امیر قلعه‌نویی از آغاز فوتبال تا تیم ملی و قهرمانی با استقلال + عکس

امیر قلعه‌نویی زمانی که ۱۶ ساله بود فوتبال حرفه‌ای را با ورود به تیم راه‌آهن شروع کرد و درحال حاضر سکان‌دار تیم ملی فوتبال ایران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر اردشیر قلعه‌نویی معروف به امیر قلعه‌نویی بازیکن بازنشسته و مربی فوتبال در یکم آذرماه سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد وی اصالتاً نیشابوری است. قلعه‌نویی در حال حاضر سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده دارد.

قلعه‌نویی تیم استقلال تهران را در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ و تیم سپاهان اصفهان را در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به مقام قهرمانی رساند. وی هم‌اکنون با پنج‌بار قهرمانی به همراه تیم‌های استقلال و سپاهان، چهار نایب قهرمانی به همراه تیم‌های استقلال، تراکتورسازی تبریز، ذوب‌آهن اصفهان و سپاهان اصفهان و یک مقام سومی به همراه تیم استقلال، پرافتخارترین مربی لیگ برتر فوتبال ایران است. قلعه‌نویی در جام حذفی دو قهرمانی در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۷ و یک نایب قهرمانی در سال ۱۳۸۳ به همراه تیم استقلال تهران به دست آورده است.

بیوگرافی امیر فلعه نویی + عکس همسر و فرزندانش/ عکس امیر قلعه نویی در کنار  خانم بازیگر معروف

همسر و فرزندان امیر قلعه‌نویی

امیر قلعه نویی متأهل است و ثمره ازدواج وی یک دختر به‌نام خاتون و یک پسر به‌نام محمدهوتن است، هوتن مدتی فوتبالیست بود و در حال حاضر در کار تجارت فعالیت می‌کند.

شروع فوتبال امیر قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی فوتبال را از دوران کودکی در میدان انصاری نازی‌آباد تهران همراه برادر بزرگترش شروع کرد و در سال ۱۳۵۵ زمانی که ۱۳ سال داشت به تیم جوانان افسر رفت، همچنین در تیم سازمان فوتبال نیز مدتی حضور داشت.

تجربه مسافرکشی امیر قلعه‌نویی

امیر قلعه‌نویی اوایل شروع فوتبال خود با اولین حقوق و فروش طلاهای مادرش یک پیکان مدل ۶۱ گرفت تا برای امرار معاش خانواده مسافرکشی کند.

امیر قلعه‌نویی از رستوران‌داری تا مبل‌فروشی و ساخت‌وساز

امیر قلعه‌نویی علاوه بر رستوران‌داری در اکباتان و ونک ، یک مبل‌فروشی لاکچری در خیابان ولی‌عصر و استخر و سونای VIP دارد. وی در ساخت‌وساز هم فعال است و کار نظارت پروژه‌هایش زیر نظر دوستانش است.

امیر قلعه‌نویی از دیروز تا امروز/عکس - خبرآنلاین

شروع فوتبال حرفه‌ای امیر قلعه نویی

امیر قلعه‌نویی زمانی که ۱۶ ساله بود فوتبال حرفه‌ای را با ورود به تیم راه‌آهن شروع کرد و دو سال در این تیم ماند، سپس به تیم شاهین پیوست و برای شش سال در این تیم بازی کرد. وی سال ۱۳۶۶ لژیونر شد و یک‌سال در السد قطر بازی کرد و همراه با السد قهرمان لیگ و جام حذفی قطر شد. امیر قلعه‌نویی در سال ۶۷ در ۲۵ سالگی به استقلال پیوست و به مدت ۱۰ سال بازیکن این باشگاه بود.

قلعه‌نویی از سال ۶۵ به تیم ملی رفت و سابقه ۲۰ بازی و یک گل زده هم دارد، ایشان در سال ۱۳۷۶ وقتی ۳۴ ساله بود از بازی فوتبال خداحافظی کرد.

