۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۰
 رسوم غیرمعمول‌ سال نو در جهان

سال نو و چگونگی استقبال از آن در سراسر جهان بسیار متنوع است و شیوه‌های متفاوت برگزاری جشن‌های آن، گاهی عجیب و غیرمعمول به‌نظر می‌رسد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جشن‌های سال نو در سراسر جهان بسیار متنوع است و شیوه برگزاری آن‌ها ریشه در فرهنگ و تاریخ هر ملت دارد. این جشن‌ها در بسیاری از نقاط جهان با حجم عظیمی از هیجان و شکوه برگزار می‌شود، با این حال و فراتر از هر نوع هیجان، آغاز سال نو در برخی از نقاط جهان با سنت‌های عجیب و غریبی شناخته می‌شود که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

کلمبیا

کلمبیایی‌ها سال نو را با پوشیدن شلوار زرد نو و قدم زدن در خیابان‌ها و حتی خانه خود با چمدان خالی جشن می‌گیرند. آن‌ها باور دارند این اقدام باعث می‌شود در سال جدید به سفرهای زیادی بروند. این اقدام برای حصول اطمینان از رها کردن مشکلات در گذشته نیز است. تمیز کردن خانه در سال نو نیز نماد شروعی تازه برای ساکنان کلمبیا است.

مردم این کشور هم‌چون اسپانیایی‌ها طرفدار خوردن ۱۲ انگور در پایان نیمه‌شب هستند (یک عدد در هر زنگ ساعت پاندول‌داری که آغاز نیمه‌شب را نوید می‌دهد)، اما ترجیح می‌دهند این کار را با گرفتن پول نقد در دستان خود انجام دهند تا امنیت و ثبات مالی را تضمین کنند.

خانواده‌های کلمبیایی در شب سال نو سنتی به نام «آگوئرو» دارند که زیر تخت هر یک از اعضای خانواده سه سیب‌زمینی، یکی پوست کنده، دیگری بدون پوست و دیگری نیمه پوست‌کنده قرار می‌دهند و هر فرد در نیمه‌شب با چشمان بسته یکی را برمی‌دارد. این فرد بسته به سیب‌زمینی‌ای که انتخاب می‌کند، می‌تواند انتظار یک سال سرشار از خوشبختی، دارای مشکلات مالی یا ترکیبی از هر دو را داشته باشد.

 رسوم غیرمعمول‌ سال نو در جهان

ژاپن

جشن سال نو در ژاپن کمی معنوی‌تر از دیگر نقاط جهان برگزار می‌شود. در این روز معابد بودایی کشور ۱۰۸ بار بونشو (زنگ‌های معبد) خود را به صدا درمی‌آورند. این رویداد نماد امیال انسان و وسوسه‌های زمینی است که منجر به رنج و درد می‌شود. اعتقاد بر این است که این سنت بودایی گناهان انسان را از بین می‌برد، احساسات منفی را دور می‌کند، برای همه خوش‌شانسی به ارمغان می‌آورد و شانس بیشتری برای شادی در آینده به مردم می‌دهد. برخی اهالی ژاپن در خانه خود نیز زنگ‌هایی را برای ۱۰۸ بار به صدا درمی‌آورند.

حال و هوای خوب جشن در روز سال نو ادامه می‌یابد و مردم در اولین طلوع خورشید سال جدید درو هم جمع می‌شوند و برای کسانی که دوستشان دارند، پیام تبریک سال نور را ارسال می‌کنند. در این روز اداره پست با جدیت بسیار کار می‌کند تا مطمئن شود همه پیام‌ها در روز اول سال تحویل داده می‌شود.

ژاپنی‌ها همچنین معتقدند آغاز سال نو با لبخند یا خنده خوش‌شانسی می‌آورد و مردم سال جدید را با خوردن یک کاسه گرم نودل سوبا آغاز می‌کنند، اعتقاد بر این است که خوردن آن نمادی از دور شدن از سال قدیم است.

 رسوم غیرمعمول‌ سال نو در جهان

اکوادور

اکوادوری‌ها با سوزاندن پیکره‌های عظیم به استقبال سال نو می‌روند. خانواده‌ها این مترسک‌های عظیم را از کاغذ و لباس‌های کهنه می‌سازند، یک ماسک نقاشی‌شده، از شخصیت‌های کارتونی محبوب گرفته تا سیاستمداران منفور، روی آن می‌زنند و سپس وقتی ساعت ۱۲ را نشان می‌دهد آن‌ها را آتش می‌زنند.

