تداوم اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در سال ۱۴۰۲

آن‌طورکه عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داده است، قانون تبدیل وضعیت ایثارگران جزو حقوق مکتسبه محسوب شده و اجرای آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق بند «و» ماده «۴۴» برنامه پنجم توسعه، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند حداقل بیست‌وپنج درصد (۲۵%) نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل پنج سال سابقه اسارت دارند، بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تأمین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی استخدام کنند. پنج درصد (۵%) سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‎‌یابد. در مواردی که نیاز به تخصص دارد شرایط علمی لازم‎‌الرعایه است.

درحالی‌که تنها دو سال از اجرای این قانون می‌گذشت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ درباره تبدیل وضعیت ایثارگران مخالفت کردند.

با توجه به اینکه این موضوع در لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق نیامده بود، تبدیل وضعیت ایثارگران در سال آینده متوقف می‌شد، اما حالا عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز _یکشنبه بیست‌ویکم اسفندماه_ از تمدید اجرای این قانون خبر داد.

احمد امیرآبادی‌فراهانی که در واکنش به سخنان عضو کمیسیون تلفیق نکاتی را مطرح کرد، گفت: با صحبتی که با دیوان عدالت اداری صورت گرفته، بند «و» تبصره بودجه سال ۱۴۰۱ و بند «د» بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران، جزو حقوق مکتسبه است و مشمول سایر می‌شود، لذا جای نگرانی نیست.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز دوازدهم بهمن‌ماه سال جاری از لازم‌الاجرا بودن قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در سال ۱۴۰۲ خبر داده بود.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در این ارتباط گفته بود: «حکم قانونی تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌هایی که به نوعی از قانون بودجه کل کشور استفاده می‌کنند از حقوق کسب شده ایثارگران محسوب می‌شود و سال آینده هم این حکم به قوت خود باقی است.»

کد خبر 647121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 17
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    52 3
    توروبه امام زمان ورودی ۴۰۱ روتمدیدکنین به خاطرخدا حرف رهبرمونو زیرپانذارین که نظام باشهیدوایثارگر زنده است
  • رضا IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    51 7
    سلام.کسی میدونه این خبر صحت داره یانه؟یعنی دوباره تمدید شده واسه کسایی که سال ۱۴۰۱ سرکاربودند؟
  • رزمنده داوطلب IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    آقا همه ایثارگران حق استفاده از تبدیل وضیعیت را دارند نه فقط یک مقطع زمانی خاص همه فرزندان ایثارگران را تبدیل وضعیت کنید نه فقط درسالهای ۱۴۰۰و۱۴۰۱ وگرنه ظلم کردید به خون شهیدان وجانبازان ،تبعیض قائل نشید