بهترین استراتژی‌های شهرهای دوستدار کودک

طراحی شهرهای دوستدار کودک طی چند دهه گذشته به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اغلب مدیران شهری تبدیل شده است و به دنبال اعمال اقداماتی برای تحقق این هدف، بسیاری از کودکان سراسر دنیا کیفیت زندگی بهتری را تجربه کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کودکان نیز مانند بزرگسالان از حقوق ویژه‌ای در شهرهای محل سکونت خود برخوردار هستند و به همین دلیل، طراحی فضاهای عمومی باید با در نظر گرفتن رفاه زندگی آن‌ها انجام گیرد. البته نکته جالب‌توجه در مورد طراحی شهرهای دوستدار کودک این است که در مناطقی با امن‌ترین و بهترین دسترسی به فضاهای عمومی برای کودکان، سایر جوامع آسیب‌پذیر نظیر سالمندان و افراد دارای معلولیت‌های جسمی نیز از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار هستند، چراکه طراحی شهرها بر اساس ایمن‌سازی و امن‌سازی معابر، میدان‌ها، پارک‌ها و سایر مکان‌های عمومی انجام می‌شود، ضمن این‌که قابلیت دسترسی به وسایل نقلیه عمومی در سطح بالایی قرار دارد.

مدیران در اغلب شهرهای جهان طی چند دهه گذشته از اهمیت طراحی شهرهای دوستدار کودکان نسبت به گذشته آگاه‌تر شده‌اند و همین امر، آن‌ها را به پیاده‌سازی طرح‌های متعددی در این زمینه سوق داده است. با این حال، بعضی از مدیران در ایجاد فضاهای امن و باکیفیت برای کودکان و افزایش نشاط آن‌ها در شهرها، موفق‌تر از سایرین عمل کرده‌اند و توانسته‌اند از این طریق، کیفیت زندگی را برای تمام مردم بهبود ببخشند. در ادامه به معرفی استراتژی‌های اثربخش مدیران در شهرهای مختلف جهان برای ایجاد مناطق دوستدار کودک پرداخته می‌شود.

حمایت شورای شهر سولی‌هال از کودکان توان‌خواه

برنامه‌ریزان سولی‌هال انگلستان با هدف بهبود خدمات‌رسانی به کودکان دارای معلولیت جسمی، از سپتامبر سال ۲۰۲۲ طرح جدیدی را پیاده کرده و از تداوم اجرای سه ساله آن خبر داده‌اند. زمینه‌سازی به منظور انجام فعالیت‌های گروهی برای کودکان و جوانانی که به دلیل معلولیت خود قادر به انجام فعالیت‌های معمولی نیستند، از مهم‌ترین اقدامات مدیران شهر برای بهبود کیفیت این افراد در سولی‌هال به‌شمار می‌رود، ضمن این‌که اقدامات دیگری نیز برای افزایش رفاه کودکان معلول شهر در حال پیاده‌سازی است. جالب است بدانید که برنامه‌های تفریحی کودکان و جوانان دارای معلولیت جسمی سولی‌هال در ساعات فراغت، یعنی بعد از تعطیلی مدارس و آخر هفته‌ها برگزار می‌شود تا این افراد به دور از خانواده‌ها و پرستاران خود به انجام فعالیت‌های متعدد مشغول شوند که این امر علاوه بر بهبود توانایی‌های جسمی آن‌ها، در افزایش حس استقلال این گروه آسیب‌پذیر نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

بهترین استراتژی‌های شهرها در طراحی مناطق دوستدار کودک

توسعه قطارهای دوچرخه برای کودکان پرتغال

اغلب شهرهای پرتغال میزبان مسیرهایی مخصوص دوچرخه‌سواری کودکان است که با هدف افزایش رفاه و ایمنی آن‌ها حین رفت و آمد در داخل شهر، به‌ویژه برای تردد ایمن در مسیر میان خانه تا مدرسه طراحی شده است. این ابتکار در پرتغال به عنوان "قطارهای دوچرخه‌سواری" ترویج یافته است که در آن، قطار به معنای گروه‌های دانش‌آموزی است که با یکدیگر، سوار بر دوچرخه‌های خود به رهبری یک فرد راهنما در مسیر خانه تا مدرسه و برعکس، رفت و آمد می‌کنند. این مسیرها، مانند سایر معابر تردد وسایل نقلیه، نقاط مبدا و مقصد از پیش‌تعیین‌شده‌ای را در بر گرفته‌اند، ضمن این‌که امکان توقف در آن‌ها کاملاً برنامه‌ریزی شده است.

