و استفاده از ماسک در مناطق آلوده و پرتراکم است.

وی با اشاره به راهکارهای تشخیص ابتلاء به این بیماری اضافه کرد: در برخورد اولیه با فرد تست تشخیصی پوستی انجام می‌شود و در صورت مراجعه بیمار با علائم سرفه‌های مزمن، تب خفیف و مداوم و لاغری پیش‌رونده، ریه فرد باید مورد بررسی قرار گیرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: در اولین مرحله، بیمار می‌تواند خلط‌های گلوی خود را به منظور آزمایش به آزمایشگاه منتقل کند تا از نظر ابتلاء به بیماری سل تحت بررسی قرار گیرد و در صورتی‌که بیمار مبتلا به سل، پیش از تشخیص قطعی، تحت درمان قرار گیرد و روند بهبودی برای او حاصل شود، تشخیص این بیماری به قطعیت می‌رسد.

کد خبر 649014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.