عملاً نمی‌توان دلار را کاملاً از اقتصاد حذف کرد

یک اقتصاددان با اشاره به استفاده از دینار در مبادلات با کشور عراق، گفت: در نهایت همین دینارها نیز باید به دلار تبدیل شود، بنابراین عملاً نمی‌توان دلار را کاملاً از اقتصاد حذف کرد و فقط در بخش کوچکی از مبادلات می‌توان موقتاً از سایر ارزها استفاده کرد.

سیدعزیز آرمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اقدامات برخی کشورها برای دلارزدایی از اقتصاد، اظهار کرد: کشورها ممکن است با توافقات بین خودشان بتوانند برخی از مبادلات اقتصادی را با ارزی که انتخاب می‌کنند، انجام دهند که این کار نیز هزینه‌هایی را برایشان به دنبال دارد.

وی افزود: تازمانی‌که اقتصاد آمریکا بر جهان مسلط بوده و ارز این کشور همچنان در مبادلات بین‌المللی بین اکثریت کشورها ملاک و مقیاس است، نمی‌توان از چنین اقداماتی به عنوان دلارزادیی در اقتصاد یاد کرد.

این اقتصاددان گفت: در بخش کوچکی از مبادلات همچون مبادله با چین، می‌توان از یوان استفاده کرد اما در نهایت برای هزینه کرد یوان در هر جای دنیا باید آن را به دلار تبدیل کنیم که این کار نیز هزینه اضافی به دنبال دارد.

آرمن اضافه کرد: به‌تازگی کشور ما در مبادلات خود با عراق از دینار استفاده کرده است، اما در نهایت همین دینارها نیز باید به دلار تبدیل شود. بنابراین عملاً نمی‌توان دلار را کاملاً از اقتصاد حذف کرد و فقط در بخش کوچکی از مبادلات می‌توان موقتاً از سایر ارزها استفاده کرد.

وی ادامه داد: جایگاه دلار به دلیل تسلط اقتصاد آمریکا کسب شده است. اگر زمانی چین اقتصاد اول جهان شده، به تدریج معاملات با پول چینی انجام شود، می‌توان دلار را کنار گذاشت اما درحال‌حاضر تا این اتفاق فاصله زیادی داریم.

کد خبر 647876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.