امیر قلعه‌نویی بازیکن استقلال

قلعه‌نویی در زمستان ۱۳۶۷ از قطر بازگشت و به باشگاه استقلال تهران پیوست و تا پایان دوران بازی‌اش در این تیم ماند. اولین بازی قلعه‌نویی به عنوان بازیکن استقلال در نوزدهم اسفند ماه سال ۱۳۶۷ مقابل پرسپولیس رقم خورد. این بازی که در انتهای فصل ۶۸–۶۷ و در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی ایران برگزار می‌شد، به ضربات پنالتی کشیده شد که امیر قلعه‌نویی موفق نشد پنالتی خود را گل کند.

نخستین قهرمانی قلعه‌نویی با استقلال در اولین فصل کامل حضورش در استقلال یعنی در فصل ۶۹–۶۸ و در اولین لیگ باشگاه‌های ایران پس از انقلاب به نام لیگ قدس بود. استقلال که پس از پرسپولیس نایب‌قهرمان باشگاه‌های تهران در این فصل شده بود، در لیگ باشگاه‌های ایران پس از صدرنشینی در گروه دوم و شکست دادن چهار بر صفر تیم ملوان انزلی در مجموع دو بازی رفت و برگشت نیمه‌نهایی، بهار سال ۱۳۶۹ در مسابقه فینال پرسپولیس را دو بر یک شکست داد. در این بازی هر دو گل استقلال با پاس گل‌های امیر قلعه‌نویی به ثمر رسید.

بیوگرافی امیر قلعه نویی؛ سرمربی با سابقه ای درخشان | آسمونی

خداحافظی امیر قلعه‌نویی از فوتبال

امیر قلعه‌نویی در دوران بازیکنی چندین مرتبه مصدوم شد و دو مصدومیت جدی را پشت سر گذاشت. وی سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۵ دچار مصدومیت‌های شدید و طولانی شد. دومین مصدومیت امیر قلعه‌نویی وی را مجبور به خداحافظی از مستطیل سبز در قامت یک بازیکن کرد.

بیوگرافی امیر قلعه نویی؛ سرمربی با سابقه ای درخشان | آسمونی

دوران مربیگری امیر قلعه نویی

امیر قلعه‌نویی یک سال دستیار ناصر حجازی در استقلال و چند ماه دستیار ابراهیم قاسم‌پور در تیم ملی امید بود و همراه تیم امید قهرمان بازی‌های غرب آسیا در تهران شد، سپس هدایت تیم کشاورز را عهده‌دار شد. وی به عنوان سرمربی همراه با تیم‌های مختلف توانسته است هفت عنوان قهرمانی در مسابقات رسمی با پنج قهرمانی در لیگ برتر و دو قهرمانی در جام حذفی کسب کند.

مربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم برق تهران

امیر قلعه‌نویی در فصل ۸۱-۸۰ لیگ آزادگان سرمربی تیم برق تهران بود که در ۲۰ بازی ۹ برد و چهار تساوی و هفت باخت کسب کرد و با ۳۱ امتیاز نتوانست به مرحله نهایی لیگ دسته یک صعود کند.

مربیگری امیر قلعه نویی در استقلال اهواز

امیر قلعه‌نویی آبان ۱۳۸۱ اواسط نیم‌فصل نخست برای اولین بار مربیگری در لیگ برتر را با هدایت تیم ته جدولی استقلال اهواز تجربه کرد. استقلال اهواز در این فصل با سرمربیگری چراغ‌پور با عملکرد ضعیفی روبه‌رو بود و قلعه‌نویی به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد.

مربیگری امیر قلعه نویی در استقلال تهران

امیر قلعه نویی پنج فصل سرمربی تیم استقلال تهران بود و دو مرتبه در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۷ هدایت استقلال تهران را در انتهای فصل در بازی‌های جام حذفی عهده‌دار شد. امیر قلعه نویی با پنج قهرمانی در مسابقات رسمی، دومین مربی پرافتخار تاریخ باشگاه استقلال است.

امیر قلعه‌نویی پرافتخارترین مربی لیگ

امیر قلعه‌نویی در دوران سرمربیگری خود پنج بار استقلال و دو بار سپاهان را به قهرمانی در لیگ برتر رساند، همچنین با تیم‌های مختلف به پنج نایب قهرمانی در لیگ رسیده است، به همین علت لقب پرافتخارترین سرمربی را سال‌ها است که یدک می‌کشد.

