مدرسه در آرامش

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه بیست‌ویکم اسفندماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مدرسه در آرامش» نوشت: چهارشنبه دهم اسفندماه بود که رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت، وزیر کشور را مأمور رسیدگی و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر موضوع مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس و اطلاع‌رسانی مستند و مستمر در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کرد.

پس از آن، احمد وحیدی با صدور بیانیه‌ای اطمینان خاطر داد موضوع مسمومیت دانش‌آموزان با جدیت در حال پیگیری است و تأکید کرد که سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسئولان است و برای ایجاد آرامش و تأمین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

با تشدید پیگیری‌های اطلاعاتی، هفته گذشته میراحمدی معاون وزیر کشور در خصوص دستگیری تعدادی از عاملان مسمومیت دانش‌آموزان خبر داد که پنج نفر دستگیر شدند که یکی از افراد دستگیرشده دارای چهار کانال تلگرامی بوده که در اغتشاشات پاییز امسال هم دستگیر شده بودند.

با وجود این از هفته گذشته و فعال شدن گشت‌های پلیس در اطراف مدرسه‌ها، گزارش‌های مسمومیت دانش‌آموزان به شکل محسوسی کاهش یافت تا اینکه روز گذشته وزارت کشور در چهارمین بیانیه خود خبر داد که ۱۰۰ نفر از عوامل دخیل در ماجرای مسمومیت‌ها بازداشت شده‌اند.

وزارت کشور در این بیانیه جزئیات جدیدی از نتایج بررسی‌ها درباره برخی مسائل پیش‌آمده در مدارس منتشر کرد. مطابق این بیانیه ۵ بندی، تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از عوامل مؤثر در حوادث اخیر مدارس استان‌های تهران، قم، زنجان، خوزستان، همدان، فارس، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و خراسان رضوی شناسایی، دستگیر و مورد تحقیق قرار گرفتند.

بیانیه وزارت کشور تصریح کرد: براساس بررسی‌های اولیه، تعدادی از این موارد، مشتمل بر افرادی است که از روی شیطنت یا ماجراجویی و با هدف تعطیلی کلاس درس و تحت تأثیر فضای روانی ایجادشده دست به اقداماتی نظیر استفاده از مواد بدبو و بی‌خطر و غیره زده‌اند که ضمن تذکر لازم، تحقیقات قانونی از این دسته از افراد تا حصول اطمینان و کسب نتیجه نهایی ادامه دارد.

این بیانیه افزود: همچنین در بین دستگیرشدگان افرادی با انگیزه‌های معاندانه و با هدف ایجاد رعب و وحشت در مردم و دانش‌آموزان و برای تعطیلی مدارس و ایجاد بدبینی نسبت به نظام وجود دارند که تحقیقات از این افراد جنایتکار از جمله کشف ارتباط احتمالی آنان با سازمان‌های تروریستی منافقین و غیره مورد تحقیق و بررسی است.

وزارت کشور تأکید کرد: به دلیل سوء‌استفاده معاندین از این قبیل اقدامات که متفاوت با گذشته است، دانش‌آموزان از انجام آن اکیداً خودداری کنند زیرا ابلاغ شده است برابر قوانین توسط مراجع ذی‌ربط با فرد خاطی برخورد شود.

وزارت کشور در بیانیه خود خاطرنشان کرد: همان‌گونه‌که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است، فعالیت آموزشی به طور متعارف و مستمر در حال انجام است. به اولیا توصیه می‌شود که به منظور جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان خود با متولیان امر آموزشی و تربیتی فرزندان شأن و در برپایی کلاس‌های درسی، همکاری کامل داشته باشند.

بدیهی است مدیران و معلمان محترم با دانش‌آموزان غایب برابر مقررات آموزشی رفتار خواهند کرد. در انتهای این بیانیه نیز آمده است که مراکز فوریت‌های اورژانس دانش‌آموزی به شماره ۱۵۷۰ جهت مشاوره به والدین و دانش‌آموزان عزیز آماده پاسخ‌گویی است.