عزم شورای شهر لندن برای بهبود کیفیت زندگی کودکان

شورای شهر لندن انگلستان اقدامات ویژه‌ای را برای جبران کوتاهی‌های اخیر خود در مورد رسیدگی به وضعیت رفاه کودکان آغاز کرده‌اند و در نظر دارند خدمات خود را برای افزایش رفاه این قشر به طور ویژه‌ای بهبود ببخشند. در این راستا، اقدامات متعددی در زمینه مراقبت از کودکان، توسعه خدمات شهری برای بهبود آموزش در دوره پیش‌دبستانی، مراقبت‌های پاره‌وقت روزانه، توسعه مراکز آموزشی، خدمات موقت پیش‌دبستانی، خدمات شبانه پیش‌دبستانی و حتی مراقبت کامل روزانه اعمال شده است و تاکنون، پیامدهای مثبت بی‌شماری را به دنبال داشته است.

همچنین، اعضای شورای شهر لندن به شناسایی موانع مختلف بر سر راه خدمات مشترک برای کودکان پرداخته و تلاش کرده‌اند آن‌ها را تا حد ممکن در سطح محلی و شهری برطرف نمایند و از این طریق رفاه کودکان و خانواده‌های آن‌ها را در سراسر پایتخت بریتانیا افزایش دهند.

بهترین استراتژی‌های شهرها در طراحی مناطق دوستدار کودک

حمایت از کودکان دارای اختلال شنوایی و حرکتی در اوپلاسا

شهرداری منطقه اوپلاسای سوئد، سیستم دیجیتالی جدیدی را توسعه داده است که به آن‌ها امکان تجزیه و تحلیل محیط ارتباطی کودکان دارای اختلالات شنوایی و حرکتی را می‌دهد. پیاده‌سازی این سیستم تاکنون پیامدهای مثبت بی‌شماری را در بهبود کیفیت زندگی کودکان دارای معلولیت به دنبال داشته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تنظیم رشد کودکان و کاهش حس انزوا در میان آنان اشاره کرد.

سیستم جدید که LENA نام دارد، قابلیت ترسیم محیط گوش دادن و زبان روزمره را برای کودکان خردسال دارای نقص شنوایی یا سایر ناتوانی‌ها مانند اوتیسم یا اختلالات حرکتی فراهم می‌آورد و از این طریق به بهبود برقراری ارتباط با آن‌ها کمک می‌کند.

آموزش کشاورزی شهری به کودکان در آتن

توسعه مزارع شهری یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیران در بسیاری از شهرهای جهان به‌شمار می‌رود که آن‌ها را در تحقق اهداف پایدار خود یاری کرده است. جالب است بدانید که برنامه‌ریزان آتن، پایتخت یونان، در توسعه مزارع کشاورزی شهری متفاوت با سایر برنامه‌ریزان جهان عمل کرده‌اند و به گسترش آن‌ها در مهدکودک‌ها پرداخته‌اند تا از این طریق، نه‌تنها آتن را سبز کنند، بلکه نشاط کودکان سراسر شهر را افزایش دهند.

امروزه در مجموع، ۶۸ مهدکودک آتن به مزارعی مجهز شده است که در آن، کودکان همراه با مربیان خود به پرورش محصولات کشاورزی می‌پردازند و اصول آن را حین انجام فعالیت، به‌طور کامل آموزش می‌بینند.

بهترین استراتژی‌های شهرها در طراحی مناطق دوستدار کودک

تشکیل شورای کودکان در براشوف رومانی

شهرداری براشوف به منظور تحقق هدف "شهر دوستدار کودک" به ایجاد شورای کودکان در پرداخته است و دانش‌آموزان را همراه با مربیان خود در تصمیم‌گیری‌های شهری سهیم کرده است. این شورا در مجموع ۲۰ دانش‌آموز بین ۱۱ تا ۱۷ ساله را در بر گرفته است که این افراد به ارائه ایده‌های خود در مورد امور شهری می‌پردازند و از این طریق، مدیران براشوف را برای افزایش ایمنی فضاهای عمومی و آگاهی بیشتر از نیازهای کودکان یاری می‌کنند.

اعضای شورای کودکان براشوف از طریق ثبت‌نام دانش‌آموزان داوطلب در وبگاه شهر انجام شد و مدیران به انتخاب آن‌ها بر اساس تنوع سنی، محل سکونت و برخورداری از تجربیات متفاوت متقاضیان پرداختند.

کد خبر 648481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.