دستیاران احتمالی امیر قلعه نویی در تیم ملی چه کسانی خواهند بود؟ | یک مشهدی  در کنار ژنرال | شهرآرانیوز

مربیگری امیر قلعه نویی در تیم ملی فوتبال ایران

امیر قلعه‌نویی با رفتن برانکو ایوانکوویچ در هفدهم مرداد ۸۵ به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شد تا تیم ملی را آماده حضور در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۷ کند. وی برای هدایت تیم ملی از همکاری ناصر ابراهیمی، ابراهیم‌زاده، پیروانی، آقاجانیان، کریم بوستانی و مظلومی در کادر فنی تیم ملی استفاده کرد.

تیم ملی در مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۷ با کسب چهار پیروزی و دو تساوی مقام نخست گروهش را با سه امتیاز بالاتر از کره جنوبی کسب کرد. در رقابت‌های مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا، تیم ملی ایران با هفت امتیاز و در مرحله گروهی بالاتر از ازبکستان و چین ایستاد در نهایت تیم ملی ایران در یک چهارم نهایی با ضربات پنالتی مقابل کره جنوبی حذف شد. امیر قلعه‌نویی پس از حذف تیم ملی مسئولیت ناکامی را بر عهده گرفت و گفت: «در این ناکامی تمام تقصیرها متوجه من است و نباید از بازیکنان انتقاد کرد.»

پیروزی هشت بر یک مقابل جامائیکا بهترین نتیجه و شکست چهار بر صفر مقابل مکزیک در بازی دوستانه بدترین نتیجه قلعه‌نویی با تیم‌ملی ایران است. وی در طی دوران مربیگری‌اش در تیم ملی، در ۱۷ بازی ۱۰ برد، شش مساوی و یک باخت داشت و رکورد ۲.۱ امتیاز در هر بازی را ثبت کرد و در سال ۱۳۸۶ از تیم ملی کنار رفت.

امیر قلعه‌نویی پس از جدایی از تیم ملی و در انتهای سال ۲۰۰۷، در جمع سه نامزد عنوان بهترین مربی سال آسیا معرفی شد که در نهایت موفق به کسب این عنوان نشد.

1805587

انصراف امیر قلعه‌نویی از هدایت تیم ملی

اعلام گزینه‌های ایرانی هدایت تیم ملی از سوی مسئولان فدراسیون با واکنش شدیدی از سوی هواداران فوتبال در فضای مجازی همراه بود و امیر قلعه‌نویی به عنوان یکی از اسامی اعلام شده با انتشار استوری در فضای مجازی انصراف خود از هدایت تیم ملی را اعلام کرد و نوشت: «از اظهار لطف و ابراز نظرهایتان ممنونم خوشحالم که همیشه فرصتی بوده برای خدمت به شما. این بزرگترین نعمتی است که خدا در اختیار ما قرار داده و اگر لیاقتش را داشته باشیم در آینده هم چنین خواهد بود. با این حال با توجه به شرایط موجود بحث سرمربیگری در تیم ملی را به دیگر دوستان واگذار می‌کنم و از این مسئله انصراف می‌دهم. البته همانند دوره پیشین که افتخار هدایت تیم ملی نصیبم شده بود، برنامه مدونی را با مشورت دوستان متخصص آماده کرده بودم که در آینده و در صورت لزوم در اختیار مردم قرار خواهم داد. با در نظر گرفتن این موضوع که نام برخی از همکاران خوبم از جمله یحیی گل‌محمدی، محمد ربیعی و مجتبی حسینی در فهرست فدراسیون خالی بود، امیدوارم تیم ملی دوباره به شرایط خوب و امیدوارکننده بازگردد.

همچنین برای مردم ایران آرزوی سلامتی دارم. به امید گذر از مشکلات اقتصادی و به امید یک سال بهتر و توأم با موفقیت برای همه ایرانیان.»

خبر ویژه/ قلعه نویی در آستانه سرمربیگری تیم ملی | فوتبالی

انتخاب امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران

امیر قلعه‌نویی در عصر روز یکشنبه، بیست‌ویکم اسفندماه سال ۱۴۰۱ با انتشار بیانیه‌ای از سوی فدراسیون فوتبال به عنوان سرمربی تیم ملی برای دومین مرتبه انتخاب شد.