مدرسه در آرامش

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ختم براندازان به خانه عنکبوت» نوشت: براندازان که ترکیبی از «برهنگان فکری و جسمی» را برای رهبری آینده ایران تشکیل داده‌اند، سرانجام «منشور همبستگی و سازماندهی» خود را در روزی منتشر کردند که توافق ایران با حامی مالی آنان یعنی سعودی و دیدار یکی از آنان (علینژاد) با یک صهیونیست و گفت‌وگوی اینترنشنال (زراعتی) با نتانیاهو، نشان داد این مگسان معرکه از جبهه غربی و عربی رانده و جا مانده، به «خانه عنکبوت» در جبهه عبری رسیده‌اند.

اکنون ایران، سعودی را از پس هشت‌سال جنگ یمن، هفت‌سال قطعی رابطه با ایران، چند سال دشمنی با رسانه‌سازی، هشت سال جنگ سوریه، سال‌ها دشمنی با حزب‌الله لبنان، نقش‌آفرینی در ابرپروژه داعش و دشمنی نفتی و دلاری با ایران، به پای میز واگذاری همه این داشته‌ها نشاند و همه امتیازهای لازم را در یمن و لبنان و سوریه و رسانه از طرف سعودی گرفت، آن‌هم بدون اراده آمریکا و نقش‌آفرینی غرب و بدون اطلاع صهیونیست‌ها.

براندازان در روزی به امید «آزادی ایران»! ائتلاف تشکیل دادند که آمریکا آماده می‌شود برای آزادی یکی از جاسوسان خود میلیاردها دلار پول بلوکه‌شده ایران را آزاد کند. مصاحبه اینترنشنال با نتانیاهو را برخی رونمایی از پدرخوانده جدید نامیدند و چه پدرخوانده‌ای که ارتش از او فرمان نمی‌برد و هر روز ده‌ها هزار صهیونیست در خیابان‌های تل‌آویو به خونش تشنه‌اند. این سرنوشت شوم برهنگان فکری و بدنی ائتلاف براندازان است که ختمشان در نقطه آخر به خانه عنکبوت بود.

اپوزیسیون ایرانی اغلب ارتباط خود با اسرائیل را پنهان می‌کند، چون به خوبی از حس نفرت ایرانی‌ها از اسرائیلی‌ها آگاه است اما به نظر می‌رسد شکست آشوب‌های پاییز امسال و ضعف آشکار اپوزیسیون در ساماندهی آنچه تلاش می‌کنند انقلاب نامیده شود، باعث شده تا برای جبران آن، فراتر از اروپا و آمریکا و عربستان، به اسرائیل هم آشکارا متوسل شوند و این بار آن‌قدر در استیصال هستند که گویا ابایی هم از علنی شدن آن ندارند.

هنوز یکی دو روز از آغاز ناآرامی‌ها در اواخر تابستان امسال نگذشته بود که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، رسماً از آن حمایت کرد و در اطلاعیه‌ای آورد: «ما اعتراضات مردم شجاع ایران را از نزدیک دنبال می‌کنیم!» اسرائیل در این بیانیه نوشته بود که در کنار مردم ایران ایستاده و از جامعه جهانی می‌خواهد سرکوب وحشیانه رژیم علیه ایرانیان بی‌گناه را محکوم کند!

حالا استفاده براندازان از آن، تلاشی برای انتقام صهیونیست‌ها از ایران بود تا کودک‌کشی را که ایران برای وصف عملکرد اسرائیلی‌ها در میان حامیان مقاومت جا انداخته بود، به خود ایران نسبت بدهد آن‌چنان که پیش‌بینی می‌شد، تلاش ناموفقی بود، اما سمت و سوی براندازان در نسبت با رژیم صهیونیستی را می‌توانست نشان بدهد.

مدرسه در آرامش

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قانون جوانی لنگ مشوق‌های پایدار» نوشت: موضوع جمعیت، حالا به یکی از راهبردی‌ترین مسائل کشور تبدیل شده و طبق برآورد و نظر جمعیت‌شناسان مبرز، وضعیت جمعیتی کشور چنان‌چه به همین منوال پیش رود، از سال ۱۴۲۰ در سراشیبی منفی قرار خواهد گرفت.

