صورت مسئله‌های ۱۴۰۲

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، بیست‌وهشتم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خدمت‌رسانی ۱۰۰ هزار خادم راهیان نور در یادمان‌های شهدا» نوشت: مسئول کمیته مرکزی خادمین شهدا گفت: قریب به ۱۰۰ هزار خادم راهیان نور در سایت «کوله‌بار» ثبت‌نام کردند که ۴۰ درصد از این افراد زن و ۶۰ درصد دیگر مرد هستند.

حجت‌الاسلام محمد جعفری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اگر زیرساخت‌های شبکه خادمی آماده شود تا ۳ سال آینده بزرگترین و مؤثرترین مجموعه فرهنگی کشور را خواهیم داشت.

مسئول کمیته مرکزی خادمین شهدا افزود: در سایت کوله‌بار که سایت ثبت‌نام خادمان شهدا است، قریب به ۱۰۰ هزار خادم ثبت‌نام کردند که ۶۰ درصد از این افراد مرد و ۴۰ درصد دیگر زن هستند.

وی با اشاره به شعار خادمی گفت: «حق با زائر است» شعار خادمان در یادمان‌ها است یعنی به‌گونه‌ای رفتار کنیم که سبب جذب مردم به این مناطق باشیم و کسی به‌خاطر رفتار خادم از این مناطق دور نشود.

جعفری با اشاره به اینکه خادمی آداب دارد، گفت: ممکن است در یادمان‌ها با کسانی روبه‌رو شود که ظاهر و حجاب خوبی ندارند، اما دقت کنید که این افراد زائر و دعوت شده شهدا هستند، پس با کمال احترام با آنان برخورد کنید.

مسئول کمیته مرکزی خادمین شهدا افزود: فرصت در دوران خادمی کوتاه است، شهدا سفره‌ای محدود اما کامل برای شما چیده‌اند پس از لحظه‌لحظه این فرصت استفاده کنید.

جعفری گفت: رزمندگان در دهه ۶۰ عهدی به‌خاطر دین و اسلام با خدا بستند و عاشقانه با دست خالی جنگیدند و اتفاقات زیبایی رقم زدند.

وی ادامه داد: امروز بعد از گذشت ۲۳ سال جنگ تحمیلی دلدادگان با پای پیاده و ارادت خاص وارد یادمان‌ها می‌شوند.

صورت مسئله‌های ۱۴۰۲

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صورت مسئله‌های ۱۴۰۲» نوشت: مهم‌ترین رویدادهای جهانی را در سال جدید فهرست کرده‌ایم که برخی از آنها احتمالاً به تغییرات در نظم منطقه‌ای و بین‌المللی منجر خواهد شد.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چه رویدادهای مهمی پیش روی ما در سال ۱۴۰۲ شمسی است.

حقیقت این است که به جز چند تاریخ مشخص از رویدادهای سال آینده، پیش بینی برخی رخدادها بسیار سخت و صرفاً در حد گمان است اما خواندن همین‌ها هم می‌تواند گزینه جذابی باشد.

برای مثال، در سال ۲۰۲۱ چه کسی می‌توانست تصور کند که پوتین جرئت به چالش کشیدن غرب را داشته باشد و با حمله به اوکراین بحران انرژی بی‌سابقه‌ای را در اروپا ایجاد کند؟

در سال ۲۰۰۰ چه کسی می‌توانست حادثه ۱۱ سپتامبر را پیش‌بینی کند؟ در آن سال آمریکا به سپر فضایی برای دفاع از خود در برابر یک جنگ سرد تازه فکر می‌کرد و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که این دشمن در هزاره جدید تروریسم بین‌المللی القاعده باشد.

اینها را گفتیم تا یادمان نرود حتی مهم‌ترین رویدادها هم غیر قابل پیش‌بینی هستند.

جنگ اوکراین

به زودی جنگ بهاره که از هفته‌ها پیش بر سر زبان‌ها افتاده، میان روسیه و اوکراین آغاز خواهد شد. جنگی که در آن دولت کی‌یف به تانک‌های پیشرفته لئوپارد و سلاح‌های تاکتیکی مجهز شده است.

با وجود انتظار برای آغاز جنگی بزرگ، ریچارد هاس، رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی» معتقد است جنگ در اوکراین، ادامه خواهد یافت، البته در سطحی کمتر.

نه روسیه و نه اوکراین قادر به دستیابی به یک پیروزی نظامی کامل نخواهند بود، اگر پیروزی به عنوان دیکته کردن شرایط حل و فصل ارضی یا سیاسی پس از جنگ تعریف شود. اگر پیروزی به عنوان دستیابی به توافقی تعریف شود که هر دو دولت مایل به امضا و رعایت آن هستند، دیپلمات‌ها نیز به پیروزی نخواهند رسید.

صلح به رهبرانی نیاز دارد که مایل و قادر به سازش باشند، دو عنصری که به طور آشکار (به دلایل بسیار متفاوت) در هر دو طرف وجود ندارد.

جنگ یمن

در آستانه هشتمین سالگرد جنگ یمن، انصارالله و سعودی‌ها در ژنو در حال رایزنی هستند تا بتوانند پرونده تبادل اسرا را به سرانجام برسانند، اقدامی که اگر موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند تسهیل‌کننده توافق آتش‌بس و شاید پایانی بر جنگ ظالمانه باشد.

درواقع هر گونه توافق در میانه جنگ بر سر موضوعات مختلف، می‌تواند روزنه امیدی برای رسیدن به توافق صلح هم باشد.

تحلیل‌گران می‌گویند اگر روند گفت‌وگوهای صنعا و ائتلاف سعودی درباره تبادل اسرا موفقیت‌آمیز باشد، صدها یمنی بازداشت‌شده آزاد می‌شوند و این یک گام بزرگ به سوی مذاکرات جامع‌تر برای پایان دادن به جنگ در یمن خواهد بود.

انصارالله و ائتلاف سعودی با میانجیگری سازمان ملل در آوریل ۲۰۲۲، بر سر آتش‌بس توافق کردند و این توافقات برای شش ماه به قوت خود باقی بود ولی به دلیل بدعهدی طرف سعودی، صنعا حاضر نشد آتش بس را تمدید کند و رهبران یمن بارها گفته‌اند تا زمانی که یمنی‌ها از دستاوردهای توافق منتفع نشوند به آتش‌بس تحمیلی تن نمی‌دهند و پای هیچ سندی را امضا نخواهند کرد.

انصارالله، لغو محاصره، پرداخت حقوق کارکنان دولتی و بازگشایی فرودگاه‌ها را شرط تمدید آتش‌بس اعلام کرده است ولی سعودی‌ها به‌رغم ادعای ظاهری، در عمل با این درخواست‌ها موافقت نکرده‌اند، هرچند به نظر می‌رسد در مسیر همگرایی منطقه‌ای یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها تعیین تکلیف پرونده یمن باشد.

صورت مسئله‌های ۱۴۰۲

کد خبر 648800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.