نقشه خورشیدی؛ راهکار شهر آلمانی برای ترویج انرژی تجدیدپذیر

مسئولان شهر درسدن آلمان نقشه‌ای از پشت‌بام‌ها و نماها تهیه کرده‌‎اند تا مردم محلی بتوانند با امکان‌سنجی منزل خود به نصب پنل‌های فتوولتائیک اقدام کنند و مروج انرژی سبز شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات محلی درسدن آلمان، چندین ابزار دیجیتال جدید را رونمایی کردند که به ساکنان شهر کمک می‌کند تا انرژی خورشیدی را برداشت کنند؛ در واقع، مسئولان دو نقشه تعاملی سه‌بعدی و مسطح از شهر را منتشر کردند تا برای مردم یک دید کلی از مناسب بودن خانه‌هایشان برای نصب پنل‌های فتوولتائیک در سقف یا نما در اختیار قرار دهند.

این نقشه‌ها توسط مؤسسه توسعه فضایی زیست‌محیطی درسدن با استفاده از ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل پتانسیل خورشیدی توسعه یافته است و توسط کرسی ژئوانفورماتیک دانشگاه فنی مونیخ تهیه شده است. هرکس می‌تواند از این دو نقشه استفاده کند و بهترین راه را برای ادغام انرژی سبز در نمایه ساختمان خود بیابد. با این کار، شهرداری امیدوار است با ارائه شرایط شفاف هزینه و سود به ساکنان، پذیرش این فناوری را افزایش دهد.

نقشه خورشیدی؛ راهکار شهر آلمانی برای ترویج انرژی سبز

بر اساس نقشه‌ها، مقامات شهری سعی کرده‌اند پتانسیل خورشیدی درسدن را محاسبه کنند؛ حداکثر انرژی بالقوه‌ای که ۱۳۵ هزار و ۵۸۳ ساختمان می‌توانند تولید کنند، بر اساس تحلیل‌ها می‌تواند حدود ۱۹۰۰ گیگاوات‌ساعت انرژی خورشیدی باشد که شامل ۴۰۰ گیگاوات‌ساعت از نماها می‌شود.

این برآورد شامل ساختمان‌های حفاظت‌شده و مناطقی با توان خروجی کم است که استفاده از آن‌ها سودآور نخواهد بود. یک تخمین واقع‌بینانه‌تر اینکه نصب سریع و آسان سقف و نمای فتوولتائیک می‌تواند تنها ۵۰۰ گیگاوات‌ساعت در سال تولید کند.

به گفته ایوا یاهنیگن، معاون شهردار در امور محیط زیست شهر، در مقایسه با مصرف انرژی کلی درسدن که ۲۵۰۰ گیگاوات در سال است، این اقدام می‌تواند منجر به کاهش ۲۰ درصدی مصرف شود.

در عین حال، شهر پتانسیلی برای گسترش مفید پنل‌های فتوولتائیک در نماهای شهری دارد. نقشه سه‌بعدی می‌تواند نمای کلی سریع از پتانسیل خورشیدی از اطراف ساختمان‌ها را ارائه دهد. اگرچه به طور متوسط سود کمتری نسبت به پشت‌بام‌ها دارند، اما به دلیل اینکه نور مستقیم خورشید دریافت می‌کنند، در بعضی موارد هنوز هم می‌توانند سودآور باشند و به کربن‌زدایی و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر کمک کنند.

نقشه خورشیدی؛ راهکار شهر آلمانی برای ترویج انرژی سبز

کد خبر 648443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.