اجرای عملیات توموگرافی (سی‌تی‌اسکن) درختان اصفهان

رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهردای اصفهان از اجرای عملیات توموگرافی (سی‌تی‌اسکن) درختان به منظور تشخیص میزان پوسیدگی چوب درختان برای نخستین‌بار در این کلان‌شهر خبر داد.

به گزارش ایمنا، امیر رضایی اظهار کرد: درختان مانند انسان‌ها سن دارند که سن بعضی از درخت‌ها به چند صد سال نیز می‌رسد.

وی افزود: درختان فضای سبز همیشه باید تحت کنترل زمان و سن بهره‌برداری باشند، منظور از سن بهره‌برداری، سنی است که درخت به پایان عمرش نزدیک شده است.

رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: زمانی که درخت به سن بهره‌برداری نزدیک می‌شود، ممکن است در اثر وزش باد، خطرآفرین شود که پیش از این، تمامی درختان خطرآفرین، جایگزین می‌شدند، اما اخیراً در اصفهان با طرحی نو، سن، بیماری و میزان پوسیدگی درخت را بررسی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: توموگرافی (سی تی اسکن) طرح جدید فضای سبز اصفهان برای نگهداری درختان است، این روش در دنیا به عنوان پیشرفته‌ترین طرح مطرح است که می‌توان از این طریق داخل درخت را اسکن کرد.

رضایی خاطرنشان کرد: توموگرافی طرح جدیدی است که از طریق ارسال امواج صدا، میزان پوسیدگی درخت را تعیین می‌کنیم، همچنین از طریق نوع و قد درخت، خطرآفرینی آن مشخص می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر درخت خطرآفرین باشد، آن‌را با گونه مقاوم جایگزین کرده، اما بر اساس اجرای طرح توموگرافی متوجه می‌شویم برخی از درختان با وجود سن زیاد، خطرآفرین نیست و می‌توان درخت را نگهداری کرد.

رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: توموگرافی نوعی سی‌تی‌اسکن است؛ در سی‌تی‌اسکن با فرستادن امواج و اشعه‌های X داخل بافت بدن انسان و حیوان را بررسی می‌کنند، اما در توموگرافی درختان با فرستادن امواج صدا داخل بافت درخت را بررسی و میزان پوسیدگی را تشخیص می‌دهند.

وی اضافه کرد: اجرای روش توموگرافی برای اولین‌بار در ایران و در اصفهان اجرا می‌شود که یکی از طرح‌های برتر جهان است.

کد خبر 647072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.