۱۰ هزار ایثارگر مشمول جدید، کمک‌معیشت دریافت می‌کنند

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تعیین تکلیف پرداخت کمک‌معیشت ۱۰ هزار نفر از ایثارگران فاقد شغل و درآمد تحت پوشش بنیاد گفت: ۲۰ هزار نفر در نوبت هستند و قرار است سال آینده ۱۰ هزار ایثارگر معسر دیگر را هم تحت پوشش قرار دهیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمود پاکدل با بیان اینکه جمهوریت نظام را مدیون شهدا هستیم، اظهار کرد: بنیان اولیه بنیاد شهید و امور ایثارگران با فرمان ۱۰ ماده‌ای امام خمینی (ره) در بیست‌ودوم اسفندماه سال ۱۳۵۸ به‌منظور رسیدگی به خانواده شهدا بنا نهاده شد و ۲۵ سال بعد در سال ۱۳۸۳ با تصویب شورای انقلاب فرهنگی «روز بزرگداشت شهدا» وارد تقویم رسمی کشور شد. انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی از برکات دین مبین اسلام بوده و بنیاد شهید، مولود انقلاب اسلامی و از برکات و حسنات امام (ره) است.

ارائه خدمات عزتمندانه در حداقل زمان در دستور کار بنیاد قرار دارد

وی افزود: شاهکار دین اسلام، دمیدن روح شهادت‌طلبی در انسان‌ها است و ملتی که شهادت دارد در اسارت و بندگی دیگران نیست، در مقابل ابرقدرت‌ها با صلابت ایستادگی می‌کند، از این رو توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور ضروری است و اگر فرهنگ ایستادگی و شهادت در هر کشوری نهادینه شود، مصونیت ایجاد می‌شود و این فرهنگ توسط مقام معظم رهبری و مردم در کشور نهادینه شده است و محصول نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت شامل عزتمندی، استقلال، توسعه، امنیت، آرامش و اقتدارطلبی است.

پاکدل گفت: معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد یکی از معاونت‌های کلیدی بنیاد است و بیشترین نفرات برای خدمت و بیشترین بودجه بنیاد مرتبط با فعالیت‌های این معاونت است و با توجه به رویکردهای کلان، خدمت با تکریم و رعایت عزت‌مندی در دستور کار قرار داشته است، زیرا ایثارگران افضل مردم هستند، ضمن اینکه ارائه خدمت در حداقل زمان برای خدمت گیرندگان و تأثیر مثبت خدمات بر رفع نیازهای ایثارگران همواره مدنظر بوده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: حدیث قدسی از حضرت رسول اکرم (ص) است که خداوند می‌فرمایند من جانشین شهید در خانواده و بیت او هستم و هرکس رضایت آن‌ها را فراهم کند، رضایت من را جلب کرده است و هرکس آن‌ها را بیازارد، من را آزرده کرده است؛ امیدوارم که خادم خوبی برای خانواده شهدا و ایثارگران با توجه به نوع خدمت بنیاد و اعتبارات آن باشیم.

وی گفت: قوانین متعددی در مورد ایثارگران وجود دارد که این قوانین شامل قانون تسهیلات اداری، قانون تسهیلات اداری و استخدام جانبازان، قانون حالت اشتغال، قانون خدمت‌رسانی به ایثارگران و قانون خدمات مدیریت کشوری و قانون‌های برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و قوانین بودجه سنواتی و بسیاری دیگر از قوانین است.

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بنیاد هستند

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه گزارشی از آمار ایثارگران بنیاد گفت: درحال‌حاضر از جامعه هدف چهار میلیون و ۳۱۳ هزار و ۶۹۷ نفری تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران سه میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۰۳ نفر در قید حیات هستند. تعداد شهدا ۲۲۸ هزار و ۵۶۴ نفر، والدین شهدا ۴۰۴ هزار و ۸۰۰ نفر که درحال‌حاضر ۱۰۵ هزار و ۷۷۳ نفر در قید حیات هستند و از مجموع ۷۱ هزار و ۲۲۳ نفر همسر شهید تعداد ۶۰ هزار و ۷۵۱ نفر در قید حیات هستند و ۱۷۲ هزار و ۸۳۵ نفر از فرزندان شهدا در قید حیات و تحت پوشش بنیاد هستند.

وی افزود: از مجموع ۶۲۲ هزار و ۲۸۹ جانباز دلاور ۵۴۰ هزار و ۷۸۳ نفر در قید حیات هستند. از این گروه هشت هزار و ۲۷۷ نفر جانباز ۷۰ درصد و ۲۲ هزار و ۳۳۸ نفر جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد و ۱۵۷ هزار و ۶۹۷ نفر جانباز ۲۵ تا ۴۹ درصد و ۳۵۲ هزار و ۴۷۱ نفر نیز جانبازان کمتر از ۲۵ درصد هستند و درحال‌حاضر بالغ بر دو میلیون و ۳۱۵ هزار و ۵۰۷ نفر از خانواده‌های معزز جانبازان شامل همسران و فرزندان در قید حیاتند و تحت پوشش خدمات بنیاد قرار دارند. از مجموع ۴۳ هزار و ۴۳۲ نفر آزاده سرافراز، ۳۸ هزار و ۳۱۹ نفر از آنان در قید حیات بوده که به همراه ۱۵۹ هزار و ۵۵۶ نفر از خانواده‌های محترم آزادگان تحت پوشش بنیاد هستند که البته ۹۰ درصد آزادگان نیز جانباز هستند.

قوانین متعدد و تأمین نشدن بار مالی آن‌ها از چالش‌های خدمات‌رسانی به ایثارگران است

پاکدل با اشاره به چالش‌هایی که در حوزه معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیاد وجود دارد، گفت: چالش اول تعیین نشدن بار مالی قوانین است. سال قبل به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای قوانین نیاز داشتیم، اما بودجه ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود. چالش دوم حاکمیت قوانین متعدد بر عملکرد بنیاد است و قوانینی که تناقض و هم‌پوشانی دارند.

وی افزود: زمانی که قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مطرح شد، قرار بود یک قانون جامع داشته باشیم و صرفاً براساس آن اقدام شود، اما این اتفاق رخ نداد. چالش بعدی این است که همه دستگاه‌ها باید به وظیفه قانونی خود در قبال ایثارگران عمل کنند، در غیر این صورت مشکلات زیادی برای رفع نیازهای ایثارگران بروز می‌کند. تصویب نکردن آئین‌نامه‌های قانون جامع خدمت‌رسانی ایثارگران به دلیل تأمین نشدن بار مالی، ورود و حجم زیادی از پرونده احراز ایثارگری بعد از ۳۰ سال از زمان مجروحیت از مسائل بعدی بنیاد است. طی یک سال گذشته قریب به ۴۰ هزار پرونده مرتبط با تبصره بند الف ماده ۸۷ مربوط به عزیزانی که فاقد مدرک بالینی همزمان با مجروحیت هستند احراز شده و این افراد مشمول ۵ درصد جانبازی شدند.

پرداخت پاداش پایان خدمت جانبازان برای نخستین‌بار

پاکدل با اشاره به تعیین تکلیف پرداخت کمک‌معیشت ۱۰ هزار نفر از ایثارگران فاقد شغل و درآمد تحت پوشش بنیاد، گفت: ۲۰ هزار نفر در نوبت هستند و قرار است سال آینده ۱۰ هزار ایثارگر معسر دیگر را هم تحت پوشش قرار دهیم. امسال برای نخستین‌بار پرداخت پاداش پایان خدمت مربوط به جانبازان آغاز شده است.

کد خبر 647370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.