یک سال پر رویداد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، بیست‌وهفتم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دومینوی دیپلماسی منطقه‌ای» نوشت: وزیر امور خارجه: سفر شمخانی به امارات و عراق در چهارچوب نظام و زیر نظر رئیس‌جمهور است.

سفر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به امارات تنها چند روز پس از توافق ازسرگیری روابط تهران و ریاض نویدبخش گشایش مسیری قابل اتکا در توسعه مراودات منطقه‌ای است که بی‌شک تحقق آن به تغییر نگاه سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم و تأثیر آن بر رویکرد کشورهای عربی بوده است.

علی شمخانی پنجشنبه گذشته با همراهی دستیار وزیر امور خارجه در امور کشورهای حوزه خلیج فارس، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات به امارات سفر کرد تا در چهارچوب دیپلماسی همسایگی دولت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای به اجرا در آوردن ایده «منطقه قوی» با مقام‌های بلندپایه امارات دیدار و گفت‌وگو کند.

درس دیپلماسی با تحقق سیاست همسایگی

این سفر در پی نتیجه‌بخشی تحول در رویکرد منطقه‌ای دولت سیزدهم صورت گرفته است؛ زمانی که سیاست خارجی ایران به جای عطف تمام توجه خود به مذاکره با کشورهای منظومه غرب بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای استوار شد و این اتفاقی بود که کشورهای اثرگذار خاورمیانه را نیز به بهره‌گیری از مزیت کاستن از اختلافات با ایران و نزدیکی به آن برای ترمیم و توسعه همکاری‌های درون‌منطقه‌ای ترغیب کرد.

این مهم که در توافق اخیر ایران و عربستان بازتاب یافت با توسعه رایزنی‌های همه‌جانبه امنیتی، دیپلماتیک و اقتصادی با دیگر کشورهای عربی ادامه پیدا کرده است.

بنابراین رایزنی‌های اخیر شمخانی در امارات را باید ناظر به وجه امنیتی توسعه روابط ایران و کشورهای عربی منطقه ارزیابی کرد و گفت‌وگوهای علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه را تسهیل‌کننده مسیر دیپلماتیک توسعه روابط برشمرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در توئیتی به وجود هماهنگی میان سطوح امنیتی و دیپلماتیک اشاره کرد و یادآور شد که سفر شمخانی به امارات و عراق در چهارچوب مناسبات امنیتی انجام می‌شود.

یک سال پررویداد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک سال پررویداد» نوشت: اوج‌گیری تقابل شرق و غرب در ۱۴۰۱

جهان در سالی که گذشت حوادث و تحولات بسیاری را به چشم خود دید که نگاهی هر چند گذرا می‌اندازیم به آنچه امسال اتفاق افتاد.

جهان در سال ۱۴۰۱ با جنگ و کشتار آغاز شد و با جنگ به پایان رسید.

۳۶۳ روز گذشته، «سالی سخت» برای مردم جهان بود کسی حتی فکرش را نمی‌کرد که امسال با جنگ و حتی تهدیدات هسته‌ای و قرار گرفتن شرق و غرب روبه‌روی هم به پایان برسد امسال با همه سختی‌هایش گذشت و امیدواریم در انتهای سال ۱۴۰۲ از خبرهای خوبی بنویسیم که در یک سال گذشته آن در صدر رسانه‌های جهانی بود.

در ادامه به مهم‌ترین اتفاق‌ها و خبرهای سال ۱۴۰۱ از منظر بین‌المللی می‌پردازیم:

بازگشت خاندان شریف و مختومه شدن پرونده جمال

دولت عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان با رأی عدم اعتماد پارلمان ساقط شد. کمیسیون انتخابات پاکستان پنج ماه بعد از آن، عمران‌خان را از فعالیت سیاسی منع کرد.

پس از آن شهباز شریف به نخست‌وزیری رسید و پس از پنج سال دوباره خاندان «شریف» در پاکستان به قدرت رسیدند.

ترکیه، به منظور عادی‌سازی روابط با دولت عربستان، پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در واشنگتن پست را بست و به دادگاه عالی ریاض ارجاع داد.

تصمیمی که به بازسازی روابط آنکارا-ریاض انجامید.

آتش بس یمن و توسعه روابط باکو-تل‌آویو

جمهوری آذربایجان که روابط خود با اسرائیل را در جنگ قره‌باغ گسترش داده بود، به بهانه توسعه صنعت کشاورزی خود، در هفت کیلومتری مرز ایران و با کمک اسرائیل پروژه ساخت «دهکده دیجیتال» را کلید زد.

دولت یمن و انصارالله بر سر آتش‌بس دو ماهه توافق کردند.

شیرین ابوعاقله، خبرنگار زن شبکه الجزیره حین پوشش خبر در جنین به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید.

در پی تحولات جنگ اوکراین، کشورهای سوئد و فنلاند خواستار پیوستن به سازمان ناتو شدند.

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته به طور رسمی به اسرائیل سفر کرد.

خداحافظی جانسون و عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس از سمت خود و رهبری حزب محافظه کار این کشور استعفا کرد.

دو ماه بعد لیز تراس توسط حزب محافظه کار نخست‌وزیر شد.

آمریکا ۸۲۰ میلیون دلار به اوکراین کمک کرد.

دو ماه بعد نیز واشنگتن یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به اوکراین کمک دفاعی کرد.

پروتکل الحاق سوئد و فنلاند به ناتو امضا شد.

یک سال پررویداد

کد خبر 648595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.