۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۸
«چشمه بلقیس» باغی زیبا در چرام

«چشمه بلقیس» از باغ‌های زیبای ایران است که در چهار کیلومتری جنوب شهر «چرام» و در مسیر جاده چرام به گچساران واقع شده است. این باغ از جاذبه‌های مهم استان کهگیلویه‌وبویراحمد محسوب می‌شود و در تملک شهرداری چرام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باغ تاریخی «چشمه بلقیس» از باغ‌های زیبای ایران است که در چهار کیلومتری جنوب شهر چرام و در مسیر جاده چرام به گچساران واقع شده است. این چشمه از جاذبه‌های مهم کهگیلویه‌وبویراحمد محسوب می‌شود و انعکاسی زیبایی از طبیعت است.

باغ چشمه بلقیس چرام، گستره‌ای پر درخت است که در آغوش حصارهای کوتاه سنگی جای گرفته، باغی در دره‌ای پیر که سال‌هاست بیدهای مجنون را درون و گرداگرد خود با زیبایی خویش حیران کرده است. بوی نشاء شالیزارها چرام را در بر گرفته است و روستای کوچک قنبرآباد در کنار کشتزارها رخ می‌نماید.

جاده پیچ در پیچ ما را به باغ بزرگ و زیبای چشمه بلقیس می‌رساند، این باغ بزرگ بر تپه و در قلب چشمه خروشان بلقیس قرار دارد. درختان سرو، انار، لیموترش و شیرین، سیب، بید مجنون، انگور و نخل‌های تزئینی و گیاهان متنوع دیگر، مجموعه پیچیده و شگفت‌انگیزی است.

دهانه کوه شمالی در چرام، پذیرای باغ پر از نخلی است که چشمه بلقیس را در جویبارهای مشبک با اصول معماری جالب توجه در خود دارد. نهرها پس از گذر از جای جای باغ و تراوش خنکای خود به گردشگران، به استخری به وسعت ۱۰ متر و ارتفاع ۱.۵ متر می‌ریزد؛ نهرهای بزرگ با معماری سنتی خاص و پس از ریزش در استخر، دشت پر عطش چرام را سیراب می‌کند.

چشمه بلقیس توسط زنی به نام بلقیس احداث شده است

باغچه‌ای به شعاع چهار متر در درون حوض آب، نشان از هنرمندانه‌ترین صنعت ساخت بشر است. هیچ مسافری دل‌زده نمی‌شود و چرامس‌ها، خود بیش از سایرین هوای پاک و مهربان چشمه بلقیس افسونگر را به شش‌ها فرو می‌برند؛ امروز چشمه بلقیس کهگیلویه با قدم‌‎هایی استوار و وفادار به وطن خود، میزبان هزاران گردشگر است که امید است با دست‌هایی پر از سبد هوای پاک و روحی پرطراوت به سرپناه خود برگردند.

چشمه بلقیس با شش هزار مترمربع وسعت در اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی توسط زنی به نام بلقیس احداث و باغ فعلی چشمه بلقیس در اوایل دوره پهلوی احداث شده است، تا قبل از سال ۱۳۲۳ این مکان بیشه‌زاری بیش نبود، پس از آن شهرداری با تملک باغ آن را به شکل امروزی درآورد، بعضی درختان و علف‌ها را ریشه‌کن و آب چشمه‌های باغ را با لوله‌گذاری هدایت و جویبارها را احداث کرد.

پس از آن باغ سنگ‌فرش و درختان زینتی در آن کاشته شد. گودال موجود در وسط باغ به حوض تبدیل و به مرور زمان و بزرگ‌تر شدن درختان زینتی، فضایی چشم‌نواز در این باغ نمایان شد، در بخش شمال غربی باغ، برجی استوانه‌ای به ارتفاع ۱۵ متر و قطر هفت متری وجود دارد و صخره‌ای بزرگ به ارتفاع ۲۰ متر در محل آبشار باغ قرار گرفته است.

در وسط باغ حوضی وجود دارد که دو ورودی و یک خروجی دارد، دایره‌ای کوچک در مرکز یک حوض قرار گرفته که چند درخت در آن کاشته شده است. این باغ جوی‌های بزرگی جهت هدایت آب به شالیزارهای چرام دارد و در شب و هنگام غروب چشم‌اندازی عالی دارد و گردشگران در سکوت شب می‌توانند از صدای طبیعت لذت ببرند.

