شغل کلید سازی: درآمد، بازار کار، سرمایه مورد نیاز و روش یادگیری

حتماً همه ما روزی به کمک یک کلیدساز نیاز پیدا خواهیم کرد؛ به همین دلیل است که شغل کلید سازی از جمله شغل‌های خدماتی پر متقاضی، دارای بازار کار مناسب، امنیت شغلی نسبتاً بالا، درآمد قابل توجه و یکی از کارهای پر طرفدار محسوب می‌شود.

اصلی‌ترین خدماتی که یک کلیدساز به مراجعین خود ارائه می‌دهد شامل:

  • تکثیر و کپی برداری کلید
  • تعمیر انواع قفل
  • باز کردن درب ها زمانی که کلید داخل جا مانده است.
  • باز کردن درب خودرو وقتی سوئیچ گم شده است.
  • حذف کد ایموبلایزر سوئیچ خودرو و تعریف کد جدید و ساخت سوئیچ

و سایر خدمات مرتبط با قفل و کلید درب های ساختمانی و یا درب خودرو است.

در ادامه به بررسی دقیق این شغل، میزان درآمد آن، وضعیت بازار کار قفل سازی و کلید سازی، میزان سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی مغازه کلید و قفل سازی و بهترین روش یادگیری و آموزش این حرفه خواهیم پرداخت.

خدمات شغل کلید سازی چیست؟

برای آنکه به صورت دقیق‌تر با این شغل آشنا شویم، در ادامه به معرفی اصلی‌ترین خدماتی که در این شغل ارائه می شود پرداخته ایم:

تکثیر و کپی برداری از کلیدها(ساختن کلید یدکی)

شاید اصلی‌ترین و پر متقضی ترین منبع درآمدی یک متخصص شغل کلید سازی را بتوان تکثیر کلید و ساختن کلید یدکی دانست. ماندن پشت درب آن هم زمانی که کاملاً خسته از محل کار به سمت خانه بر می گردید، بسیار کسل کننده خواهد بود؛ به همین دلیل همه ما ترجیح می‌دهیم کلید شخصی خود را داشته باشیم تا در زمان بازگشت به محل سکونت بدون هیچ دردسری وارد خانه شویم. این تنها یکی از دلایلی است که کپی برداری از روی کلید خانه را به یک امر ضروری تبدیل می‌کند. برای مثال در خانه من نویسنده این مطلب، هر فرد برای رسیدن به خانه به سه کلید:

  1. کلید درب حیاط
  2. کلید درب راهرو
  3. کلید درب واحد

نیاز دارد و این یعنی آنکه بدون احتساب کلیدهای مربوط به محل کار و خودرو، در خانه ما نزدیک به 12 کلید وجود دارد.
به همین دلیل است که یک کلیدساز باید توانایی کپی برداری و ساخت کلید یدکی با کیفیت را داشته باشد.

نصب انواع قفل معمولی و الکترونیکی

هر خانه و ساختمانی بر روی درب ورودی خود در خیابان یا کوچه یک قفل دارد. کارشناس کلید سازی و قفل سازی باید بتواند با انواع قفل ها و کلیدهای روز از انواع معمولی و الکترونیکی کار کند و در صورت نیاز به نصب راه اندازی این قفل ها بر روی درب های ساختمانی اقدام کند.

نصب جک های پارکینگی و تکثیر ریموت

امروزه بسیاری از افراد تمایل دارند، درب های پارکینگی قدیمی خود را با درب های اتوماتیک جایگزین کنند. به همین دلیل است که یک قفل ساز باید توانایی کار بر روی این گونه از درب ها را نیز داشته باشد.

شغل کلید سازی: درآمد، بازار کار، سرمایه مورد نیاز و روش یادگیری

از نصب یونیت و سنسورها و جک ها گرفته تا تنظیم فرکانس ریموت و تکثیر ریموت درب اتوماتیک از جمله خدماتی است که قفل ساز می‌تواند به مشتریان ارائه دهد.

بازکردن انواع قفل بدون کلید

یکی دیگر از خدمات سودآور برای متخصصین کلید سازی خدمات باز کردن قفل ها بدون استفاده از کلید است؛ که مخصوص زمان هایی است که متقاضی کلید خود را در داخل خانه یا خودرو جا گذاشته است و به اشتباه در را بسته است. همچنین ممکن است شخصی داخل خانه مانده باشد و به دلیل مشکلات قفل و کلید امکان باز کردن درب وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی کلید ساز باید بتواند بدون آسیب رساندن به قفل، مغزی و درب اقدام به باز نمودن قفل کند.

