واکنش کرملین به ساخت زیردریایی هسته‌ای استرالیا

سخنگوی کاخ کرملین در بیانیه‌ای گفت: ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا با مشارکت آمریکا و انگلیس سوالاتی درباره عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای مطرح می‌کند.

به گزارش ایمنا، دیمیتری پسکوف روز سه‌شنبه اعلام کرد: طرح‌های تولید زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا سوالات زیادی را در رابطه با عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای مطرح خواهد کرد.

رهبران کشورهای پیمان امنیتی آکوس شامل استرالیا، انگلیس و آمریکا پیشتر از طرحی سه مرحله‌ای برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای و فناوری مربوطه برای کانبرا خبر داده بودند.

پسکوف تاکید کرد: در هر صورت، این موضوع سوالات زیادی را مطرح می‌کند که به موضوع عدم اشاعه مربوط می‌شود. البته در اینجا باید شفافیت بیشتری وجود داشته باشد و برای همه سوالاتی که پیش می‌آید باید پاسخ داده شود.

بر اساس این طرح، اولین زیردریایی کلاس آکوس (SSN-AUKUS) نسخه اصلاح شده زیردریایی کلاس آستیوت (Astute) ساخت انگلیس در اواخر ۲۰۳۰ میلادی ساخته خواهد شد.

انتظار می‌رود استرالیا نیز به نوبه خود اولین قایق کلاس آکوس را در اوایل دهه ۲۰۴۰ میلادی بر اساس فناوری‌های آمریکا و انگلیس بسازد.

در همین پیوند، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ظهر امروز با صدور بیانیه‌ای، درباره اهمیت و ضرورت پایبندی به تعهدات پادمانی در اجرای پروژه امنیتی و جنجالی «اکوس» تاکید و تصریح کرد که دو کشور انگلیس و آمریکا باید انتقال هرگونه مواد هسته‌ای را برای توسعه برنامه زیردریایی اتمی استرالیا گزارش کنند.

رافائل گروسی در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای آژانس اتمی منتشر شد، عنوان کرد که طرف‌های عضو پیمان اکوس تعهدات پادمانی دارند که باید مطابق با موافقت نامه‌های پادمانی و پروتکل‌های مربوطه با آژانس اجرا شوند.

وی افزود: استرالیا به عنوان یک کشور فاقد سلاح هسته‌ای (NNWS) طرف معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) با آژانس یک موافقتنامه جامع پادمان (CSA) در ارتباط با NPT و یک پروتکل الحاقی منعقد کرده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد که این سازمان طبق موافقتنامه جامع پادمان، این حق و تعهد را دارد که در تمام فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز در داخل خاک استرالیا، بر اجرایی تعهدات پادمانی برای اطمینان از منحرف نشدن به سمت تسلیحات هسته‌ای، نظارت کند.

وی با بیان اینکه «بریتانیا و ایالات متحده هم به عنوان کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند و هر یک با آژانس یک توافقنامه داوطلبانه پادمانی (VOA) و یک پروتکل الحاقی منعقد کرده‌اند» تصریح کرد: دو کشور موظف هستند تا در چارچوب توافقنامه داوطلبانه پادمانی انتقال بین‌المللی مواد هسته‌ای به کشور فاقد سلاح هسته‌ای را به آژانس گزارش دهند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: تعهدات قانونی طرفین و جنبه‌های عدم اشاعه مهم هستند و آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی در این زمینه ادامه خواهد داد.

منبع: ایرنا

کد خبر 647877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.