شهروندان از مشکلات ترافیکی ناراضی هستند / لزوم توجه به داده‌های ترافیک در شهرها

امروزه مدیریت ترافیک، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری است، چراکه با توسعه شهرها و افزایش جمعیت شهرنشینان، تعداد خودروها نیز افزایش یافته و باعث ایجاد ترافیک و مشکلات زیادی ازجمله آلودگی‌های زیست‌محیطی و هدررفت زمان شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همه ساله معابر درون‌شهری بسیاری با صرف هزینه‌های گزاف، در شهرهای مختلف دنیا احداث یا تعریض می‌شود، به این امید که بتوانند در بهبود معضل ترافیک نقش مؤثری ایفا کنند اما تجربه نشان داده است که افزایش ظرفیت معابر نه تنها معضل ترافیک را التیام نمی‌بخشد، بلکه پس از مدتی، خود نیز جزئی از مشکل می‌شود؛ ترافیک زایشی پدیده‌ای است که در اثر گسترش معابر درون‌شهری، کاهش هزینه‌های سفر و تشویق آن‌ها به سفر ایجاد شده است.

بررسی نقش توسعه معابر درون‌شهری در راه حل یا تشدید معضل تراکم ترافیک شهری است؛ تجربه راهکارهای مدیران شهری در شهرهای مختلف نشان می‌دهد که به دلیل ترافیک زایشی، تعریض و توسعه معابر درون شهری یک راه موقتی است که نتیجه موقتی نیز دارد و پس از مدتی، دوباره وضعیت به حالت اول خود بازمی‌گردد، بنابراین با استفاده از راه حل‌های کنترلی از جمله وضع عوارض روی معابر درون‌شهری، مقررات کنترل خودروها و وضع قوانین منطقه‌بندی از ازدحام در شهرها کاسته شود.

یکی از مسائل مدیریتی در کلان‌شهرها ترددهای درون‌شهری است، افزایش جمعیت و محدودیت منابع، موجب سردرگمی و بی‌برنامگی در برخورد با این موضوع شده است، شناسایی معضلات و احصای مؤلفه‌های مؤثر بر مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهر، به‌ویژه پرداختن به مشکلات بخش‌های شهری، نیاز مدیریت شهری را در زمان کوتاهی برآورده می‌کند؛ لذا با توجه به اهمیت این موضوع گفت‌وگویی را با زهرا مهدوی، کارشناس شهرسازی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

اثرات ترافیکی در چه ابعادی قابل بررسی است؟

اثرات و نقش مهم حمل‌ونقل و ترافیک در شئون مختلف فردی و اجتماعی مردم شهرها امری واضح و انکارناپذیر است؛ مشکلات ناشی از نارسایی‌ها و کمبودهای موجود در مجموعه امکانات و تجهیزات حمل‌ونقل اکثر شهرهای کشور درحال‌حاضر نیز امری است که به صورت محسوس وجود دارد و همچنان به‌طورمستقیم شاهد تراکم سنگین ترافیکی، تصادفات و اثرات مخرب زیست‌محیطی یا به صورت غیرمشهود شاهد اثرات سو اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هستیم.

از مهم‌ترین فرصت‌ها و مقدورات بالقوه نیروی انتظامی در استقرار نظم و امنیت انتظامی، رابطه منطقی و صمیمانه با مردم است. مردم بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی و مخاطب ناجا و علت وجودی این نیرو به شمار می‌روند، پس بدون مشارکت و همکاری مردم، نظم و به طور خاص نظم انتظامی وجود نخواهد داشت؛ در همین راستا، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است زمینه‌های حضور جدی در جامعه و مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در کنترل نظم ترافیکی و جابه‌جایی شهری را به صورت سازماندهی شده فراهم آورد.

نتایج نشان می‌دهد که عملکرد مشارکتی پلیس در کنترل ترافیک شهری پایین‌تر از میانگین متوسط قرار دارد، همچنین تمام مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و اجرایی شهروندان و موقعیت جغرافیایی محیط، به عنوان عوامل مؤثر در ایجاد معضل ترافیک، نقش بسزایی دارد به‌طوری که مردم تمایل شدیدی به داشتن وسیله نقلیه شخصی دارند.

دلایل افزایش ترافیک چیست؟

گسترش شهرنشینی، استفاده روزافزون از اتومبیل شخصی و محدودیت توسعه شبکه‌های ارتباطی بر مشکل ازدحام ترافیکی به ویژه در شهرهای بزرگ کشور افزوده که از تبعات چنین وضعیتی، حوادث زیاد رانندگی و خسارت‌های ناشی از آن است.

حوادث ترافیکی و دلایل احتمالی آن در شهرهایی که بالاترین آمار حوادث رانندگی را دارد، نیازمند بررسی است؛ به‌منظور بررسی و شناسایی راهکارهای مدیریتی برای حل معضلات ترافیکی سهم وسایل نقلیه شخصی بالغ بر ۹۵ درصد و سهم وسایل نقلیه عمومی تنها پنج درصد خودروهای موجود در برخی شهرهای ایران را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین تمام مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی و اجرایی شهروندان و موقعیت جغرافیایی محیط، به عنوان عوامل مؤثر در ایجاد معضل ترافیک، نقش بسزایی دارند.

آیا به مسائل ناشی از ترافیک توجه شده است؟

مطالعه درباره چگونگی توزیع فعالیت‌های اجتماعی در بستر مکان و زمان برای تحلیل برخوردهای متقابل انسانی و نیز برای درک جنبه‌های اساسی زندگی اجتماعی دارای اهمیتی بنیادی است، در این راستا توجه به جهات و سویه‌های اجتماعی مسئله ترافیک مهم است و پس از آن دیدگاه مردم به این مسئله در کلان شهرهای ایران نیازمند بررسی است.

نتایج نشان می‌دهد که شهروندان از مشکلات ترافیکی ناراضی هستند، تبعات گسترده آن را به عنوان یک مسئله عام می‌دانند و معتقد هستند که ترافیک به یک مسئله اجتماعی در شهر تبدیل شده است لذا برای کاهش این خسارات، هزینه‌هایی لازم است، پژوهشگران مهم‌ترین مشکل را در بعد انسانی (رفتار رانندگان و عابران) و اجزای محیط و تکنولوژی را در مراتب بعدی می‌دانند.

امروزه مدیریت ترافیک یکی از مهمترین بخش‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری است، چراکه با توسعه شهرها و وسعت یافتن محدوده شهری تعداد خودروها نیز افزایش یافته است اما افزایش خودروها باعث ایجاد ترافیک و مشکلات زیادی از جمله آلودگی‌های گوناگون و هدر رفتن زمان می‌شود که برای غلبه بر این مشکلات باید به بهترین شکل ممکن ترافیک را مدیریت کرد و با برنامه‌ریزی درست از منابع موجود بیشترین استفاده را بکنیم.

در این بین داده‌های ترافیکی بخش مهمی از پروسه مدیریت و برنامه‌ریزی ترافیک را شامل می‌شود که شامل تعداد خودروهای موجود در هر خیابان، مکان لحظه‌ای خودروها، سرعت میانگین خیابان‌ها و حتی اطلاعات آب و هوایی مثل دما و فشار است.

کد خبر 648534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.