نقش ایران در توسعه استارت‌آپ‌های برتر جهان

بسیاری از استارت‌آپ‌های مطرح جهان که در کشورهای بزرگی ازجمله آلمان، آمریکا، کانادا و سایر قطب‌های صنعتی جهان مشغول فعالیت هستند، توسط نخبه‌های ایرانی مدیریت می‌شود و عملاً ایرانیان در حوزه استارت‌آپ‌ شهرت بسیاری دارند، اما این پتانسیل در کشورهای دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه در بازار کسب‌وکارهای نوین، ایده‌پردازی و خلاقیت نقش بسیار مهمی دارد. در دنیایی که منابع طبیعی کاهش یافته همه به دنبال یافتن راه‌هایی برای استفاده هرچه بیشتر از این منابع محدود هستند که در این راستا ایده‌های بسیاری تحت عنوان استارت‌آپ مطرح شده است.

امروزه ایده‌های استارت‌آپی نقش ویژه‌ای در توسعه کشورها و استفاده بهتر از علوم مختلف به ویژه شیمی ایفا می‌کند و عملاً شیمی یکی از مهم‌ترین علومی است که استارت‌آپ براساس آن شکل می‌گیرد، اما برای موفقیت نیازمند رعایت الزاماتی است که اگر به این مباحث توجه نشود، ایده‌پرداز با شکست مواجه خواهد شد.

برای شناخت بیشتر الزامات استارت‌آپ موفق و بررسی جایگاه آن در ایران و جهان با «حمیدرضا یوسفی»، دکترای شیمی آلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

در ارائه استارت‌آپ چه مواردی باید رعایت شود؟

به‌طورکلی ارائه استارت‌آپ موفق نیازمند رعایت الزاماتی است که از جمله آن‌ها می‌توان به داشتن طرح کسب‌وکار صحیح، طرح توجیهی قدرتمند، برخورداری از جامعه هدف مشخص، تأمین هزینه‌ها و داشتن سرمایه شخصی اشاره کرد. علاوه بر این موارد مباحث مربوط به فروش و ارائه نمونه‌ای قدرتمند از محصول تأثیر بسزایی در موفقیت ایده‌های استارت‌آپی اعمال می‌کند.

فعالیت در حوزه استارت‌آپ به چه علومی نیاز دارد؟

اگر شخصی بخواهد در زمینه استارت‌آپ فعالیت کند در ابتدا باید علم و دانش خود را در زمینه‌های مرتبط با افزایش دهد؛ درواقع اگر شخصی بدون داشتن دانش کافی وارد مسیر ایجاد استارت‌آپ ‌برخط شود با شکست مواجه خواهد شد. فردی که قصد دارد در زمینه استارت‌آپ فعالیت کند باید به مباحث مرتبط با کار آفرینی، مدیریت مالی، دانش اینترنت و مهارت‌های کامپیوتر تسلط کافی داشته‌باشد و در غیر این صورت موفق نخواهد بود.

آیا این الزامات در طول تاریخ برای استارت‌آپ‌ها وجود داشته است؟

خیر؛ درواقع استارت‌آپ نوین بر پایه دانش‌هایی مانند کامپیوتر، کار آفرینی و مدیریت مالی است، اما در گذشته استارت‌آپ شرایط متفاوتی داشت. استارتاپ‌های قدیمی از جامعه هدف مشخصی برخوردار بودند و معمولاً درآمد سالانه شرکت‌ها نیز از پیش تعیین می‌شد، اما امروزه با رقابت در حوزه استارت‌آپ به‌گونه‌ای شده است که حتی شرکتی کوچک‌، می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌های بزرگ و با سابقه داشته‌باشد زیرا معمولاً شرکت‌های استارت‌آپی نوین بهتر از پتانسیل‌های خود استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین عامل در موفقیت استارت‌آپ‌های نوین چیست؟

امروزه تبلیغات نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی در موفقیت استارت‌آپ‌های نوین ایفا می‌کند و اگر شخصی در این زمینه نتواند به درستی عمل کند، با شکست مواجه می‌شود؛ البته فعالیت در حوزه تبلیغات نیازمند افراد متخصص است و شرکتی که قصد دارد موفق باشد، باید از افراد متخصص در این زمینه بهره گیرد تا مسیر استارت‌آپ خود را به‌طورصحیح ترسیم کند.

آیا استارت‌آپ‌ها مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند؟

امروزه بهترین استارت‌آپ‌ها در تمام دنیا مبتنی بر دانش و ایده‌های جوانان قرار دارد، از طرفی دولت نیز طرح‌هایی برای حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی در نظر گرفته است که البته میزان این حمایت خیلی زیاد نیست. متأسفانه در این حوزه تبعیض نیز وجود دارد و برخی از افراد تسهیلات بهتری برای راه‌اندازی استارت‌آپ ‌خود دریافت می‌کنند.

با توجه به این مسئله بهتر است افرادی که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند به سرمایه خود توجه بیشتری داشته‌باشند. امروزه بخش اعظمی از جامعه آماری استارت‌آپ‌ها را افرادی تشکیل می‌دهد که از بودجه شخصی خود در جهت توسعه و پیشرفت استفاده کرده‌اند.

به طور کلی هدف از توسعه استارت‌آپ چیست؟

به طور کلی هدف اصلی شکل‌گیری استارت‌آپ رفع نیازهای جامعه است، اما در برخی از مواقع مشاهده می‌شود که افرادی در جهت تأمین منابع شخصی در این زمینه فعالیت می‌کنند و نتیجه عملکرد این افراد نیز معمولاً به تولید محصول ویژه نمی‌رسد.

عملکرد استارتاپ‌های ایرانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهیم عملکرد استارتاپ‌های ایرانی را براساس منابع داخلی کشور بررسی کنیم، متأسفانه عملکرد مطلوبی نسبت به سایر کشورهای جهان نداشته‌ایم، اما با این حال طی ۱۰ سال گذشته استارتاپ‌های مختلفی در ایران شکل گرفته و به طور تصاعدی رشد کرده‌اند که این استارتاپ‌ها نسبت به شرکت‌های قدیمی عملکرد بهتری داشته‌اند.

سخن آخر...

با توجه به پتانسیل‌های بسیاری که در ایران وجود دارد، نتوانسته‌ایم در دنیا جایگاه مطلوبی از نظر استارت‌آپ کسب کنیم. نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از استارتاپ‌های مطرح جهان که در کشورهای بزرگی از جمله آلمان، آمریکا، کانادا و سایر قطب‌های صنعتی جهان مشغول فعالیت هستند، توسط نخبه‌های ایرانی مدیریت می‌شود و عملاً ایرانیان در حوزه استارت‌آپ شهرت بسیاری دارند، اما متأسفانه این پتانسیل در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به این مسئله نیاز است که دانشمندان و محققان کشور بیشتر به منابع و پتانسیل‌های داخلی توجه داشته‌باشند. در حال حاضر منابع شیمیایی بسیاری از جمله نفت و گاز، پلیمر و حتی زباله‌های قابل بازیافت در ایران وجود دارد که تعداد بسیاری استارت‌آپ ‌برای بهره‌برداری بهتر از آن‌ها ارائه شده است، اما متأسفانه به دلیل مشکلات مالی و موانعی که در مسیر ایده‌پردازان وجود داشت، معمولاً این استارت‌آپ‌ها با شکست مواجه شده‌اند.

کد خبر 646996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.