حذف و تعریف کد کلیدهای رمزدار و تکثیر آن ها

اکثر خودروهای امروزی و همچنین بسیاری از گاو صندوق های دیجیتالی برای باز شدن از کلیدهای رمزدار بهره می‌برند. این کلیدها به واسطه برخورداری از یک چیپست در دو سمت قفل و کلید، باعث افزایش ضریب امنیتی عملکرد کلید(سوئیچ) می‌شوند. یک کلیدساز ماهر باید بتواند با این نوع از قفل و کلیدها به خوبی کار کند؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت به روز بودن یکی از اصول اساسی شغل کلید سازی محسوب می‌شود.

درآمد و بازار کار شغل کلید سازی

در حال حاضر تعداد دربها با قفل‎های امنیتی در حال افزایش است به عنوان مثال سالها قبل بسیاری از درب‌های واحدهای مسکونی فقط دارای یک قفل ساده و معمولی بودند اما در حال حاضر معمولا هر دری شامل دو قفل (یک قفل امنیتی) است.
یا داخل منزل (مانند حمام و سرویس بهداشتی) از دربهای معمولی استفاده می‌شد اما در حال حاضر دربهایی که برای این مورد به کار می روند از نوع چوبی و دارای قفل می‌باشند که تعداد آنها نیز در حال افزایش است.

شغل کلید سازی: درآمد، بازار کار، سرمایه مورد نیاز و روش یادگیری

به همین دلیل می توان گفت که بازار کار شغل کلید سازی از ظرفیت بالایی برخوردار است.

در مورد درآمد کلیدسازی نیز باید گفت:"مثال یک کلید ساز در حال حاضر می تواند درآمدی (بسته به توانایی فرد متخصص) بین حدود 20 میلیون تومان در ماه تا حدود 100 میلیون تومان در ماه یا بیشتر کسب نماید."

سرمایه مورد نیاز برای ورود به شغل کلیدسازی چقدر است؟

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی مغازه کلید سازی را می‌توان در سه مورد زیر خلاصه کرد:

  • هزینه مکان یا ساختمان مغازه کلیدسازی
  • هزینه تجهیزات مورد نیاز برای کلید سازی
  • هزینه کلاس های یادگیری کلیدسازی فنی حرفه ای

هزینه اجاره مغازه کلید سازی

بسته به بودجه خود می توانید کار را از یک مغازه کوچک 2-3 متری یا یک مغازه بزرگ شروع کنید. حداقل هزینه ای که برای این کار نیاز خواهید داشت حدود 30 میلیون تومان است.

هزینه تجهیزات کلید سازی

در رابطه با تجهیزات اما حداقل مواردی که به آن احتیاج خواهید داشت شامل موارد زیر هستند:

  • چکش
  • انبردست، پیچ کشتی، آچارفرانسه
  • دلیر
  • قفل کتابی
  • کلید خام
  • انواع سوهان
  • گیره

ضمناً هزینه عمده برای تهیه دستگاه های زیر صرف خواهد شد:

  • دستگاه تراش کلید اتوماتیک
  • دستگاه کلید تراش سوئیچی
  • دستگاه کلید تراش کامپیوتری

حداقل هزینه تهیه این ابزارها برای شروع کار چیزی حدود 50 میلیون تومان خواهد بود که در صورت تمایل به تهیه مدل های پیشرفته‌تر امکان بالاتر رفتن نیز دارد.

شغل کلید سازی: درآمد، بازار کار، سرمایه مورد نیاز و روش یادگیری

هزینه دوره های فنی حرفه ای یادگیری کلید سازی

شما می توانید با صرف هزینه ای نزدیک به 10 میلیون تومان در کلاس های درجه 1 و درجه 2 کلیدسازی شرکت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنیم سری به صفحه آموزش کلید سازی فنی حرفه ای بزنید.

برای یادگیری شغل کلید سازی به کجا مراجعه کنیم؟

آموزشگاه فنی حرفه ای دارالفنون یکی از خوشنام‌ترین مراکز فنی حرفه ای کشور، به تازگی اقدام به برگذاری دوره‌های متخصص شغل کلید سازی کرده و تا بهار سال 1402 ثبت نام در این کلاس‌ها را با تخفیف ویژه انجام می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت آموزشگاه دارالفنون https://darr.ir مراجعه کنید و یا با جستجوی نام آموزشگاه فنی دارالفنون و یا تماس با شماره 0215596566 از مشاوره رایگان برخوردار شوید.

کد خبر 648686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.