راهنمای خرید انواع فلنج و گسکت اسپیرال وند

فلنج ابزاری است که برای متصل کردن یا بستن لوله ها استفاده می‌شود.

فلنج چیست و چه کاربردی دارد؟

روش های زیادی برای اتصال لوله و تجهیزات مرتبط با لوله به هم وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از فلنج است. فلنج ابزاریست برای متصل کردن یا بستن لوله ها. از دیگر کاربردهای فلنج ها، تغییر مسیر لوله و تغییر قطر لوله هاست و بزرگ ترین مزیت آنها باز و بسته شدن با استفاده از پیچ و مهره بوده که به آسانی انجام می شوند. همچنین برای جلوگیری از نشتی جریان، در بین آن ها از گسکت ( (Gaskeاستفاده می شود. بنابراین بسته به میزان فشار قابل تحمل، استانداردهای مختلفی در کلاس های متنوع برای آن تعریف شده است.

یک اتصال فلنجی از سه بخش مجزا تشکیل شده است که به هم مرتبط اند. این سه بخش عبارتند از فلنج‌، گسکت‌ و پیچ و مهره ها. محل استفاده فلنج ها عمدتاً در شیرآلات و تجهیزات صنعتی میباشد. در یک فلنج به قسمتی انتهایی که به لوله متصل می شود End) ) و به طرف دیگر آن که به اتصالات دیگر مانند شیرآلات متصل می شود ( (Faceمیگویند.

انواع فلنج ها (Flange)

فلنج‌ها در دماهای مختلف، فشارهای مختلفی را تحمل میکنند. در واقع با افزایش دما میزان تحمل فشار فلنج کاهش می‌یابد. بر همین اساس فلنج ها بر اساس رتبه‌بندی فشار و دما به دسته های زیر تقسم بندی میشوند:

انواع فلنج‌ ها بر اساس استاندارد ASME B 16.5

• فلنج کلاس 150 • فلنج کلاس 300 • فلنج کلاس 400 • فلنج کلاس 600 • فلنج کلاس 900 • فلنج کلاس 1500 • فلنج کلاس 2500

انواع فلنج ها براساس کارایی

فلنج گلودار (Welding Neck Flange)

این نوع فلنج دارای گردنی مخروطی شکل بوده که باعث تقویت آن در برابر فشار و دماهای بالا می شود. فلنج گلودار از سایز 1.2 تا 56 اینچ و در کلاس های 900،600،300،150 و 1500 ساخته می شوند.

فلنج کور (blind flange)

این فلنج شبیه یک دیسک است که برای مسدود کردن جریان عبور سیالات در انتهای خط لوله استفاده می شود که فشار بیشتری را نسبت سایر انواع فلنج تحمل می کند. این نوع فلنج ها در کلاس های 150 تا 1500 تولید می شوند.

فلنج اسلیپون

از رایج ترین مدل های فلنج در صنعت می باشد که از طریق جوشکاری به لوله متصل می شود. برای متصل کردن لوله و فلنج اسلیپون پس از اتصال لوله به آن از داخل و خارج جوشکاری می‌شود. این گروه از سایز 1.2 تا 60 اینچ و در کلاس 150 تا 2500 ساخته می شوند.

فلنج تخت (FLAT FACE)

فلنج تخت دارای سطحی ساده و بدون شیار بوده و سطح آن تخت و نقطه اتصال آن ساده و مسطح است. کاربرد این فلنج معمولا برای اتصال لوله‌های فشار ضعیف بوده و از جنس چدن یا فولاد ساخته می‌شود.

فلنج نر و ماده (Male & Female) (M&F)

فلنج نر و ماده بصورت جفتی ساخته و استفاده می‌شود. سطح یکی از آنها شامل برآمدگی بوده و دیگری شامل فرورفتگی است. در زمان اتصال، فلنج ماده در سر یکی از لوله‌ها، به فلنج نر در سر لوله دیگر متصل میگردد.

فلنج با سطح برجسته (RF) (RAISED FACE)

به دلیل برجستگی سطح اتصال این فلنج در قیاس با سایر قسمت های آن، برای اتصال آن با فلنج‌های سطح برجسته دیگر طراحی و ساخته شده است.

اوریفیس فلنج (Orifice Flange)

این فلنج دارای گردن کوتاهی بوده و برای کاهش فشار و بستن جریان به کار می‌رود. بر روی این فلنج، سوراخ‌هایی وجود دارد که از آن‌ها برای اندازه گیری جریان مواد درون لوله‌ها استفاده می‌کنند.

فلنج جوشی سوکت دار (Socket Weld Flange)

فلنج جوشی سوکت دار برای اتصال لوله‌های فشار بالا با قطری کم طراحی شده است. این فلنج هم از داخل و هم از بیرون جوشکاری می‌شود.

