ایجاد اکوپارک‌ها در مناطق شهری با چالش مواجه است

یک کارشناس شهرسازی گفت: ایجاد اکوپارک‌ها در مناطق شهری با چالش‌های جدی از جمله پاک‌سازی منطقه مورد نظر، جایگزینی گونه‌های گیاهی مهاجم با گونه‌های بومی و بازگرداندن طبیعت و تنوع زیستی به منطقه شهری-صنعتی روبه‌رو است.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مزایای زیست‌محیطی اکوپارک به عنوان فضایی تحت کنترل برای حفظ ویژگی‌های طبیعی پوشش گیاهی که به طور بالقوه خدمات اکوسیستم را در یک مکان بهبود می‌بخشد، زیاد است. مزیت بیشتر این پارک‌ها این است که می‌تواند منظره‌ای پایدار را برای رفت‌وآمد عمومی در منطقه ایجاد کند.

وی افزود: بسیاری از پژوهشگران معیارهای پارک‌های اکولوژیک را مکان‌یابی فضای سبز، کاربری فضای سبز، محیط‌زیست و تنوع اجتماعی زیستی می‌دانند، پژوهشگران زیادی بر این باور هستند برای اینکه حداقل سرمایه طبیعی در شهرها حفظ شود، باید از اکولوژی استفاده کرد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: مطالعات اکولوژیکی و حفاظت از تنوع زیستی در پارک‌ها می‌تواند دانش جدیدی را در مورد طبیعت کشف و نوآوری و خلاقیت را تقویت کند، تأمین منابع اقتصادی کافی برای تمام جوامع در سراسر جهان از دیگر مزایای پارک‌ها و فضاهای اکولوژی است.

حسینی اضافه کرد: در جهان پارک‌های اکولوژی زیادی احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به اکو پارک حلوان مصر که یک پارک اکولوژی مبتنی بر رویکرد طراحی مشارکتی شهروندی است، اشاره کرد که قابل استفاده برای دانش‌آموزان مدارس مجاور و دانشگاه حلوان است.

وی با بیان اینکه نمونه دیگری از اکوپارک وجود دارد که هدف آن جوان‌سازی منطقه و بهبود کیفیت زندگی ساکنان آن است، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های اکوپارک با چندین چالش از جمله پاک‌سازی منطقه، تقسیم آن به مناطق جداگانه، جایگزینی گونه‌های گیاهی مهاجم با گونه‌های بومی و بازگرداندن طبیعت و تنوع زیستی به منطقه شهری-صنعتی مواجه است، اما فعالیت‌های آموزشی، زمین‌های بازی و مناطق تفریحی و نمایشی را در پارک توسعه می‌دهد.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به ویژگی‌های پارک‌های اکولوژیک گفت: در این پارک‌های شهری تعبیه مخازن آب باران برنامه‌ریزی شده است و روشنایی با پنل‌های خورشیدی تأمین می‌شود. مصالح ساختمانی در صورت امکان بازیافت می‌شود و سازگار با محیط‌زیست خواهد بود تا مکانی برای تفریح و آرامش و یک پناهگاه پایدار از طبیعت، صلح و آرامش در قلب یک شهر پساصنعتی باشد.

حسینی افزود: یکی دیگر از پارک‌های اکولوژی در جهان اکوپارک روسیه با نام Clearfield است، این پارک زیست‌محیطی در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و در ساحل رودخانه اوکا و ۱۲۰ کیلومتری مسکو واقع شده است، این منطقه با زیبایی فوق‌العاده ۵۰۰ هکتار وسعت دارد و از حیث گیاهی و جانوری غنی است و مرزهای آن با جنگل‌ها، مزارع، تپه‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها مشخص می‌شود.

وی اظهار کرد: ایده اصلی اکوپارک ترویج سبک زندگی سالم از طریق رویدادها، کارگاه‌ها، تعطیلات، فعالیت، تغذیه سالم و پیشبرد تحقیقات و نوآوری در زمینه شهرسازی و ساخت‌وساز سبز است.

کد خبر 647309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.