ضرورت تداوم تولید سرودهای «سلام فرمانده»

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: سرودهای اوایل انقلاب همچنین نواهای افرادی مانند صادق آهنگران در دوران حماسه و دفاع مقدس، به دلیل فطری بودن و برآمدن از عمق احساس معنوی ماندگار شده‌ است.

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصل حرکت و ساخت سرود «سلام فرمانده یک و دو» و تولیدات هنری و فرهنگی از این نوع، ستودنی، خداپسندانه و ارزشمند است.

وی افزود: این سرود در گام اول تجلی پیمان و عهدی دوباره با حضرت ولی عصر (عج) و بعد از آن رهبر انقلاب و افرادی که برای اسلام و انقلاب هستی و جانشان را نثار کردند، است. امروز وقتی نوجوانان، کودکان و دیگر اقشار این سرود را می‌شوند، احساس وجد و غرور خاصی به آنها دست می‌دهد.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: خوانش سرود و تأثیر آن به طور کامل با روح مردم و فطرت انسانی و الهی ما همسو است و توسعه و صدور این فعالیت‌های فرهنگی در همه استان‌ها و حتی دیگر کشورها در عمق‌بخشی به مسئله ظهور و تمدن بزرگ اسلام نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: ترویج، تکمیل و پربارتر کردن سرود سلام فرمانده و محتواهای مشابه به شکل مستمر، برنامه‌ریزی‌شده و همراه با استعانت و مدد خواستن از حق تعالی باید تداوم داشته باشد. عموم مردم ایران اسلامی به این هنرهای ماندگار و شورانگیر علاقه‌مند هستند و با دیدن و شنیدن آن‌ها به وجد می‌آیند.

حجت‌الاسلام رهبر اظهار کرد: رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما باید مبلغ این سرود دینی، ملی و حماسی باشند و زمینه ظهور، بروز، شکل‌گیری و پایه‌ریزی تولیدات مشابه در جای‌جای کشورمان را فراهم کنند.

تأثیر هنر سالم بر روح و فطرت انسان

وی یکی از ابزارهای تبلیغ خوب و مؤثر را هنر سالم برشمرد و افزود: کتابی را به نام «پژوهشی در تبلیغ» توسط دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسانده‌ام که در دفتر تبلیغات اسلامی قم هم منتشر شده و در آن کتاب درباره اینکه هنر سالم چه تأثیراتی بر روح و روان افراد جامعه می‌گذارد، بحث شده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: سال‌های سال است با برپایی تعزیه‌ها، وقایع کربلا و عاشورا در زمان حاضر مجسم می‌شود تا جایی که افکار عمومی صحنه‌های عاشورا و تاسوعا را تا مدت‌ها به ذهن می‌سپارند؛ از شبیه‌خوانی تأثیر می‌گیرند و حتی آموزه‌هایی از تاریخ اسلام را فرامی‌گیرند.

وی گفت: در روایات اسلامی از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند: «انّ مِنَ الشِّعرِ لَحِکَما، و إنّ مِنَ البَیانِ لَسِحر» "بعضی شعرها حکمت و بعضی بیان‌ها افسون است"، بنابراین شعر از جمله هنرهای بسیار تأثیرگذار و دلنشین است که اگر با فطرت و معنویت همراه شود، تأثیرگذاری و اثربخشی بیشتر هم دارد.

حجت‌الاسلام رهبر اضافه کرد: صدا و لحن خوب در کنار اجرای مناسب یک مجری هم از جمله عناصری است که اثرگذاری زیادی بر مخاطب دارد و می‌تواند تا مدت‌ها روح و فطرت او را درگیر کند. سرودهای اوایل انقلاب همچنین نواهای افرادی مانند صادق آهنگران در دوران حماسه و دفاع مقدس، به دلیل فطری بودن و برآمدن از عمق احساس معنوی ماندگار شده است.

وی با تاکید بر اینکه هنر سالم در پیشبرد اهداف و برنامه‌های فرهنگی نقش‌آفرین است، افزود: یک نمونه شعر خوب در صدر اسلام، قصیده دعبل بن علی خُزاعی، در دوران امام هشتم است؛ این شعر ۱۳۰ بیتی معروف به مدارس‌الآیات، در قرن دوم و سوم در ستایش اهل بیت و بیان فضائل، خلافت، ولایت و مصائب ایشان سروده شده است و در تاریخ نمونه دیگری ندارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: در جایی دیگر در زمان رسول‌الله (ص)، حسّان بن ثابت در حضور انبوهی از جمعیت مسلمانان حاضر در روز غدیر خم، نخستین قصیده درباره این واقعه عظیم و تاریخی را سرود که بیت آغازین آن با عنوان «یُنادیهمُ یومَ الغدیرِ نبیُّهم - بخمٍّ و اسْمَعْ بالرسولِ مُنادیا» معروف است. وی همان محتوای دینی و پیام قرآنی را با زبان شعر و هنر که با عواطف و احساسات مردم ارتباط دارد، سرود.

وی تصریح کرد: هنرمندان ما هر چقدر از ابزار هنر فاخر و سالم با تکیه بر عاطفه، شور، احساس و عشق‌آفرینی بهره بگیرند، بازهم جای کار وجود دارد و این‌گونه کارها باید تداوم یابد.

کد خبر 646856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.