امشب مقارنه ماه و ستاره قلب‌العقرب را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه‌شنبه -بیست‌وسوم اسفند- ساعت ۰۴:۵۸ ماه در موقعیت مقارنه با ستاره قلب‌العقرب با جدایی زاویه‌ای ۰.۹ درجه‌ای قرار می‌گیرد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سه‌شنبه - بیست‌وسوم اسفندماه - ۲۱ روزه با ۶۱ درصد روشنایی، حدود ساعت ۰۴:۵۸ در موقعیت مقارنه با ستاره قلب‌العقرب با جدایی زاویه‌ای ۰.۹ درجه‌ای قرار می‌گیرد و برای رصد این اجرام کافی است افق جنوب را مشاهده کنید.

وی افزود: قبل از طلوع خورشید در سپیده‌دم این روز، همنشینی ماه با ستاره قرمز رنگ انتارس قابل مشاهده خواهد بود، این وضعیت که قمر در عقرب نامیده می‌شود، پدیده‌ای است که در آن یگانه قمر زمین از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدم) یا از امتداد برج فلکی عقرب عبور می‌کند. انتارس یا همان ستاره قلب‌العقرب، معنای انگلیسی آن رقیب مریخ است و دلیل این رقابت، سرخ رنگی این ستاره در قیاس با رنگ سیاره مریخ سرخ رو است. این ستاره یک ابر غول است و حدود ۶۰۰ برابر قطر خورشید با قدر ۱.۰ می‌درخشد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ستاره آلفای صورت فلکی عقرب یا کژدم (به پرنوترین ستاره در هر صورت فلکی، ستاره‌ی الفا گفته می‌شود) که به دلیل غول سرخ بودنش رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز در آسمان دارد و این روزها در آسمان شبانگاهی خودنمایی می‌کند. ستاره‌ای که وقتی ماه در کنار آن قرار می‌گیرد، به نقل عوام قمر در عقرب اتفاق می‌افتد و پدیده قمر در عقرب نشان از واقعه‌ای شوم (نحس) دارد.

وی ادامه داد: رصد این پدیده از ساعت ۰۰:۳۹ بامداد تا ۰۵:۳۰ بدون نیاز به ابزار اپتیکی امکان‌پذیر است.

کد خبر 647484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.