باغ چشمه بلقیس با مساحتی بیش از ۵۵ هزار و ۴۰۲ مترمربع در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و در این سال‌ها به یکی از تفرجگاه‌های اصلی شهر چرام و گچساران تبدیل شده است، این باغ سال ۱۳۸۱ در لیست آثار ملی ثبت شد. اگر فردی قصد سفر به این باغ را دارد و می‌خواهد زیبایی‌های آن را مشاهده کند، باید در فصل بهار یا تابستان به این منطقه سفر کند.

ورود سرمایه‌گذار به درآمدزایی و جذب گردشگر کمک می‌کند

حمزه بازی، شهردار چرام با اشاره به اقدامات شهرداری برای باغ چشم بلقیس، اظهار کرد: این نقطه گردشگری اعتبار عمرانی ندارد و از محل منابع داخلی شهرداری هزینه صرف آن می‌شود؛ در سال جاری به منظور پاکیزگی، زیباسازی و نگهداری این مجموعه تفریحی نزدیک یک میلیارد هزینه صرف شده است و درآمدزایی ندارد، بیشتر اردوهای دانش‌آموزی از این باغ به صورت رایگان بازدید می‌کنند، البته اگر سرمایه‌گذار ورود کند می‌تواند گردشگر بیشتری جذب کند.

وی افزود: هرس درختان، جمع‌آوری علف‌های هرز و پاکسازی محوطه آن در برنامه هر ساله شهرداری قرار دارد؛ طی یک سال گذشته نیز شهرداری برای باغ چشم بلقیس ۳۸۰ متر دیوارچینی و ۵۰۰ متر سنگ‌فرش اجرا شد.

شهردار چرام تصریح کرد: در طرح استقبال از بهار از بیستم اسفندماه تا پایان سال جاری، ۲۰ درصد نیروهای خدمات شهری شهرداری در پاکسازی و زیباسازی باغ چشم بلقیس مشغول می‌شوند؛ امسال با توجه تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی برای بازگشایی باغ انجام شده است.

بازی تاکید کرد: شهر چرام به‌عنوان نگین سبز جنوب کشور هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور برای بازدید از باغ تاریخی چشم بلقیس است، سال گذشته شهرداری از پانزدهم اسفندماه برای بازدید گردشگران از این مجموعه گردشگری ضمن پاکسازی شهر ورودی‌ها را ساماندهی و ۲۰ هزار انواع گل بهاری در میدان‌ها و بلوارهای ورودی شهر تا باغ چشمه بلقیس کاشت.

وی ادامه داد: در باغ تاریخی چشمه بلقیس انواع درختان گرمسیر، سردسیر و مرکبات وجود دارد که با توجه به تنوع درختان نیازی به نصب آلاچیق نیست و سکوهای سیمانی برای نشیمنگاه مسافران و گردشگران زیر درختان ایجاد شده است و چشمه ساران جاری فراوانی وجود دارد که به شالیزاران پایین دست منتهی می‌شود.

سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر از باغ تاریخی چشم بلقیس بازدید می‌کنند

شهردار چرام گفت: مساحت باغ تاریخی چشمه بلقیس ۶.۵ هکتار است و شهرداری ۵۰ درصد باغ را سال ۱۳۹۳ تملک کرد، درحال‌حاضر مدیریت تمام باغ در دست شهرداری است، البته هدف شهرداری درآمدزایی نیست و رفاه شهروندان و گردشگران مدنظر است.

بازی افزود: با توجه به گرمسیر بودن منطقه در فصل تابستان، هوای باغ چشم بلقیس به دلیل وجود چشمه ساران فراوان و درختان تنومند، متنوع و بهاری است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر از باغ تاریخی چشم بلقیس بازدید دارند، تاکید کرد: ایجاد اقامتگاه در بیرون از باغ به درآمدزایی آن کمک می‌کند که این مهم با ورود سرمایه‌گذار ممکن بوده و شهرداری برای تملک مابقی باغ با مالکان آن در حال رایزنی است.

شهردار چرام خاطرنشان کرد: شهرداری تعدادی پروژه از جمله طرح بازگشایی خیابان ولیعصر در دست اجرا دارد و با آزادسازی مسیرهای دو طرف خیابان به منظور بهبود تردد عبورومرور شهروندان و مسافران، عرض این خیابان ۱۲ متری به ۲۴ متر افزایش پیدا می‌کند.

بازی با بیان اینکه چرام سال ۱۳۵۵ به شهر تبدیل شده و اکنون ۸۵ درصد معابر شهر آسفالت است، تاکید کرد: تنها کوچه‌های تازه تأسیس خاکی بوده و شهر چرام با ۴۵۰ هکتار محدوده شهری دارای ۱۸ هزار نفر جمعیت است.

کد خبر 647025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.