آیین‌های جالب روزهای آغازین سال نو در جهان

سال نو در بعضی کشورها با سنت‌های عجیب‌وغریبی آغاز می‌شود که می‌تواند موجبات شگفتی را برای دیگران ایجاد کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سال نو برای کسانی که به آن عشق می‌ورزند یا از آن متنفر هستند، یک معامله بزرگ به‌شمار می‌رود که هیچ راهی برای فرار از آن نیست. اگرچه همه فرهنگ‌ها سال جدید خود را به‌طوررسمی از یک روز و حتی فصل واحدی آغاز نمی‌کنند، اما ورود به سال جدید در سراسر جهان با سنت‌هایی انجام می‌گیرد که بعضی از آن‌ها هر چند برای پیروان یک فرهنگ عادی است، برای سایران منجربه شگفتی می‌شود. این سنت‌ها به‌طور معمول دارای فلسفه‌ای است که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

اسپانیا

اسپانیا دارای بعضی از عجیب‌ترین آئین‌های سال نو در سراسر جهان است. مردم این کشور طی ۱۲ ثانیه‌ای که به آغاز سال نو مانده است و به ازای هر ثانیه، یک انگور در دهان خود می‌گذارند، برای رسیدن به عشق زندگی خود در سال آینده، شب سال نو شلوار قرمز و زیر آن لباس زرد می‌پوشند، پس از ساعت ۱۲ نخستین قدم خود را حتماً با پای راست برمی‌دارند و برای حصول اطمینان از وفاداری شریک زندگی‌شان، حلقه ازدواج خود را در یک لیوان نوشیدنی قرار می‌دهند و در جمع میهمانان عروسی خود آن را می‌نوشند.

آیین‌های جالب روزهای آغازین سال نو در جهان

آلمان

آلمان برای ورود به سال نو دو سنت عجیب دارد؛ نخستین سنت ریختن سرب ذوب‌شده در آب است که در فنلاند نیز رسم رایجی برای آغاز سال نو به‌شمار می‌رود. در این رسم هر فرد یک تکه کوچک سرب یا قلع را روی شمع آب می‌کند و در ظرف آب سرد می‌ریزد. شکلی که فلز به خود می‌گیرد نشان‌دهنده سرنوشت آن شخص در سال آینده است.

دومین رسم آلمانی‌ها خوردن یک نوع دونات موسوم به کراپفن در شب یا روز سال نو است که به‌طورمعمول با مربا، شکلات، خامه یا ژله پر می‌شود اما گاهی از سر شوخی آن را با سس خردل پر می‌کنند. برخی آلمانی‌ها نیز در کنار این رسوم، یک کمدی سنتی سیاه و سفید ۱۸ دقیقه‌ای را تماشا می‌کنند که در سال ۱۹۶۲ ضبط شده است.

ایتالیا

ایتالیا سنت‌های بسیار عجیبی برای ورود به سال نو دارد. مردم این کشور در لحظه سال نو اثاثیه خود را که دیگر از داشتن آن‌ها احساس شادی نمی‌کنند، از بالکن و پنجره به بیرون پرت می‌کند تا نمادی از شروعی تازه باشد. امروزه تنها اقلام نرمی هم‌چون پتو و لباس و اجسام کوچک از جمله قابلمه پرتاب می‌شود و دیگر اقلام در محوطه بیرونی قرار می‌گیرد. در بعضی شهرهای نیز مردم برای دست و روبوسی در میدان اصلی جمع می‌شوند چراکه باور دارند این اقدام در سال جدید شادی به ارمغان می‌آورد.

رومانی

مردم رومانی سال جدید را به‌شیوه‌ای متفاوت و عجیب آغاز می‌کنند. آن‌ها با برگزاری جشن‌های مرگ و تولد دوباره و پوشیدن ماسک و پوستین، به پای‌کوبی می‌پردازند و ارواح شیطانی را از خود می‌رانند. در این کشور کشاورزان سال نو خود را در کنار حیوانات مزرعه‌شان می‌گذرانند، بچه‌ها صبح زود به خواندن آواز دم در خانه همسایه‌ها و فراخواندن سلامتی و شادی برای خانواده خود مشغول می‌شوند، بزرگ‌ترها با پوشیدن پوست خرس و پای‌کوبی خانه به خانه به جنگ با شر می‌روند و در آخر، همه شب سال نو را به تماشای آتش‌بازی می‌گذرانند. در روزهای سال نو نیز کودکان به آرامی با چوب یا شاخه‌ای تزئین‌شده با گل‌های رنگارنگ به رهگذران ضربه می‌زنند و برای آن‌ها آرزوی موفقیت و سلامتی می‌کنند.

آیین‌های جالب روزهای آغازین سال نو در جهان

ترکیه

رسم مردم ترکیه برای ورود به سال جدید، پاشیدن نمک بر ورودی در خانه‌هایشان است. آن‌ها باور دارند که این اقدام آرامش و رفاه را برایشان به ارمغان می‌آورد. برخی دیگر نیز برای جذب ثروت یک انار به در ورودی خانه می‌کوبند. این میوه‌های غنی در ترکیه نماد رفاه هستند و مردم ترکیه با این اقدام رفاه را به خانه‌های خود می‌خوانند.

یونان

یونانی‌ها پیاز را نماد شانس، باروری، تولد دوباره و رشد می‌دانند زیرا حتی زمانی که موردتوجه نیست، باز هم جوانه می‌زند. علاوه بر این پیاز پوست کنده می‌شود و لایه‌های زیادی روی آن قرار دارد. بنابراین در شب سال نو، خانواده‌ها دسته‌هایی از پیاز را بالای درهای خود آویزان می‌کنند تا رونق را به خانه دعوت کنند. در روز سال نو والدین با کوبیدن آرام این پیازها به سر فرزندان خود آن‌ها را از خواب بیدار می‌کنند.

آیین‌های جالب روزهای آغازین سال نو در جهان

جمهوری چک

سال نو در جمهوری چک با فال سیب آغاز می‌شود. مردم این کشور با کمک یک سیب پیش‌بینی می‌کنند که در طول سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. آن‌ها یک سیب را از وسط نصف و از شکل هسته آن برای پیشگویی سرنوشت اطرافیان خود استفاده می‌کنند. صلیب یا ضربدر به معنای بیمار شدن کسی در مهمانی و ستاره به معنای سلامتی و خوشبختی برای همه است.

ایرلند

ایرلندی‌ها برای برای دفع ارواح شیطانی، نان پخته‌شده مخصوص سال نو به در و دیوارهای خانه می‌کوبند تا راه را برای سالی مرفه باز کنند و برای اعضای خانواده روحیه خوب و نشاط فراهم آورند. آن‌ها پس از کوبیدن این نان‌ها به نظافت کل خانه مشغول می‌شوند.

استونی

مردم استونی شب سال نو را هفت، ۹ و ۱۲ بار جشن می‌گیرند، زیرا این‌ها همه اعداد شانس هستند. با این وجود برخی از آن‌ها باور دارند این اعداد تعداد وعده‌های غذایی است که باید در شب سال نو صرف شود تا برای هفت، ۹ یا ۱۲ نفر در طول سال آینده، رفاه و توان کافی به دست آورد.

آیین‌های جالب روزهای آغازین سال نو در جهان

کد خبر 647573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.