از برندینگ در حوزه گردشگری تا تمرکز بر حوزه کودک در «موزه‌گرد ۲»

«سال‌ها است شهر اصفهان به شهر دوستدار کودک تبدیل‌شده و جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در این شهر برگزار می‌شود. توجه به این بحث از نوروز ۱۴۰۲ آغاز شده تا کودکان بتوانند ارتباط بهتری را با موزه‌های تاریخی اصفهان برقرار کنند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوروز و گردشگری دو مفهوم جدا اما جداناشدنی از یکدیگر هستند، هرچند یکی به آئین و سنت‌ها و دیگری به سفر و تغییر مکان ربط دارد، اما این دو واژه به‌نوعی سال‌هاست که از هم تفکیک‌ناپذیرند و هر ساله این پیوند بیش از پیش تقویت می‌شود.

به جرئت می‌توان گفت پیک گردشگری در ایام نوروز اتفاق می‌افتد. بنا به گفته فعالان و صاحب‌نظران گردشگری، بهار و رویش گردشگری در ایران هر ساله در ایام نوروز اتفاق می‌افتد و تداوم پیدا می‌کند اما آنچه طی سال‌های اخیر مورد توجه شهرها و مقاصد گردشگری کشور قرار گرفته، تقویت زیرساخت‌ها و برند شدن رویدادها و اتفاق‌های گردشگری در ایام نوروز است؛ درواقع بسیاری از متولیان شهری همچون شهرداری‌ها به دنبال این هستند تا از ظرفیت نوروز برای جذب هر چه بیشتر گردشگر به شهر خود استفاده کند و بتوانند آن شهر را به برند گردشگری کشور تبدیل سازند.

اما آنچه مسلم است در کنار رویکرد تفریحی و گردشگری، باید جنبه آموزشی و رویکرد تخصصی فعالیت‌های فرهنگی و هنری رویدادهای نوروزی حفظ شود تا در نهایت شاهد گردشگری پایدار در آن شهر باشیم. حال پرسش اصلی این‌جاست که چه میزان این رویکرد در برنامه‌های و فعالیت‌های شهرداری‌های کشور در ایام نوروز لحاظ می‌شود؟

در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان، توجه به حوزه گردشگری شهری و تقویت رویکرد تخصصی و هنری در برنامه‌های نوروزی به‌عنوان یک راهبرد دنبال می‌شود و بنا به گفته مدیران شهری این رویکرد در برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲ لحاظ شده است. ازاین‌رو با علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیرامون برنامه «موزه‌گرد ۲» که به عنوان برنامه شاخص این اداره در نوروز ۱۴۰۲ مطرح است، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن را از نظر می‌گذرانید.

با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز ۱۴۰۲ اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان چه راهبرد و رویکردی را در برنامه‌های این ایام دنبال می‌کند؟

سال ۱۴۰۲ دو واقعه بزرگ به نام نوروز زیبا در آغاز فصل بهار و آغاز بهار قرآن را با هم جشن می‌گیریم. با عنایت به اینکه در نوروز مسافران زیادی به شهر اصفهان سفر می‌کنند، تمهیداتی برای حضور مسافران نوروزی در اصفهان اندیشیده شده که به‌تبع آن در برنامه‌های اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان جنبه‌های گردشگری پررنگ‌تر شده است.

چه برنامه‌های شاخصی در نوروز ۱۴۰۲ توسط اداره هنری شهرداری اصفهان دنبال می‌شود؟

با توجه به اینکه در اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، موزه‌های تاریخی شهر اصفهان قرار دارد، ویژه‌برنامه‌هایی برای گردشگران در این موزه‌ها تدوین‌شده، همچنین ساعات کاری موزه‌ها هم منطبق بر ماه مبارک رمضان شده است.

«موزه گرمابه شاهزاده‌ها»، «موزه عصار خانه شاهی» و «موزه گرمابه علیقلی‌آقا» سه موزه‌ای هستند که ویژه‌برنامه‌های نوروزی در آن‌ها از ساعت ۹ صبح الی ۱۸ عصر برگزار خواهد شد.

این موزه‌ها در نوروز با رویدادهایی که برای آن‌ها تعریف‌شده است از کالبد صرف موزه به محلی برای درگیر کردن با تداوم گردشگران تبدیل‌شده‌اند که این برنامه‌ها همچون سال گذشته با عنوان برنامه «موزه گرد» و برای دومین سال متوالی اجرایی خواهد شد. این برنامه‌ها شامل برنامه‌ای در عصارخانه شاهی برای کودکان و نوجوانان است که در بخشی از آن نقشه گنجی تحویل کودکان و نوجوانان می‌شود و باید آن‌ها شیشه روغن را در موزه که همان گنج است کشف کنند که این کار با هدف آشنا شدن کودکان و نوجوانان با جوهره اصالت عصارخانه شاهی انجام می‌شود.

