تغییر بزرگ فرمول یک؛ زنان پشت فرمان

نیمی از جمعیت زمین، نیمی از جمعیت کشورها و نیمی از جمعیت طرفداران فرمول یک زن هستند؛ پس چرا نیمی از رانندگان آن زن نباشند؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا و به نقل از الجزیره، آمارها نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از طرفداران ورزش محبوب و پرطرفدار فرمول یک، زن‌ها هستند؛ پس چرا راه پیوستن رانندگان زن به این ورزش هموارتر نشود؟

در حالی که فصل فرمول یک به زودی در بحرین در مقابل جمعیت کثیری از مشتاقان به ماشین‌سواری آغاز می‌شود، طرفداران انتظار دیدن سرعت‌های سرسام‌آور، صدای جیغ لاستیک‌ها، سر خوردن‌های سریع در پیچ‌ها و سبقت‌های جسورانه را دارند. البته احتمالاً هواداران به دنبال یک چیز دیگر نیز باشند؛ یک راننده زن!

بیش از ۴۰ سال است که یک راننده زن در مسابقات فرمول یک حضور نداشته است. با این حال همه چیز ممکن است به زودی تغییر کند. آمارها نشان می‌دهد که ۴۰ درصد طرفداران ورزش فرمول یک را بانوان تشکیل می‌دهند و صنعت موتوراسپرت در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که حداقل یکی از ۲۰ راننده حاضر در این رقابت‌ها، یک زن باشد.

فرمول یک از نفوذ خود در آکادمی F1 استفاده کرده و روز چهارشنبه، این سازمان اعلام کرد که قرار است اتفاقاتی رقم بخورد تا رانندگان زن توسط سوزی ولف، راننده سابق و همسر توتو ولف، مدیر عامل تیم F1 مرسدس برای حضور در مسابقات آماده شوند. آکادمی F1 به ۱۵ زن که برای پنج تیم رانندگی می‌کنند، یارانه‌ای در نظر گرفته است.

البته پرداخت یارانه به رانندگان تنها یک ابتکار نو برای حمایت از رانندگان زن است. در اقدامی دیگر، گروهی مستقل در ماه ژوئن با هدف قرار دادن حداقل یک راننده زن روی صندلی ماشین‌های فرمول یک ایجاد شد. مؤسس این گروه، کیت بیوان این تصور را که زنان قدرت رقابت در فرمول یک را ندارند، رد می‌کند.

بیوان، یکی از افرادی که بیشترین تلاش را برای باز کردن پای زنان به فرمول یک انجام داده، اعلام کرده است که هفتاد و پنج زن با تمام چالش‌های فیزیکی لازم برای تبدیل شدن به یک راننده فرمول یک روبرو شده و نشان داده‌اند که توانایی رقابت را دارند. دیگر مسائل جنسیتی نمی‌تواند مانع حضور زنان در فرمول یک شود.

البته هیچ قانونی مانع از رقابت زنان در رقابت فرمول یک نمی‌شود، با این حال تیم‌های بزرگ سعی می‌کنند همواره برترین راننده‌ها را در اختیار بگیرند و زنان تاکنون شانس کمی برای در اختیار گرفتن جایگاه راننده در یک تیم را داشته‌اند. موضوعی که به نظر گروه‌های مستقل تنها به اعتماد به نفس زنان مربوط می‌شود.

بیوان درباره رانندگی زنان در فرمول یک گفته است: من همیشه به خودم شک داشتم. هرگز فکر نمی‌کردم بتوانم آنجا باشم و رقابت کنم. در نهایت با سپری شدن زمان، افزایش سن و فراهم شدن فرصت‌های عالی، افراد بزرگی از من حمایت کردند تا بتوانم به ناممکن برسم.

چادویک، یکی از دختران جوانی است که آرزوی نشستن پشت فرمان ماشین‌های فرمول یک را دارد و می‌خواهد رؤیای حضور در این ورزش مهیج را تبدیل به واقعیت کند. وی در مصاحبه با الجزیره از تلاش‌های زیادش برای رسیدن به رؤیا گفته است.

این دختر ۱۵ ساله از هشت سالگی به ورزش کارتینگ مشغول شده و در مسابقات بی‌شماری پیروز شده است. او که علاقه زیادی به رانندگی دارد، در هفت سال گذشته عمر خود را در ورزشگاه‌ها یا پیست‌های مسابقه سپری کرده و همواره خود را برای رقابت‌های بعدی آماده می‌کند. با این حال یک چالش بزرگ بر سر راه او وجود دارد.

چادویک درباره چالش بزرگ رانندگی زنان در فرمول یک گفته است: وقتی زنان به پیست می‌آیند، گاهی اوقات با واکنش‌های عجیبی روبرو می‌شوند. این یک ورزش کاملاً مردانه است. گاهی حضور ما باعث تعجب بقیه می‌شود. حتی پسرها دوست ندارند در رقابت با من متحمل شکست شوند.

یکی از مؤسسان اصلی گروه مستقل حامی رانندگان زن گفته است: بخش بسیار کمی از رانندگان مسابقه‌ای را زنان تشکیل می‌دهند. هدف ما این است که این افراد را پیدا کنیم و ببینیم آن‌ها در چه مسابقاتی حضور دارند. باید بدانیم که توانایی‌های آن‌ها چیست و تلاش کنیم مهارت‌هایشان را توسعه دهیم. زنان هم از لحاظ ذهنی، هم فیزیکی و هم مسابقه‌ای نیاز به رشد زیادی دارند.

سازمان‌هایی که برای حضور زنان در فرمول یک تلاش می‌کنند، در حال انجام تحقیقاتی هستند که نشان دهد چرا رانندگان زن کمتر به سطوح مختلف مسابقات F راه می‌یابند. آن‌ها همچنین معتقد هستند که علیرغم اشتیاق طرفداران به حضور بیشتر زنان در این ورزش، هشت نه سال طول می‌کشد تا بتوانیم شاهد تغییرات گسترده ای در این زمینه باشیم.

کد خبر 647313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.