در بیانیه فدراسیون فوتبال آمده است: «فدراسیون فوتبال ضمن ارج نهادن به زحمات جامعه مربیان فوتبال کشور و تشکر و پاسداشت خدمات کلیه مربیان تیم ملی در ادوار مختلف به آگاهی جامعه فوتبال و مردم عزیزمان می‌رساند بر اساس بررسی فنی و کارشناسی و توافق انجام شده، آقای امیر قلعه‌نویی مربی ارزشمند کشورمان به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال انتخاب شد. فدراسیون فوتبال بر خود لازم می‌داند از همکاری و مساعدت‌های مجموعه معدنی و صنعتی گل گهر تشکر داشته باشد. بدیهی است در این فرصت از کلیه باشگاه‌های کشور و همراهی مربیان به منظور موفقیت بیش از پیش تیم ملی کشورمان نهایت سپاس را داریم.»

امیر قلعه‌نویی از آغاز فوتبال تا تیم ملی و قهرمانی با استقلال+عکس

افتخارات امیر قلعه‌نویی در دوران بازی

  • قهرمانی در اولین دوره لیگ قدس (۱۳۶۴) همراه با تیم تهران الف
  • قهرمانی در لیگ فوتبال قطر (۱۹۸۸/۱۳۶۷) همراه با السد قطر
  • قهرمانی در جام حذفی فوتبال قطر (۱۹۸۸/۱۳۶۷) همراه با السد قطر
  • قهرمانی در لیگ باشگاه‌های ایران (لیگ قدس) (۱۳۶۹) همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (۱۳۷۰) (۹۱–۱۹۹۰) همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران (۱۳۷۰) همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در سوپر جام تهران (۱۳۷۳) همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران (۱۳۷۵) همراه با استقلال تهران
  • نایب‌قهرمانی در جام حذفی تهران ۱۳۵۹ همراه با راه‌آهن تهران
  • نایب‌قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ همراه با شاهین تهران
  • نایب‌قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ همراه با استقلال تهران
  • نایب‌قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران ۱۳۶۹ همراه با استقلال تهران
  • نایب‌قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (۱۳۷۰) (۹۲–۱۹۹۱) همراه با استقلال تهران
  • نایب‌قهرمانی در جام باشگاه‌های ایران (لیگ آزادگان) ۱۳۷۱ و ۱۳۷۳ همراه با استقلال تهران

امیر قلعه‌نویی از آغاز فوتبال تا تیم ملی و قهرمانی با استقلال+عکس

افتخارات امیر قلعه نویی در دوران سرمربی‌گری

  • قهرمانی در جام حذفی ۸۱–۱۳۸۰ به همراه تیم استقلال تهران
  • قهرمانی در لیگ برتر ۸۵–۱۳۸۴ به همراه تیم استقلال تهران
  • قهرمانی در بازی‌های قهرمانی غرب آسیا ۲۰۰۷ به همراه تیم ملی فوتبال ایران
  • قهرمانی در جام حذفی ۸۷–۱۳۸۶ به همراه تیم استقلال تهران
  • قهرمانی در لیگ برتر ۸۸–۱۳۸۷ به همراه تیم استقلال تهران
  • قهرمانی در لیگ برتر ۸۹–۱۳۸۸ به همراه تیم سپاهان اصفهان
  • قهرمانی در لیگ برتر ۹۰–۱۳۸۹ به همراه تیم سپاهان اصفهان
  • قهرمانی در لیگ برتر ۹۲–۱۳۹۱ به همراه تیم استقلال تهران
  • نایب‌قهرمانی در لیگ برتر ۸۳–۱۳۸۲ به همراه تیم استقلال تهران
  • نایب‌قهرمانی در جام حذفی ۸۳–۱۳۸۲ به همراه تیم استقلال تهران
  • نایب‌قهرمانی در لیگ برتر ۹۱–۱۳۹۰ به همراه تیم تراکتورسازی تبریز
  • نایب‌قهرمانی در جام حذفی ۹۶–۱۳۹۵ به همراه تیم تراکتورسازی تبریز
  • نایب‌قهرمانی در لیگ برتر ۹۷–۱۳۹۶ به همراه تیم ذوب‌آهن اصفهان
کد خبر 647314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.