اتحادیه ضد تحریم، گامی در مسیر رهایی از بازوان نظام سلطه

یک کارشناس مسائل بین‌الملل حرکت به سمت استقلال، رهایی از بازوان خون‌آشام نظام سلطه، تقویت تولید داخلی، افزایش روحیه مقاومت در برابر ظلم و خوداتکایی را از دستاوردهای احتمالی ایجاد اتحادیه ضد تحریم برشمرد و گفت: نکته مهم کند شدن و از کار افتادن سلاحی به نام تحریم است که غرب آن را به کار می‌گیرد.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون ضرورت تشکیل اتحادیه ضد تحریم بین کشورهای هدف این جریان اظهار کرد: یکی از موضوعات کلیدی مطرح شده در دیدار رهبر معظم انقلاب با رئیس‌جمهور بلاروس، ایجاد همکاری، ائتلاف و اتحادیه بین کشورهای تحریم شده توسط نظام سلطه به‌ویژه آمریکا بود که در دیدار سال‌های گذشته با برخی از رهبران و رؤسای جمهور کشورهای تحت ستم تحریم این نیز این نکته را مطرح کردند.

وی با اشاره به ایجاد این همکاری‌ها بین برخی از دو کشور مورد تحریم افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه، سوریه و لبنان نمونه‌هایی از انواع و اقسام تبادلات تجاری است که از جمله بین ایران و روسیه در حوزه‌های دریایی، تجاری، فنی مهندسی، جاده‌ای، بندری و مسائل گوناگون دیگر ایجاد شده بود و در این رابطه بخشی از نیاز هر دو کشور را تأمین می‌کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، فرستادن چند فروند کشتی حامل بنزین برای مردم لبنان و خریداری این محموله از سوی افراد، مؤسسات و شرکت‌های طرف جمهوری اسلامی را نمونه دیگری از این همکاری‌ها دانست و گفت: این موارد نشان می‌دهد که تحریم‌های اقتصادی تاکنون و از سوی ائتلاف‌های کوچک شکسته شده بود اما نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب ایجاد یک تشکیلات بزرگ در قالب اتحادیه و ائتلاف‌های اقتصادی است که در پنج قاره عالم وجود دارند و می‌توانند در برابر ستم و جنایاتی که از طریق تحریم‌های اقتصادی به برخی کشورها روا داشته می‌شود، ایستادگی کنند.

وی همکاری مجموعه‌های بزرگ اقتصادی را برای خنثی‌سازی همچنین دور زدن تحریم‌ها با یکدیگر را ضروری اعلام کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد که امکان ایجاد این رابطه نزدیک و تخصصی وجود دارد زیرا برخی از کشورهای صاحب‌نام و عمده امروز در نقاط مختلف دنیا تحت ستم تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و توان این مسئله را دارند که بتوانند در قالب ائتلاف‌های اقتصادی که زیر چتر اتحادهای سیاسی است، مشکلات اقتصادی خود را تا حدود زیادی حل کنند.

تجربه‌های موفق دور زدن تحریم‌ها

صدرالحسینی با اشاره به نمونه‌های این همکاری تصریح کرد: هنگامی که آمریکا و کشورهای اروپایی، روسیه را تحریم کردند پیش‌بینی می‌شد که این کشور در مدت بسیار کوتاهی دچار آسیب‌های جدی شود اما پس از مدت کوتاهی که ارزش روبل در روسیه کاهش یافت، این کشور توانست با دور زدن تحریم‌ها یک جایگزین بر ضد تحریم‌های غربی به کار برد که باعث افزایش ارزش روبل روسیه و بازگرداند دامنه خسارت‌های این موضوع به اروپایی‌ها شد.

