تشکیل اتحادیه ضد تحریم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌وسوم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تشکیل اتحادیه ضد تحریم» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس و هیئت همراه، ظرفیت همکاری‌های دو کشور را بسیار فراتر از سطح کنونی دانستند و تأکید کردند: باید با استفاده از روحیه و اراده‌ای که در دو طرف برای عملی کردن توافق‌ها وجود دارد، سطح روابط افزایش چشمگیری یابد.

ایشان با اشاره به مشترکات فراوان ایران و بلاروس، یکی از این اشتراکات را تحریم‌های قلدرمآبانه آمریکا و برخی کشورهای غربی برشمردند و افزودند: کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند باید با همکاری یکدیگر و با تشکیل یک مجموعه مشترک، حربه تحریم را از بین ببرند و ما معتقدیم این کار شدنی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران، از ابتدای پیروزی انقلاب و وضع شدیدترین تحریم‌ها در ۱۲ سال گذشته خاطرنشان کردند: تحریم‌های شدید، ایران را متوجه توانایی‌ها و نیروهای درونی خود کرد و در همین مدت تحریم‌ها، زمینه پیشرفت‌های بسیاری برای ایران مهیا شد و کشور ما توانست در زمینه‌های مختلف از جمله «علم و فناوری»، «پزشکی و بیولوژیک»، «هوا-فضا»، «هسته‌ای» و «نانو» به پیشرفت‌های شگفت‌آوری دست یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند از ظرفیت یکدیگر استفاده کامل کنند منافع آن برای همه طرف‌ها، بسیار خواهد بود.

ایشان با یادآوری زمینه‌های همکاری ایران و بلاروس از جمله در «علم و فناوری»، «تجارت» و «فعالیت‌های سیاسی در مجامع بین‌المللی»، به موضوع خط عبور شمال به جنوب اشاره کردند و گفتند: راه‌اندازی خط عبور شمال به جنوب به نفع دو کشور و همچنین روسیه و منطقه است و باید هر دو طرف برای راه‌اندازی آن تلاش کنند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: توافق‌ها و حرف‌ها نباید در جلسات به پایان برسد، بلکه باید با پیگیری ویژه و زمانبندی مشخص، به مرحله اجرا برسد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین دنیای امروز را نیازمند معنویت دانستند و گفتند: معنویت می‌تواند عامل حرکت‌دهنده برای ملت‌ها باشد.

در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب گفت: من به ایران آمده‌ام تا اطمینان خاطر بدهم که برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور مصمم هستم و با همکاری و اراده رئیس‌جمهور ایران همه توافق‌ها را با پیگیری ویژه و زمانبندی مشخص، اجرایی خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور بلاروس تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم‌ها به تجربیات و پیشرفت‌های شگفت‌آوری دست پیدا کرده است و ما معتقدیم که اگر از شرایط تحریم بدرستی استفاده شود، می‌تواند یک فرصت برای پیشرفت باشد، هدف من از سفر به ایران آشنایی نزدیک با دستاوردهای ایران است.

تشکیل اتحادیه ضد تحریم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عفو از ۸۲ هزار نفر گذشت» نوشت: رئیس قوه قضائیه با اشاره به آخرین آمار عفو اخیرگفت: تاکنون ۸۲ هزار و ۶۵۶ نفر مشمول عفو شده‌اند که ممکن است این آمار افزایش یابد. از این میزان، ۲۲ هزار نفر عفوشدگان مربوط به اغتشاشات هستند که یا محکومیت پیدا کرده بودند یا قبل از محکومیت، عفو شدند.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، روز گذشته در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، با اشاره به آخرین آمار عفو اخیر، گفت: تاکنون ۸۲ هزار نفر مشمول عفو شده‌اند که ممکن است این آمار افزایش یابد. از این میزان، ۲۲ هزار نفر عفوشدگانِ اغتشاشات هستند که یا محکومیت پیدا کرده بودند یا قبل از محکومیت، عفو شدند.

البته تعداد قلیلی از این افراد در زندان بودند و اکثراً یا با قرار صادره در بیرون از زندان بودند یا هنوز رسیدگی به پرونده آن‌ها تکمیل نشده بود. رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: از دیگر محکومان، به غیر از اغتشاشات نیز حدود ۶۰ هزار نفر، مورد عفو قرار گرفتند که از این میزان، ۲۵ هزار نفر یا از زندان آزاد شده‌اند یا حکمِ حبسِ قطعی‌شده آن‌ها مورد عفو قرار گرفت، همچنین احکام ۳۴ هزار نفر نیز در نتیجه عفو اخیر، کاهش یافت. وی تأکید کرد: محکومان و متهمان جرم‌های خشن و همچنین سرقت شامل عفو نشدند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به روزهای پایانی سال و تعطیلات پیش‌رو، به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد با کمک ضابطین و سیستم اطلاعاتی و امنیتی و بسیج، به طور کامل امنیت و آرامش مردم را تأمین و حفظ کنند. قاضی‌القضات افزود: همچنین بنا بر تجربه، ممکن است کسانی بخواهند از تعطیلات پیش‌رو سوءاستفاده کنند و احیاناً تعرضاتی را به منابع طبیعی داشته باشند و ساخت‌وسازهایی غیرمجاز را انجام دهند؛ در این قبیل موارد نیز مسئولان و مراجع ذی‌صلاح قضائی و همچنین سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، اقدامات پیشگیرانه لازم را ترتیب دهند.

