تأسیس اندیشکده‌ها برای تسهیل شرایط رجوع به اساتید

رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اندیشکده‌ها تأسیس شد تا افراد سراغ جامعه علمی و اساتید در هر حوزه ای که مد نظرشان است بروند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام حبیب محمدنژاد، امروز _یکشنبه بیست‌ویکم اسفندماه_ در آئین افتتاحیه اندیشکده مطالعات روانشناختی و تربیتی مبتنی بر دین دانشگاه اصفهان اظهار کرد: تأسیس اندیکشده‌ها به شکل امروزی از جوامع غربی آغاز شد هرچند که اتاق فکرها سابقه دیرینه دارد و می‌شود به ادیان آسمانی هم نسبت داد.

وی ادامه داد: هنگامی که فردی می‌خواست تصمیم درست و به موقعی بگیرد به دلیل وجود حجم بسیار زیاد اطلاعات و داده‌ها که در اختیار او قرار می‌گرفت دچار سردرگمی می‌شد و باید کار علمی انجام می‌گرفت، به همین دلیل اندیکشده‌ها تأسیس شد تا افراد سراغ جامعه علمی و اساتید در هر حوزه بروند.

رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره بر اینکه دانشگاه‌ها در نسل چهارم به این رسیدند که باید دانشگاه در اختیار جامعه باشد با شعار دانشگاه برای دیگران، تشریح کرد: البته در جامعه ما هنوز روی نسل سوم که کارآفرین است تاکید می‌شود، در این مأموریت اندیکشده‌ها نقش کلیدی خواهند داشت، باید حلقه وصلی بین جامعه و دانشگاه باشد.

محمدنژاد گفت: در همین راستا نهاد رهبری وظیفه خود دانست که پای کار بیاید و دانشگاه‌ها را برای تشکیل اندیشکده‌ها جهت حل مسائل جامعه تشویق کند، این مسئله درخواست مقام معظم رهبری هم بوده که اساتیدی باید نقش خودشان را در قبال جامعه ایفا کنند، در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم مبنی بر اینکه اندیکشده‌ها مانند اتاق فکرها در وزارت علوم از برخی مزایا برخوردار شوند صورت گرفت.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای هم با مرکز پژوهش‌های مجلس بسته شد که اگر مسئله‌ای دارند یکی از مراجع حل مسائل اندیشکده‌ها باشند که این روابط با قانون‌گذاران را تسهیل می‌کند، تفاهم‌نامه‌ای دیگر با مجمع تشخیص مصلحت داریم که سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی با راهنمایی اساتید شکل بگیرد، سیاست‌های کلان برنامه هفتم را هم به هم‌اندیشی اساتید ارجاع دادیم.

رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص اندیشکده‌هایی که تا کنون تأسیس شده، خاطرنشان کرد: تحول در علوم اسلامی، تحول در حکم‌رانی، امنیت غدایی، سلامت جمعیت خانواده، حکمت، تربیت و فرهنگ، سلامت و تمدن نوین اسلامی از جمله این اندیشکده‌ها است و امروز هم توفیق داریم که مطالعات روانشناختی و تربیتی مبتنی بر دین را تأسیس کنیم و روز سه‌شنبه نیز اندیشکده هادی در دانشگاه رازی کرمانشاه تأسیس می‌شود.

محمدنژاد با تاکید بر اهمیت بحث تربیت گفت: خداوند در اولین آیه‌ای که نازل کرده تکلیف ما را در خصوص تربیت معلوم کرده و با آوردن صفت ربوبیت خود و تقدم این صفت بر تمام صفات الهی تعیین کرده که کارگردانی دست من است و اگر می‌خواهید تأثیرگذار باشید و مربی باشید باید ذیل تعالیم الهی تربیت را انجام دهید.

وی ادامه داد: بعضی گفته‌اند واژه رب نقطه‌ای است که ما را از هر نوع تفکر سکولار تمیز می‌دهد، کسی که ربوبیت را پذیرفته نمی‌تواند ادعا کند که من راهنما هستم، نمی‌گوییم عقل بشر کار نمی‌کند بلکه عقل بشر باید در چارچوب ربوبیت الهی بیندیشد، ما قرار است ببینیم خداوند چه اراده‌ای کرده است، اگر بخواهیم این کارگردانی به نحو احسن اتفاق بیفتد لازمه آن شناخت مسائل دینی است.

رئیس مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه دانشگاهی اسلامی است که ربوبیت پروردگار را پذیرفته و می‌خواهد همه تولیداتش با توجه به پروردگار عالم اتفاق بیفتد، تصریح کرد: فرقی هم نمی‌کند چه علمی باشد، روانشناسی و تربیت الهی در این چارچوب تربیت حکیمانه می‌شود.

محمدنژاد گفت: مهم‌ترین ویژگی پروردگار نگاه کریمانه به انسان داشتن است و تربیت دینی را تربیت کریمانه اطلاق می‌کنیم، تربیتی که صرفاً تحکیم و زورگویی باشد نمی‌تواند کریمانه باشد، امیدوار هستیم که این اندیشکده مسیر تربیت کریمانه بشریت را با الهام از تعالیم دینی طی کند، امروز تربیت یکی از نیازهای جدی جامعه است.

کد خبر 647240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.