بهره‌گیری از اصول طراحی شهرهای کهن با هدف ارتقای کیفیت محیط‌های شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: استفاده از اصول طراحی شهرهای کهن به منظور اجرای طرح فضاهای شهری جدید، با هدف ارتقای کیفیت محیط‌ انجام می‌شود و طرح‌های توسعه شهری باید با توجه به اصول شکل‌گیری شهرهای تاریخی و فضاهای شهری شهرهای ایرانی باشد.

ام‌البنین علی‌اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فضاهای شهری، مکان‌های هویت‌مند و آثار ارزشمندی است که در طول تاریخ پرفراز و نشیب ایران و دوره‌های تاریخی مختلف شکل گرفته و بعضی از آنها تاکنون حفظ شده است. بسیاری از این شهرهای تاریخی بیان‌کننده گنجینه‌ای از اصول و قواعد طراحی شهری است.

وی افزود: با نگاهی به بافت‌های تاریخی و فرهنگ طراحی شهری در شهرهای کهن و تاریخی، این نکته مشهود است که شکل‌گیری و حیات آنها الهام گرفته از اصول خاص طراحی است، طراحی در توسعه‌های جدید شهری باید با توجه به اصول شکل‌گیری شهرهای تاریخی و فضاهای شهر ایرانی مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه فهم درست از تجربیات گذشته و اندیشه‌های جهانی در هویت‌بخشی به فضاهای شهری مؤثر است، خاطرنشان کرد: ایران دوره‌های متعددی از نمود شهرسازی و معماری دارد و در آن شهرهای مهمی شکل گرفته، شهرهایی با آموزه‌های بسیاری در طراحی شهری که از گذشته به ارث رسیده است.

علی‌اصغری تصریح کرد: توسعه‌های جدید شهری و طراحی فضاهای جدید با بهره‌گیری از اصول طراحی شهری و فضاهای شهری شهرهای کهن و تاریخی به آنها هویت خاصی می‌بخشد، هدف از استخراج اصول طراحی شهرهای تاریخی مطالعه فضاهای شهری و به‌کارگیری اصول این شهرها در طراحی‌های جدید است.

وی اضافه کرد: استفاده از اصول طراحی فضاهای شهری کهن بر اساس دیدگاه صاحب‌نظران به منظور اجرای طرح فضاهای شهری جدید با هدف ارتقای کیفیت محیط‌های شهری انجام می‌شود، فضاهای شهری بعضی از مهمترین شهرهای کهن همچون مشهد، نیشابور و سبزوار توسط متخصصان تحلیل شده است تا قواعد طراحی شهری هریک از آنها استخراج شود.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: طی چند دهه اخیر، مقاله‌ها و کتاب‌های علمی متعددی در باب مبانی نظری «طراحی شهری» منتشر شده است، اما هنوز هم کیفیت فضاهای شهری به عنوان مهمترین دغدغه این دانش و حرفه، در بسیاری از شهرهای دنیا به ویژه در کشور ما نمود عینی پیدا نکرده است.

علی‌اصغری گفت: عملیاتی کردن دانش «طراحی شهری» به کمک تدوین و تنظیم چهارچوب‌ها، الزامات و شاخص‌های آن در متون قانونی کشور، به عنوان اسناد بالادستی و برنامه‌های هدایت توسعه، امکان‌پذیر می‌شود.

کد خبر 647312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.