وی با اشاره به ماجراهایی که به‌تازگی برای بعضی مدارس پیش آمد، گفت: ماجراهای اخیر در مدارس، یک اضطراب و دلهره را برای جمعیت زیادی از مردم، به‌خصوص برای خانواده دانش‌آموزان پدید آورد؛ همه مسئولان و بخش‌های ذی‌ربط از همان روزهای نخست تا این لحظه، تلاش کردند، عوامل این مسئله را شناسایی کنند.

اژه‌ای ادامه داد: قضات ذی‌صلاح و مسئول رسیدگی به پرونده عناصر دستگیرشده ماجرای اخیر، با جدیت، سرعت، دقت و عادلانه به پرونده آن‌ها به میزان عمل و دخالتشان در این ماجرا رسیدگی کنند و اجازه ندهند رسیدگی به این پرونده‌ها طولانی شود؛ همچنین بر مبنای اجازه‌ای که قانون می‌دهد، نوع کار و انگیزه عاملان این ماجرا باید برای مردم تبیین شود.

رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: در خصوص ماجرای یادشده شایعات زیادی مطرح است که بعضی از آن‌ها واقعاً بی‌اساس است، اما بر دلهره‌ها می‌افزایند؛ بر همین اساس، باید از شایعه‌سازان، مدارک و مستندات مطالبه کرد و آنجایی که در اثر شایعه‌سازی، برای مردم اضطراب ایجاد شده، باید برخورد متناسب قانونی با شایعه‌سازان صورت گیرد.

تشکیل اتحادیه ضد تحریم

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رشد پاییزی با نفت و صنعت» نوشت: تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از وضعیت حساب‌های ملی، بیانگر روند مثبت و رو به رشد فصلی اقتصاد ایران در طول ۹ ماه امسال است. بر این اساس، نرخ رشد اقتصادی به مدد رشد گروه‌های نفت و صنعت در پاییز به ۵.۳ درصد رسیده و سرمایه‌گذاری نیز شتاب ۱۶.۶ درصدی یافته است.
قربانی معاون اقتصادی این بانک با تشریح جزئیات رشد اقتصادی پاییز گفت: بر اساس محاسبات اقتصادی بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در سه ماه سوم امسال نسبت به پاییز سال ۱۴۰۰ به ۵.۳ درصد رسیده است. این در حالی است که پاییز سال گذشته، این رقم ۴.۸ درصد بوده است.

اظهارات این مقام بانک مرکزی حاکی از این است که در پاییز امسال، رشد اقتصادی بدون نفت کشور ۵.۴ درصد بوده است. از آن جایی که رشد اقتصادی فصلی کشور در فصل‌های اول و دوم امسال به ترتیب ۲.۲ و ۳.۶ درصد بوده، می‌توان گفت که روند رشد فصلی اقتصادی کشور هم امسال و هم نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است.

طبق این آمار، در بین بخش‌های چهارگانه کشاورزی، صنعت، خدمات و نفت، بیشترین رشد اقتصادی در سه ماه سوم مربوط به گروه نفت با ۱۵.۴ درصد بوده و گروه صنایع و معادن با محوریت بخش صنعت در رده دوم بیشترین رشد بخشی قرار گرفته است. به‌طوری که کل گروه صنایع و معادن رشد ۸.۹ درصدی و بخش صنعت رشد ۱۱.۶ درصدی داشته‌اند.

در انتهای این رده‌بندی نیز بخش‌های خدمات و کشاورزی قرار دارند. بخش خدمات اگر چه در پاییز امسال تا حد زیادی از محدودیت‌های کرونا رهایی یافته، اما به نظر می‌رسد به دلیل تأثیر منفی اغتشاشات نتوانسته است آن طور که باید، رشد پیدا کند و به افزایش ۳.۳ درصدی ارزش افزوده خود نسبت به پاییز سال گذشته بسنده کرده است.

همچنین بخش کشاورزی در پاییز، به رشد ۱.۱ درصدی دست یافت. در مجموع، می‌توان مشاهده کرد که نرخ رشد بخش‌های اقتصادی در پاییز غیر از بخش کشاورزی، نسبت به دو فصل ابتدایی امسال بالاتر بوده است.

تشکیل اتحادیه ضد تحریم

کد خبر 647680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.