سنت‌های خوش‌شانسی کشورهای مختلف

سال نو در هر کشوری و حتی در هر شهری، رسوم ویژه‌ای دارد که برای بومیان ارزشمند و دربردارنده فلسفه خاص خود است. بعضی از این رسوم به‌زعم بومیان، خوش‌شانسی می‌آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر کشوری برای خوش‌شانسی شیوه‌های خاص خود را در سال جدید دارد. بسیاری از ملل بر این باور هستند که خوردن غذا یا خوردنی‌هایی خاص در بدو ورود به سال نو، باعث می‌شود که در آینده شانس در خانه آن‌ها را زیاد بکوبد. این غذاها در هر فرهنگی متفاوت است، یک فرهنگ به خوراکی‌هایی با شکل گرد باور دارد، یکی غذاهایی حاوی حبوبات را می‌پسندد و دیگری هر غذای حاوی رشته فرنگی را از جمله غذاهای خوش‌شانسی‌آور برای ورود به سال نو می‌پندارد.

فرهنگ‌هایی نیز وجود دارد که در آن پوشیدن لباس‌هایی خاص در لحظه ورود به سال نو را رسمی می‌دانند که با ورود سلامتی، ثروت و عشق در سال جدید همراه است و بعضی فرهنگ‌ها باور دارند مکانی که هر فرد در لحظه تحویل سال در آن قرار دارد، از هر مورد دیگری مهم‌تر است و سرنوشت ۳۶۵ روز پیش رو را رقم می‌زند. در هر حال رسوم زیادی برای ورود به سال نو در سراسر جهان وجود دارد که در ادامه به معرفی انواع خوش‌یمنی‌آور آن می‌پردازیم.

 سنت‌های خوش شانسی کشورهای مختلف

خوردنی‌های جادویی

هاپین‌جان غذایی است که با گوشت، نخود چشم‌سیاه (لوبیا چشم‌بلبلی) و برنج پخته می‌شود. بسیاری بر این باورند که سرو آن در نخستین روز ورود به سال نو، نویدبخش شانس، آرامش و حتی رفاه در طول سال پیش‌رو است. گفته می‌شود سرو هاپین‌جان با سبزیجات کولارد (کلم سبز) که شبیه پول کاغذی و نان ذرت که طلائی‌رنگ است، همچنین گذاشتن یک پول سکه‌ای زیر ظرف غذا یا داخل گوشت آن بیشترین اثر را خواهد داشت. این غذا در ایتالیا به جای نخود چشم‌سیاه با عدس پخته می‌شود که شکل‌گرد آن نمادی از سکه است.

بسیاری از فرهنگ‌ها نیز بر این باورند که خوردن غذاهایی با شکل گرد در شب سال نو، رفاه را به ارمغان می‌آورد تا جایی که مردمان فیلیپینی در این شب ۱۲ میوه گرد که هر یک به نیابت از یکی از ماه‌های پیش رو انتخاب شده است، اطمینان حاصل می‌کنند که سالی مملو از نعمت و فراوانی را شروع خواهند کرد. میوه‌ها به‌طور معمول در مرکز میز غذایی قرار می‌گیرد که نیمه‌شب صرف خواهد شد.

 سنت‌های خوش شانسی کشورهای مختلف

ماهی کباب یا در حالت کلی خوردن ماهی به هر شیوه‌ای که طبخ شده باشد، نویدبخش روزهای خوب است چراکه ماهی درست مانند حرکت رو به جلوی زمان، تنها در یک جهت شنا می‌کند.

خوردن ۱۲ انگور به نیابت از ۱۲ ماه سال، با هر یک از زنگ‌های ساعت پاندول‌دار که آغاز شب ورود به سال جدید را نوید می‌دهد در اسپانیا حاکی از دفع شرارت و افزایش شانس برای آغاز یک سال موفق و مرفه است. با این حال اسپانیایی‌ها سخت معتقدند به‌رغم دشوار بودن جویدن این همه انگور در آن واحد، از دست دادن این زنگ‌ها با سالی پر از بدبختی و نقصان همراه است.

پوشیدنی‌های جادویی

مردم فیلیپین باور دارند که در کنار خوردن میوه‌های گرد، لباس‌های آن‌ها نیز باید نمادین باشد. بنابراین پوشیدن هر لباسی که روی آن علامت‌های دایره بی‌شمار دیده شود، به‌طورقطع برای آن‌ها خوش‌یمن است.

