همه خوبی‌ها و فضایل با نوروز گره خورده است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: نوروز کهن‌ترین جشن بشری است و همه مردم دنیا صاحب این آیین کهن جهانی هستند.

به گزارش ایمنا، سید عزت‌الله ضرغامی شامگاه امروز - دوشنبه، بیست‌ودوم اسفندماه - در آئین گرامیداشت «جشن جهانی نوروز» که در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد اظهار کرد: نوروز کهن‌ترین جشن بشری است و سابقه آن با طبیعت گره خورده است، صاحبان نوروز فقط ١٢ کشور عضو پرونده ثبت جهانی نیستند، بلکه همه مردم دنیا صاحب نوروز هستند.

وی افزود: بسیاری از مفاهیمی که در دل نوروز نهفته است نشان می‌دهد همه خوبی‌ها و فضائل با نوروز گره خورده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: از پیوستن و عضویت کشورهای متعدد به پرونده‌های میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو استقبال می‌کنیم، در فرهنگ ناملموس هر چه کشورهای بیشتر عضو شوند بیشتر به فضیلت نزدیک می‌شویم.

وی همچنین به تاریخچه بازی چوگان اشاره کرد و گفت: این ورزش آئینی سفیر صلح است.

استقبال از پیوستن چین و مغولستان به پرونده نوروز

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی نیز در این آئین اظهار کرد: میراث ناملموس پدیده‌ای است که با انسان، انگیزه‌ها، خواسته‌ها و آمال مرتبط است و ثبت جهانی نوروز به عنوان یکی از بزرگترین میراث‌های بشری نمادی از آمال، خواسته‌ها و پیوندهای انسان با طبیعت است.

علی دارابی افزود: در آغاز بهار آئین‌های نوروزی را برگزار می‌کنیم که این آئین‌ها در حقیقت نمادی از همبستگی، صلح، احسان، نیکوکاری و در یک کلام حال خوب است. جهان نوروز در بطن و جان مردمان ما خانه دارد.

وی با اشاره به علاقه‌مندی برخی از کشورها برای پیوستن به پرونده جهانی نوروز، خاطرنشان کرد: از دولت چین و مغولستان که درخواست پیوستن به پرونده نوروز را ارائه داده‌اند با روی باز استقبال می‌کنیم چرا که گسترش نوروز را گسترش صلح می‌دانیم.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خطاب به مسئولان یونسکو افزود: سه پرونده ارسالی ایران از جمله پرونده کاروان‌سراهای ایرانی، پرونده دیزمار و پرونده منظره پرونده ماسوله، و نیز پرونده میراث ناملموس از جمله، افطاری، هنر تذهیب، جشن سده و پاسداری از زیارت رضوی که تعدادی از آنها با تعدادی دیگر از کشورها مشترک است را مورد حمایت قرار دهید. بی‌شک مردم ایران قدردان این حمایت شما خواهند بود.

کهن‌ترین آئینی که کهنگی نمی‌پذیرد

سفیر تاجیکستان در تهران با اشاره به آثار شاعران و ادیبان از ملل مختلف گفت: نوروز از کهن‌ترین آئین‌ها است و کهنگی را نمی‌پذیرد. زیرا ملت‌هایی که آن را ابتدای هر سال آن را جشن می‌گیرند از این آئین کهن چندین هزارساله پاسداری می‌کنند.

نظام‌الدین زاهدی افزود: نوروز ارزش‌ها و صفت‌هایی مانند جوانمردی، بخشایش، دوستی و مهربانی صلح جویی را در میان مردمانی که آن را پاسداری می‌کنند، رواج می‌دهد.

وی یادآور شد: نوروز با آئین‌های مذهبی تضادی ندارد و همه ارزش‌هایی نکویی که در ادیان مختلف وجود دارد را گسترش می‌دهد، بر اساس همین آئین چند هزار ساله حوزه تمدنی نوروز را ایجاد کرده است که باید منجر به تقویت صلح و دوستی امنیت شود.

سفیر تاجیکستان در تهران گفت: نوروز همچنان با همان شکوه و جلال چندین هزارساله خود در تاجیکستان جشن گرفته می‌شود و نوروز گاه‌ها برقرار می‌شود و این آئین کهن در سرزمین من احیا شده و زنده نگه داشته شده است نوروز هویت فرهنگی و نماد ملی مردم تاجیکستان است.

کد خبر 647621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.