تلاش برای حفظ جریان زاینده‌رود در نوروز ۱۴۰۲/بهره‌برداری از فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: سامانه دوم برای جبران کمبود آب شرب اصفهان بزرگ با جدیت در حال انجام است و در تلاش هستیم در خردادماه فاز اضطراری سامانه دوم وارد مدار بهره‌برداری شود تا بخشی از کمبود آب شرب جبران شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن ساسانی امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم اسفندماه ۱۴۰۱_ در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به بارش‌هایی که در یکی دو ماه گذشته اتفاق افتاد، آب میان‌حوضه‌ای ورودی به رودخانه افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در بهمن‌ماه مقرر شد تا آب برای کشت پاییزه شرق رهاسازی شود، این امر همزمان با آغاز بارش‌ها از بیست‌ویکم بهمن به مدت ۱۰ روز اتفاق افتاد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: در مدت رهاسازی آب اجازه داده نشد سایر بخش‌ها از آب جاری در رودخانه استفاده کنند تا مقدار آب رهاسازی شده به تالاب گاوخونی برسد، در همین مدت ۱۰ تا ۱۲ میلیون متر مکعب از سد رودشت به تالاب اختصاص داده شده است. آورد میان‌حوضه‌ای ادامه دارد و با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها در فروردین‌ماه امیدواریم آب بیشتری به تالاب اختصاص داده شود.

بخش زیادی از آب کنونی در رودخانه از منابع میان‌حوضه‌ای است

ساسانی اضافه کرد: از ابتدای اسفندماه شبکه آبیاری آبشار و رودشت بسته شد و در شبکه، توزیع آب نداریم و همه حجم آب به تالاب اختصاص داده شد. برای جریان حداقلی زاینده‌رود، سدهای تنظیمی در حالت ماکزیمم قرار دارد و بخش زیادی از آب کنونی در رودخانه از منابع میان‌حوضه‌ای است.

وی ادامه داد: در گذشته برای نوروز سهمیه خاصی اختصاص داده نمی‌شد اما در تلاش هستیم تا جریان کنونی در ایام نوروز ادامه داشته باشد. برای کشاورزان شرق در بهمن آب توزیع شد، در فروردین‌ماه مجدد آب را به کشت غله اختصاص خواهیم داد، البته این مهم رابطه مستقیم با شرایط آب و هوایی دارد، اگر دمای هوا افزایش پیدا کند، رهاسازی زودتر اتفاق می‌افتد و اگر بارندگی داشته باشیم و هوا خنک باشد آب دیرتر رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به حجم ۲.۷ میلیارد مکعبی سد خرسان گفت: انتقال آب شرب از خرسان برای بعضی استان‌ها جزو مصوبات وزارت نیرو است، در حال حاضر مقدمات کاری سد خرسان در حال انجام است و آب شرب برخی استان‌ها مانند اصفهان، کرمان و چند استان و شهرستان دیگر از محل این سد تأمین می‌شود.

با بهره‌برداری از طرح انتقال آب دریا به اصفهان، برداشت صنایع از آب‌های سطحی متوقف می‌شود

ساسانی با اشاره به وضعیت پروژه انتقال آب دریا به اصفهان گفت: انتقال آب از دریا برای تخصیص اولیه ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال به مصرف صنایع استان است که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است. با بهره‌برداری از این طرح مصرف صنایع استان از آب‌های سطحی قطع می‌شود و صنایع دیگر مجاز به استفاده از آب سطحی نخواهند بود.

وی با اشاره به وضعیت برخی تخلفات در قلعه سرشیر ادامه داد: در قلعه سرشیر با توجه به تخلفاتی که در دهه ۸۰ صورت گرفت، شرکت آب منطقه‌ای در سه نوبت طرح شکایت کرده و وظیفه قانونی خود را در زمان مقرر انجام داده است اما با این وجود آماده اجرای دستورات مسئولان استانی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: برای ساماندهی رودخانه از محل اعتبارات جاری و در حفظ و نگهداری تجهیزات آبی، شرکت آب منطقه‌ای استان رتبه برتر در کشور دارد. در سال ۱۴۰۱ تاکنون ۱۲۵ میلیارد تومان برای تعمیرات و نگهداری شبکه‌های آبیاری خرج شده است. در بالادست و پایین‌دست سد زاینده‌رود اقداماتی زیادی انجام و برخی رودخانه‌ها کاملاً احیا شده است.

برای سامانه دوم آبرسانی ۴,۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد

ساسانی با بیان اینکه برای تخصیص اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری، پروژه‌ها باید دارای ردیف بودجه باشند، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا برای پروژه‌ها آبی ماده ۲۳ را اخذ کنیم که اقدامات در این خصوص در مراحل انتهایی قرار دارد. بخشی از اعتبارات استانی اخذ شده، بخشی دیگر از تهاتر نفت بوده که استانداری در حال تلاش برای اخذ این منابع است. برای سامانه دوم ۴,۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که بخشی از این مقدار تعهدات دولت، ۱۵۰۰ میلیارد تهاتر نفت و هزار میلیارد تومان از محل فروش املاک شرکت آب منطقه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی افزود: از مجموع اعتبارات سفر رئیس‌جمهور تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان پول نقد برای سامانه دوم دریافت شده است. برای سایر پروژه‌ها متناسب با تخصیصی که از محل تهاتر نفت به کل کشور داده می‌شود، سهم اصفهان محفوظ است و استاندار اصفهان نیز پیگیر این اعتبارات است.

در خردادماه فاز اضطراری سامانه دوم بهره‌برداری شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به برخی پروژه‌های انتقال آب استان گفت: سد سرداب در فریدون‌شهر با ظرفیت ۴۲ میلیون متر مکعب تاکنون ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای اخذ اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه در تلاش هستیم که در صورت تأمین منابع مالی، این سد در مهرماه سال ۱۴۰۲ قابلیت آبگیری خواهد شد. سامانه دوم برای جبران کمبود آب شرب اصفهان بزرگ با جدیت در حال انجام است و در تلاش هستیم در خردادماه فاز اضطراری سامانه دوم وارد مدار بهره‌برداری شود تا بخشی از کمبود آب شرب جبران شود.

ساسانی با اشاره به پروژه بهشت‌آباد اضافه کرد: کارفرمایی پروژه بهشت‌آباد در سال ۹۳ به شرکت آب نیروی ایران برای تأمین حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری آب شرب اصفهان داده شد. این پروژه حذف نشده است و در این دولت به صورت جدی پیگیر این پروژه و اخذ مجوزهای لازم ادامه کار هستیم.

وی در انتها با اشاره به وضعیت سد زاینده‌رود گفت: حجم سد در حال حاضر ۳۰۸ میلیون مترمکعب است، حجم سد در در سال گذشته در چنین روزی ۲۳۸ میلیون متر مکعب و در متوسط بلندمدت ۶۸۸ میلیون متر مکعب بوده است. میزان بارش‌ها در ایستگاه شاخص حوضه زاینده‌رود از ابتدای سال آبی تاکنون ۱۲۷۰ میلیمتر است و سال گذشته در چنین روزی ۱۱۱۳ میلیمتر بود، میزان بارش‌ها در متوسط بلندمدت نیز ۱۰۳۳ میلیمتر ثبت شده است.

کد خبر 647983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.