رونمایی از لباس فضانوردان در مأموریت سفر به ماه "آرتمیس"

ناسا و شرکت فضایی اکسیوم اسپیس (Axiom Space) از لباس فضایی جدید خود برای مأموریت ماه آرتمیس ۳ رونمایی کردند.

به گزارش ایمنا، از لباس فضانوردی جدید مأموریت آرتمیس ۳ طی مراسمی که امروز ساعت ۱۸ به وقت ایران آغاز و به صورت زنده نیز پخش شد، رونمایی شد.

راسل رالستون (Russell Ralston)، معاون مدیر برنامه پیاده‌روی فضایی در اکسیوم اسپیس اظهار کرد: این لباس فضایی جدید در مقایسه با لباس‌های حجیم و غیر قابل انعطاف آپولو که باعث افتادن فضانوردان در حین راه رفتن روی ماه شد، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت تحرک بهتری فراهم کنند.

رالستون افزود: راه رفتن یا انجام بسیاری از فعالیت‌هایی مشابه آنچه در مأموریت آپولو انجام می‌شد با این لباس بسیار آسان‌تر خواهد بود.

در طراحی مجدد لباس فضایی همه‌ی موارد از بالا تا پایین تحت نظر قرار گرفته است. کلاه جدید فضانوردان دید بهبود یافته‌ای ارائه می‌دهد و چکمه‌ها به طور ویژه‌ای برای پیاده‌روی روی ماه طراحی شده‌اند و دارای عایق حرارتی مناسبی برای قطب جنوبی ماه هستند.

برای آماده‌سازی لباسی که قرار است در زمان فرود روی ماه در سال ۲۰۲۵ استفاده شود، اکسیوم اسپیس و ناسا آن را در آزمایشگاه شناوری خنثی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون ارزیابی خواهند کرد. در این آزمایشگاه بخشی از یک استخر ۱۲ متری به منطقه‌ای شبیه به ماه تبدیل شده است.

لارا کرنی (Lara Kearney)، سرپرست این برنامه در ناسا، گفت: این بررسی به ما نشان می‌دهد که لباس فضایی جدید چقدر قابلیت تحرک دارد و خدمه بعد از شش یا هفت ساعت کار چه احساسی خواهد داشت. و تضمین می‌کند که شرکت اکسیوم الزامات مورد نظر را برآورده کرده است.

لباسی که از آن رونمایی شده نسخه اولیه است و رالستون می‌گوید که لباس‌های فضایی نهایی یک تفاوت قابل توجه خواهند داشت و آن رنگ لباس است. لایه بیرونی سفید خواهد بود و در آن از مایلار (Mylar) و کولار (Kevlar) که نوعی الیاف به خصوص هستند استفاده خواهد شد. فضانوردان با این لباس به بخشی از ماه خواهند رفت برخی از دهانه‌های آنجا سردترین دماهای منظومه شمسی را دارند.

رالستون می‌گوید: سفر به منطقه‌ای در ماه که دائماً در سایه است کاری است که پیش از این هرگز انجام نشده است.

به گفته پگی ویتسون (Peggy Whitson)، مدیر پروازهای فضایی سرنشین‌دار در اکسیوم و فضانورد سابق ناسا که بیش از هر آمریکایی دیگری زمان خود را در فضا گذرانده است، این لباس فضایی اولین لباس فضایی است که به طور خاص برای یک زن طراحی شده است.

این لباس فضایی قرن بیست‌ویکمی با استفاده از فناوری پیشرفته ساخته شده و برای مثال در تولید آن از برش‌های لیزری که پارچه‌های مختلف را به طور دقیق برش می‌زند و چاپگرهای سه بعدی که باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان می‌شوند، استفاده شده است. اگرچه برخی از اجزای خاص همچنان با استفاده از چرخ خیاطی سنتی مونتاژ می‌شوند.

این لباس همچنین شامل ابزارهای مناسب کاوش ماه است. کلاه آن دارای چراغ و یک دوربین HD است.

مأموریت آرتمیس ۳ که قرار است در سال ۲۰۲۵ انجام شود اولین زن و مرد فضانورد دیگری را پس از چند دهه بار دیگر به سطح ماه بازمی‌گرداند.

منبع: ایسنا

کد خبر 648214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.