قهرمان‌های کشورمان را به‌درستی به دنیا معرفی نکرده‌ایم

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: درحالی‌که امروز دنیای غرب با تولیدات خود قهرمان‌های غیرواقعی را معرفی می‌کند، اما ما قهرمانان‌های خودمان را به‌درستی به دنیا معرفی نکرده‌ایم.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدمحمدصادق هاشمی در همایش دیپلماسی ایثار با محور شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی که امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم اسفندماه_ برگزار شد، با اشاره به رونمایی از «سامانه اسناد افتخار»، اظهار کرد: اسناد خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و جانبازان بالای ۷۰ درصد که حدود ۹ میلیون فایل بود، شب گذشته با حضور رئیس‌جمهور محترم رونمایی شد و همه مردم دنیا و کشور می‌توانند از سامانه اسناد افتخار استفاده کنند.

وی افزود: امسال با حضور تشکل‌های مردمی، پویش دیدار با خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد و خود مردم به دیدار خانواده‌های شهدا رفتند. قله ایثار به فرموده رهبر معظم انقلاب «شهادت» است، کشورهای غربی تلاش می‌کنند این طور القا کنند که فردگرایی از همه چیز مهم‌تر است، درحالی‌که این ذهنیت باعث تقلب و انحلال خانواده‌ها می‌شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: فردگرایی در تقابل با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و برای جمع‌گرایی و زندگی مسالمت‌آمیز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ضروری است. لذا امروز علاوه بر قله‌های ایثار و شهادت که شهدا هستند باید دامنه این قله‌ها را هم معرفی کرد و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بر اساس عملکرد افراد است.

وی با اشاره به شهدایی که در عرصه‌های بین‌الملل فعال هستند، خاطرنشان کرد: شهید «صادق گنجی» را امروز همه در کشور پاکستان و شهید «حاج قاسم سلیمانی» را در کشور عراق می‌شناسند. عملکرد این افراد را فرهنگ ایثار و شهادت معرفی می‌کند در حالی که امروز دنیای غرب با تولیدات خود قهرمان‌های غیرواقعی را معرفی می‌کند، قهرمان‌هایی که وجود خارجی ندارند، اما ما قهرمانان‌های خودمان را به درستی به دنیا معرفی نکرده‌ایم.

هاشمی با اشاره به ظرفیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تولیداتی در قالب کتاب، فیلم و سریال در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: بنیاد محدودیتی در انتشار کتاب ندارد اما باید با کمک ناشر کتاب‌ها را ترجمه کرد، زیرا ناشران می‌توانند این کتاب‌ها را در سطح دنیا توزیع و فرهنگ ایثار و شهادت را به مردم دنیا معرفی کنند و تشکل‌های فعال مردمی نقش مهمی برای معرفی ایثار اجتماعی دارند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، با تأکید بر نقش رایزن‌های فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: بسیاری از مردم در کشورهای دیگر مشتاق هستند که در رابطه با شهدا بدانند؛ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اصلی‌ترین وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران است و باید تلاش کرد که این اتفاق رخ دهد، زیرا برکات فراوان برای نظام خواهد داشت.

رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارت بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران که بیش از ۴۰ سال از تأسیس آن می‌گذرد، در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت و گسترش آرمان‌های انقلابی با بیش از ۲۳۰ هزار شهید و بیش از ۱۷ هزار شهید ترور، همچنین عرصه‌های بین‌الملل و دیپلماسی عمومی و دیپلماسی ایثار اقدامات زیادی داشته است.

وی با اشاره به نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه دیپلماسی ایثار، گفت: رایزنان فرهنگی بهترین سفیران و مروجان فرهنگ ایثار و شهادت هستند و برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای دیگر، از حوزه‌های کاری مشترک بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

نریمانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر سه اصل توسعه فردی، توسعه اجتماعی و تمدن نوین اسلامی گفت: یکی از شاخصه‌های مورد نظر بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، در این زمینه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش مهمی به ویژه در حوزه رسانه دارد و در این زمینه همایش شهدای رسانه کشورهای مقاومت را بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار کرد.

مدیرکل اسناد و انتشارت بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به ظرفیت‌های بنیاد در حوزه کتاب، فضای مجازی و سایبری افزود: برگزاری هفته فرهنگ ایثار و شهادت و نمایشگاه‌ها و اکسپوها از برنامه‌هایی است که می‌توان در کشورهای دیگر انجام داد، ما در برنامه عملیاتی که در سال آینده پیش رو داریم، نمایشگاه کتابی را در کشورهای تونس و لبنان برگزار خواهیم کرد.

کد خبر 647795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.