فلنج رزوه‌ای (Threaded Flange)

فلنج دنده ای یا رزوه ای شامل رزوه است و می‌توان آن را بدون جوشکاری بهم متصل نمود.

فلنج حلقه مشرک (RTJ) (Ring-Type joint)

بدلیل وجود یک سطح حلقوی در این فلنج، برای اتصال لوله‌های دما و فشار بالا کاربرد فراوانی دارد.

فلنج لبه دار (lap joint flange)

لبه این فلنج بر روی سطح اتصال آن کاملا قابل مشاهده است. این نوع فلنج با سطح سیال تماس برقرار نمی‎کند، به همین دلیل در معرض زنگ‎زدگی و خوردگی قرار نمی‌گیرد. محل استفاده این فلنج، بیشتر برای اتصال لوله‌های فشار ضعیف میباشد.

تَه کوب (Stub End)

از این فلنج برای اتصال لوله‌های فشار پایین و غیر حساس استفاده شده و هیچ تماسی با مواد درون لوله برقرار نمیکند.

فلنج جوشی آهنی

از این نوع فلنج جهت برقراری اتصال میان اقلام تاسیساتی و پایپینگی استفاده میشود. محل استفاده فلنج های جوشی آهنی عبارتند از:

– اتصال پمپ به لوله ها

– اتصال لوله به لرزه گیر

– اتصال شیرآلات چدنی و فولادی فلنج دار به لوله

– اتصال میان دو لوله که لازم به باز کردن در دوره های متعدد دارد

– اتصال دهی دکل های مخابراتی

– کاربرد در صنایع نفت و گاز

– استفاده در تجهیزات بیمارستانی

– استفاده در خطوط لوله انتقال سیال

– کاربرد در تجهیزات آتش نشانی

– کاربرد در تاسیسات هسته ای

گسکت و کاربرد آن (Gasket)

برای خرید انواع گسکت باید بدانید که گسکت، درزبند یا واشر، وسیله ای که فضای خالی بین دو قطعه مختلف را پر کرده و از نشتی سیال موجود جلوگیری می کند. گسکت ها متناسب با شرایط محیطی خاص در انواع مختلف استفاده میگردد. مثلا در لوله کشی و اتصالات صنعتی جهت آب بندی مورد استفاده قرار میگیرد.

راهنمای خرید انواع فلنج و گسکت اسپیرال وند

انواع گسکت ها

گسکت یا درزبندها در متریال های فلزی و غیرفلزی ساخته میشود. گسکت فلزی بیشتر در انوع اسپیرال وند ( (Spiral Wound Gasket که پر کاربردترین نوع گسکت مورد استفاده در صنعت است ساخته می شوند. و اما گسکت های لاستیکی که به آن رابر هم میگویند در صنایعی که نیاز به یک آب بند ساده داشته استفاده می شوند. بنابراین محل استفاده درزبندهای فلزی برای خطوط لوله با فشار بالا و درزبندهای پلاستیکی برای خطوط لوله با فشار کم می باشند.

گسکت های لاستیکی

گسکت های لاستیکی در ضخامت های گوناگون جهت آب بندی جریان سیال تا 80 درجه بکار می رود.

گسکت های نسوز یا مکانیکی

گسکت های نسوز از نشتی جلوگیری کرده و در مقابل فشار سیالاتی مانند هوا و آب، مسیر را آب بندی میکنند. درزبندهای نسوز در مدل های رینگی، مارپیچی، اسپیرال، در انواع پوشش فلزی و لاستیکی ساخته شده و به سه دسته فلزی، نیمه فلزی و غیرفلزی تقسیم می شوند.

گسکت های فلزی اسپیرال وند

گسکت های اسپیرال وند به جهت ساختار داخلی آن در صنایع بسیار پرکاربرد بوده و برای آب بندی بین فلنج ها استفاده میشود. این نوع واشرها خود به 3 دسته زیر تقسیم بندی میشوند:

  • گسکت های اسپیرال بدون رینگ
  • گسکت های اسپیرال با رینگ داخلی
  • گسکت های اسپیرال با رینگ داخلی و خارجی

راهنمای خرید انواع فلنج و گسکت اسپیرال وند

لیست قیمت انواع گسکت و فلنج

شرکت «فیدار پترولیوم خاورمیانه» یکی از بنام ترین تامین کنندگان انواع فلنج و گسکت در بازار بوده و در طول مدت فعالیت خود توانسته با بسیاری از شرکتها و موسسات خصوصی و دولتی ارتباط موثر و مستمری را برقرار نماید و در روند اجرایی بسیاری از پروژه های صنعتی، بخش نفت گاز و پتروشیمی نقش موثری ایفا نماید. شما میتوانید بروزترین قیمت ها را برای پروژه های صنعتی خود از این شرکت استعلام نمایید.

کد خبر 647334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.