برنامه دیگر تحت عنوان برنامه‌های آئینی که چند قسم می‌شود ازجمله نمایش «شبهه مضحکه» که با اجرای داستان‌های ایرانی، در فضاهای باز ازجمله محله علیقلی‌آقا مجاور موزه علیقلی آقا و ورودی گرمابه شاهزاده‌ها اجرایی می‌شود و مخاطبان می‌توانند با حضور در این فضاها از دیدن نمایش کمدی ایرانی بهره‌مند شوند. این نمایش‌ها در قالب نمایش‌های خنده‌آور ایرانی طراحی‌شده که به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان سال گذشته هم اجرایی شدند.

برنامه گشایش از دیگر برنامه‌های نوروزی اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است که یکی از گوشه‌های دستگاه ماهور است و گشایش ماه مبارک رمضان را یادآوری می‌کند، در این برنامه گروه‌ها به چاوشی خوانی در فضاهای شهری ازجمله فضاهای یادشده می‌پردازند.

یک برنامه هم در امتداد برنامه‌های سال گذشته اجرایی می‌شود که در آن سعی شده آثار دوران ایلخانی مربوط به قرن هشت و مقبره خواجه نظام‌الملک را به‌عنوان یکی دیگر از مقاصد گردشگری باز نگه‌داریم تا مردم و مسافران بتوانند از این اماکن تاریخی بازدید کنند. راهنماهایی در این اماکن آماده کرده تیم تا به مردم فضا را شرح بدهند و سوالات مخاطبان را پاسخ دهند.

برنامه پرده‌خوانی از دیگر برنامه‌های نوروزی در موزه‌های یادشده است که در آن نقال به پرده‌خوانی به مناسبت ماه مبارک رمضان و مطالب مرتبط با نوروز می‌پردازد.

برنامه مبارک یکی دیگر از نمادهای نوروز ایران است که مبارک در همه شهر می‌گردد و نوید نوروز را می‌دهد. مبارک در اشکال مختلف در همه فضاهای موزه‌های یادشده وجود دارد.

یک برنامه دیگر بخش‌هایی از موسیقی را اجرایی می‌کند و هرروز یک سانس چرخشی در تمام موزه‌ها برگزار می‌شود به‌خصوص در عصار خانه شاهی که فضای مناسب‌تری برای پخش موسیقی دارد. برنامه «شبهه مضحکه» هم یک سانس است که در فضاهای میدانگاهی باید اجرا شود.

تعدادی برنامه هم ویژه کودکان در موزه گرمابه شاهزاده‌ها و عصارخانه شاهی و گرمابه علیقلی آقا طراحی‌شده که نقاشی‌های آثار تاریخی در آن‌ها طراحی شده‌اند و کودکان می‌توانند با حضور در آن موزه‌ها تا ساعتی که در موزه هستند نقاشی بکشند و هدیه دریافت کنند. همچنین تعدادی بروشور هم به گردشگران به‌صورت رایگان اهدا می‌شود.

دلیل محورقراردادن کودکان در برنامه نوروز ۱۴۰۲ توسط اداره هنری شهرداری اصفهان چیست؟

سال‌ها است شهر اصفهان به شهر دوستدار کودک تبدیل‌شده و جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در این شهر برگزار می‌شود، امسال نیز توجه به این بحث را از نوروز آغاز کردیم تا کودکان بتوانند ارتباط بهتری را با موزه‌های تاریخی اصفهان برقرار کنند و تمرکزمان روی حوزه کودک از سرشاخه‌های اصلی در اداره هنری است.

در حوزه گردشگران خارجی چه اقداماتی در این اداره صورت گرفته است؟

قرار شد به مناسبت‌های مختلف برای این موزه‌ها برنامه طراحی و گردشگران را با آثار تاریخی آشنا کنیم، حضور گردشگر خارجی در اصفهان از بهار شروع می‌شود و در اردیبهشت‌ماه به اوج می‌رسد. طبق سنوات گذشته ورود گردشگر خارجی همین دو ماه است و تقارن عید نوروز با ماه مبارک رمضان این فضا را ایجاد کرده که علاوه بر معرفی فضاهای تاریخی اصفهان به معرفی یکی از مهم‌ترین آئین‌های مذهبی تحت عنوان ماه مبارک رمضان بپردازیم و وجود برنامه‌های سطح شهر و تقارن آن‌ها با ورود گردشگران خارجی که از ادیان و کشورهای مختلف هستند می‌تواند زمینه‌ساز معرفی ماه مبارک رمضان به همه مردم دنیا باشد.

کد خبر 648540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.