وی با بیان اینکه در گذشته بیش از ۴۰ درصد از گاز مصرفی اروپا توسط روسیه تأمین می‌شد، گفت: اروپاییان پس از تحریم روسیه تصور می‌کردند که به دلیل نیاز نزدیک به ۴۰۰ دلاری روسیه به بازارهای اروپا، می‌توانند کمر اقتصادی روسیه را بشکنند اما روسیه با استفاده از افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای دوست همچون ایران، هند و چین توانست از مرحله خطرناک تحریم‌های بی‌سابقه کشورهای اروپایی و آمریکا به سرعت عبور کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: امروز مردم اروپا به دلیل سوءمدیریت مقامات سیاسی خود دچار گرفتاری اقتصادی شدیدی شده‌اند البته اروپا با ذخایر سوختی خود توانست تا حدود زیادی مشکلات انرژی را برای مردم حل کند اما به دلیل جایگزینی مصرف انرژی از کارخانه‌های تولیدی و صنایع به منازل مسکونی ضمن افزایش بی‌سابقه قیمت انرژی و بیکاری، تولیدات صنایع مختلف اروپا دچار اختلال شده است.

وی روسیه را برنده واقعی این تحریم‌ها معرفی کرد و یادآور شد: کارشناسان حوزه انرژی به طور قطع این موضوع را تأیید می‌کنند که امکان تأمین انرژی در سال آینده مانند امسال برای اروپایی‌ها وجود ندارد، بنابراین در صورت ادامه جنگ روسیه و اوکراین، به طور قطع آسیب‌های جدی در حوزه سیاسی و اجتماعی اروپا رخ خواهد داد.

صدرالحسینی این نمونه‌ها را گواه ضرورت و امکان ایجاد اتحادیه ضد تحریم دانست و گفت: اجرای چنین طرحی تنها نیازمند اراده قوی همچنین طرح و برنامه‌ریزی دقیق است و کشورهای با سابقه در حوزه تحریمی از جمله جمهوری اسلامی می‌توانند در این رابطه پیشگام باشند.

لزوم مقابله به سلاح تحریم بر ضد تعداد قابل توجهی از کشورها

وی با اشاره به فشارهای اقتصادی که به برخی کشورهای بزرگ دنیا در این زمینه وارد شده است، تاکید کرد: این کشورها نیز می‌توانند نقش مؤثری در ایجاد یک ائتلاف و اتحاد بر ضد ظلم آشکار تحریم داشته باشند و به عنوان کشورهای تحریم شده از جانب غرب، اتحادیه تحریم‌شدگان از جانب غرب یا هر نام دیگر به فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات خود ادامه دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تعداد کشورهای تحریم شده از جانب غرب را قابل توجه اعلام کرد و افزود: در بین تحریم‌شدگان از سوی غرب تعداد زیادی از کشورهای وسیع، پرجمعیت و دارای منابع قابل توجه نیز وجود دارد که می‌توان با برنامه‌ریزی در حوزه اقتصادی و تولید در مدت کوتاهی با سلاح و به عبارت دیگر بیماری تحریم که آمریکایی‌ها به آن دچار شده‌اند، مقابله کنند.

وی ایجاد این ائتلاف را زمینه‌ساز مقابله با تحریم‌های اقتصادی غرب دانست و گفت: مقابله نخست برای ارتقای توان و قدرت خود و مقابله دوم در برابر ظلم و جنایتی است که غرب به رهبری آمریکا ادامه می‌دهد.

صدرالحسینی حرکت به سمت استقلال، بریده شدن از بازوان خون‌آشام نظام سلطه، تقویت تولید داخلی، افزایش روحیه مقاومت در برابر ظلم و خوداتکایی را از دستاوردهای احتمالی ایجاد اتحادیه ضد تحریم برشمرد و ادامه داد: نکته مهم دیگری که در این زمینه قابل اشاره است، کند شدن و از کار افتادن سلاحی به نام تحریم است که امروز به عنوان یک سلاح ظالمانه از جانب نظام سلطه بر ضد کشورهایی استفاده می‌شود که علاقه‌مند به استقلال هستند و نمی‌خواهند زیر یوغ استعمار این کشورها قرار بگیرند اما غرب این سلاح را برای ساکت کردن ملت‌های مستقل به کار می‌گیرد.

کد خبر 648026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.