این مجسمه‌ها نشان‌دهنده بدبختی‌های سال قبل است و برخی افراد حتی بدنه آن را با عکس‌ها و یادداشت‌هایی پر می‌کنند که نشان می‌دهد فرد نقاشی‌شده چه اشتباهی داشته و سوزاندن آن نمادی برای رهایی از چیزهای بد سال گذشته است. در حالت کلی، در اکوادور سوزاندن نماد پاک کردن بدی‌ها و استقبال از خوبی‌ها است و اگر آتش خیلی بزرگ نباشد، مردم از روی شعله‌های آتش پیکره‌ها می‌پرند.

 رسوم غیرمعمول‌ سال نو در جهان

علاوه بر این مردان اکوادوری در شب سال نو لباس‌های عجیب می‌پوشند، به خیابان‌ها می‌روند و درخواست کمک مالی می‌کنند. کودکان نیز با استفاده از طناب مسیرها را می‌بندند و برای عبور از آن مسیر از عابران عوارضی اندکی دریافت می‎‌کنند. پوشیدن لباس‌های زرد و قرمز، خوردن ۱۲ انگور یا گیلاس و راه رفتن در خیابان با یک چمدان خالی از جمله سنت‌های مشترک این کشور با همسایگان خود است.

فنلاند

فنلاندی‌ها در رسمی مشابه با آلمانی‌ها، یک نعل کوچک اسب را در ماهیتابه ذوب می‌کنند و آن را در آب سرد می‌ریزند. شکل ایجاد شده بیانگر وضعیت فرد در سال جدید است. فنلاندی‌ها باور دارند که قلب یا حلقه به معنای ازدواج، کشتی به معنای سفر و شکل حیوان به معنای غذای فراوان است. اگر سرب ذوب‌شده به چند قسمت تقسیم شود، بدشانسی تلقی می‌شود. برخی افراد به جای این نعل اسب که باعث آزاد شدن سرب معلق در هوا می‌شود، از موم عسل یا شکر استفاده می‌کنند.

 رسوم غیرمعمول‌ سال نو در جهان

آفریقای جنوبی

در آفریقای جنوبی هم‌چون ایتالیا سنت خلاص شدن از شر مبلمان قدیمی و مرتب کردن خانه راه خوبی برای شروعی تازه بود. اما رسم پرتاب این اشیا به بیرون از خانه از پنجره چندان به مذاق پلیس آن‌ها خوش نیامد و پس از آسیب دیدن چند عابر پیاده ممنوع شد. دیگر رسوم سال نو در این کشور امنیت بیشتری دارد و شامل شام‌های لذیذ و چشمگیر، میهمانی‌های خانوادگی و پای‌کوبی است. پس از آن ناقوس‌های کلیسا و ترقه‌ها در ساعت ۱۲ نیمه شب آغاز سال جدید را نوید می‌دهند.

سوئیس

سوئیس سال نو را با رسم بسیار عجیبی آغاز می‌کند. مردم این کشور با بمب‌های رومیزی به استقبال عید خود می‌روند. بمب رومیزی خطرناک نیست و کمی شبیه آتش‌بازی‌های کوچک و بی‌خطر در خانه است. در این شب مردم فیتیله بمب‌های کوچک خود را روشن می‌کنند و عقب می‌روند. پس از آن صدای مخوفی از وسایل مهمانی مانند کلاه‌ها، ماسک‌ها و پخش‌کننده‌های موسیقی پخش می‌شود. در این کشور همچنین مردم برای استقبال از سال نو یک بسته بستنی روی زمین می‌اندازند.

فیلیپین

اهالی فیلیپین در شب سال نو مطمئن می‌شوند که ۱۲ میوه گرد مانند سیب، انگور، پرتقال، هندوانه، طالبی و آلو سرو کنند. آن‌ها اعتقاد دارند که این میوه‌ها به دلیل شباهت ظاهری به سکه نشان دهنده رفاه هستند. عدد ۱۲ نیز به این دلیل انتخاب شده است که هر میوه نیز نماد یکی از ماه‌های سال است.

آن‌ها از خوردن آناناس‌ها پرهیز می‌کند، زیرا تکه‌های لبه‌دار آن بیانگر وقوع مشکلاتی است. دیگر سنت‌های عجیب فیلیپین شامل تشویق کودکان به پریدن در هوا در نیمه‌شب برای کمک به رشد قد آن‌ها و خوردن برنج چسبنده برای اطمینان از تقویت پیوندهای خانوادگی است. علاوه بر این کودکان فیلیپینی جیب‌های خود را با سکه پر می‌کنند و ۱۲ بار تکان می‌دهند تا برای خانواده خود خوش شانسی بیاورند.

 رسوم غیرمعمول‌ سال نو در جهان

کد خبر 647575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.