شاخص تولید صنایع بورسی در بهمن ۲۱.۹ درصد رشد کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد چشمگیر شاخص تولید صنایع بورسی در بهمن‌ماه امسال و ثبت رکورد جدید شاخص تولید صنعت خودرو، خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل‌های خرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت استفاده می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به صورت ماهیانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی را محاسبه می‌کند. اهمیت این شاخص به‌روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد بیشتر خواهد بود، زیرا بازخورد شوک‌های وارده به اقتصاد ایران و واکنش‌های سیاست‌گذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این در حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به صورت فصلی و با تأخیر ارائه می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش جدید پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران - بخش صنعت و معدن - اعلام کرد: طی بهمن‌ماه ۱۴۰۱، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۹/۲۱ درصدی و نسبت به ماه گذشته با افزایش ۳/۸ درصدی مواجه شده است. رشد ۱۱ ماهه شاخص تولید صنایع بورسی نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد بوده است.

در بهمن‌ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۱۳ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و تنها دو رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «تجهیزات برقی» و «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را درافزایش شاخص تولید داشته‌اند. همچنین طی بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «تجهیزات برقی» و «فلزات پایه» بیشترین سهم را درافزایش شاخص تولید داشته‌اند.

شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی با استفاده از داده‌های ماهیانه شرکت‌های صنعتی بورسی پذیرفته‌شده در بورس محاسبه می‌شود. در تهیه این شاخص‌ها از اطلاعات ماهیانه ۳۰۲ شرکت بورسی استفاده می‌شود و علاوه بر اندازه‌گیری تغییرات میزان تولید، فروش و قیمت در بخش صنعت، در محاسبات ملی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند و برآوردی از تغییرات ماهیانه ارزش افزوده ایجاد شده را در صنایع مختلف و به دنبال آن در کل اقتصاد منعکس می‌کنند.

در بهمن‌ماه شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب افزایش ۸۰.۴ و ۸۶ درصدی داشته است. رشد ۱۱ ماهه شاخص تولید صنایع خودرو و قطعات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸.۶ درصد بوده است.

همچنین شاخص تولید رشته فعالیت فلزات پایه پس از رشد منفی دی‌ماه در این ماه رشد ۱۳.۲ درصدی داشته است.

کد خبر 647797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.