یعنی نرخ باروری اکنون به میزانی نیست که بتواند کاستی‌های جمعیتی را جبران کند و ما به سمت و سوی پیر شدن در حال حرکت هستیم.

با وجود اینکه بیش از یک دهه است، هشدارهای جمعیتی اوج گرفته و نگرانی‌های مرتبط با آن به یکی از موضوعات اصلی رسانه‌های دلسوز نیز تبدیل شده اما در این سال‌ها آن چنان که باید، دولت‌ها نتوانستند در خصوص مشوق‌ها و حمایت از فرزندآوری گام‌های مؤثری بردارند.

رهبر انقلاب با آغاز دهه نود، هشدارهای جدی خود را در این زمینه آغاز کردند و طی این سال‌ها به بهانه‌های گوناگون در سخنرانی‌هایشان از پیر شدن جمعیت ابراز نگرانی کرده‌اند.

بخشی از تأکیدات ایشان را با هم مرور کنیم: - «من معتقدم که کشور ما با امکاناتی که داریم، می‌تواند صد و پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد. من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیری که می‌خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد.» ۱۶/۰۵/۱۳۹۰ - «…یک زمانی را مشخص کردند و به من نشان دادند، که در آن زمان، ما از جمعیت فعلی‌مان کمتر جمعیت خواهیم داشت. این‌ها چیزهای خطرناکی است؛ این‌ها را بایستی مسئولین کشور به جد نگاه کنند و دنبال کنند.» ۰۳/۰۵/۱۳۹۱ -

«یکی از خطراتی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند، تن او می‌لرزد، این مسئله جمعیت است؛ که من به آقای دکتر هاشمی (وزیر بهداشت) هم به‌نظرم یک جمله کوتاهی گفتم، با آقای دکتر روحانی هم مفصل صحبت کردیم؛ مسئله جمعیت را جدی بگیرید؛ جمعیت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌کند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست. یعنی مسئله جمعیت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر می‌کنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست.» ۱۹/۰۹/۱۳۹۲ -

«مسئله جمعیت تأثیر زیادی دارد در اقتدار ملی؛ و افزایش نسل جوان و بزرگ بودن کشور از لحاظ جمعیت، خیلی تأثیر دارد در ایجاد اقتدار.» ۱۳/۰۶/۱۳۹۳ - «فردای این کشور به همین جوان‌ها احتیاج دارد و جوان و نیروی انسانی چیزی نیست که انسان بتواند از خارج وارد کند؛ بایستی خود کشور آن را تأمین بکند. این موج جمعیّتی یکی از امکانات است.» ۰۱/۰۱/۱۳۹۷ - «بنده گفته‌ام که پیرها بلاشک نقش ایفا می‌کنند، امّا موتور، جوان‌هایند. اگر این جامعه محروم بماند از یک جمعیّت قابلِ جوان، دشمن بر این جامعه مسلّط خواهد شد.» ۲۶/۱۱/۱۳۹۸

- «کشوری که در آن جوان کم است، پیشرفتش [هم] کم است. یکی از ابزارهای قدرت حفظ اکثریّت جوان در جامعه است.» ۰۳/۰۱/۱۳۹۹

همان‌طورکه اشاره شد، این تأکیدات به‌طورمشخص در دیدارهای متعدد با دولت‌ها و مجالس همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده تا اینکه ایشان در سال ۱۳۹۹ ضمن گلایه از مسئولان، از آنان به شکل صریح‌تری می‌خواهند که برای آسیب پیر شدن جمعیت، درصدد اقدام موثرتری باشند: «مسئله فرزندآوری و مسئله نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه می‌کند، معلوم می‌شود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. این‌ها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدی دستگاه‌های اجرایی و بایستی بجِد مسئله فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید. حالا خارجی‌ها را کار نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ اما بعضی کج‌سلیقگی‌ها را متأسفانه آدم در داخل مشاهده می‌کند -یک جایی خواندم- که می‌گویند «آقا! پیری جمعیّت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پرفایده‌ترین ثروت‌های یک کشور، جمعیّت جوان در یک کشور است.»

مدرسه در آرامش

کد خبر 647029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.