رسم پوشیدن لباس‌های خاص و خوش‌یمن در بعضی کشورها ساده‌تر انتخاب شده است. برای مثال برزیلی‌ها معتقدند که پوشیدن لباس‌های سفید در کنار این‌که عکس‌های باکلاس‌تری را از خاطره شب عید برجای می‌گذارد، ارمغان‌آورنده آرامش و شانس در سال جدید است. آن‌ها در همین حال باور دارند که باید به شهرهای ساحلی بروند و بلافاصله پس از نیمه‌شب از روی هفت موج بپرند.

 سنت‌های خوش شانسی کشورهای مختلف

در حین پریدن از روی هر موج نیز یک آرزو و همچنین به الهه دریا گل تقدیم می‌کنند. اهالی آرژانتین اما کمی از این سادگی یکدست فاصله گرفته و پوشیدن لباس‌هایی به رنگ صورتی را انتخاب کرده‌اند و مردم اسپانیا معتقدند رنگ لباس‌ها باید در چینشی مشخص، قرمز و زرد باشد. ایتالیایی‌ها نیز سال نو را به پوشیدن لباس قرمز آغاز می‌کنند که نویدبخش عشق و باروری است.

عادت‌های جادویی

هدیه دادن یکی از عادت‌های جادویی سال نو برای ارمغان شانس و آرامش به‌شمار می‌رود. این رسم به‌دنبال ممنوعیت کریسمس در روسیه شوروی ایجاد شد و در آن هدایا به‌جای بابانوئل توسط پدر فراست و نوه‌اش اسنگورچکا تحویل داده می‌شد.

اتخاذ تصمیم‌های ارزشمند به‌لحاظ تاریخی مقدمه‌ای برای پرداخت بدهی‌ها یا بازپس‌گیری و بازپس‌دهی اشیایی است که به دیگران قرض داده یا از آن‌ها قرض گرفته شده است. این رسم در بسیاری از فرهنگ‌ها نویدبخش آغاز یک زندگی سالم و شاد است چراکه تصمیم‌های سال نو انگیزه‌ای است برای مرور سالی که گذشت و بررسی آنچه که در زندگی هر فرد مهم بوده است، این امر از آن جهت خوش‌یمنی می‌آورد که امکان برنامه‌ریزی سال پیش رو را به بهترین نحو ممکن فراهم می‌آورد.

شکستن ظرف قدیمی در گردهمایی‌های دوستانه و خانوادگی شب سال نو رسمی است که دانمارکی‌ها اعتقاد زیادی به خوش‌یمنی آن دارند. در این کشور هر چه ظروف شکسته جلوی در یک خانه بیشتر باشد یعنی آن فرد خوش‌شانس‌تر و محبوب‌تر است.

 سنت‌های خوش شانسی کشورهای مختلف

دست و روبوسی با نخستین فردی که در آغاز سال جدید در برابر دیدگان یک فرد قرار می‌گیرد، سنتی خوش‌یمن برای اهالی انگلستان و آلمان است و قرار دادن برگ‌های سبز ظریف و توت‌های سفید گیاه داروش (پیچک) زیر بالش سنتی، خوش‌یمنی برای ورود به سالی است که در آن شانس روبه‌رو شدن با شریک زندگی آینده در آن برای مجردها بالا می‌رود.

پریدن از روی صندلی سنت شانس اهالی دانمارک برای راندن ارواح خبیث از خانه و ارمغان خوش‌بختی است و خریدن نمادهای خوش‌شانسی هم‌چون قارچ برای هدیه دادن به عزیزان در آلمان برای سال نو پیشنهاد ساکنان این کشور برای آغاز سالی زیبا به‌شمار می‌رود. مردم یونان هنگام پختن نان یا شیرینی سال نو، سکه‌ای در آن قرار می‌دهند. کسی که سکه را پیدا کند سال آینده خوش‌شانس خواهد بود. مردمان اسکاندیناوی این رسم را به‌صورت قرار دادن بادام پوست‌کنده در پودینگ به‌جای می‌آورند و عقیده‌ای مشابه دارند. اما رومانیایی‌ها با انداختن سکه در رودخانه‌ها شانس را به خانه خود فرا می‌خوانند.

کد خبر 647754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.