۵۰۰ میلیون اعتبار برای مرمت گنبد بقعه بی‌بی‌شهربانو

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران گفت: عملیات اجرایی مرمت گنبد بقعه بی‌بی‌شهربانو، با نظارت اداره میراث فرهنگی شهر و مشارکت کارخانه سیمان تهران با اعتباری حدود ۵۰۰ میلیون تومان آغاز شده است.

احمد علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به انتشار خبر ترک‌برداشتن گنبد بقعه بی‌بی‌شهربانو در شهریور سال جاری، اظهار کرد: این خبر اعتراض و واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

وی با اعتراض به ترک برداشتن گنبد این بقعه افزود: کارشناسان و پژوهشگران این منطقه، خواستار توقف انفجارهای کارخانه سیمان در کوه بی‌بی‌شهربانو و حفظ و مرمت این اثر ارزشمند تاریخی و مذهبی شدند.

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، راهکار جلوگیری از ادامه فعالیت کارخانه سیمان و خاتمه این انفجارها را ثبت منظر فرهنگی کوه بی‌بی‌شهربانو و مرمت و استحکام‌بخشی آن دانست و تصریح کرد: مدتی پس از ارائه این راهکار، این موضوع در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به نتیجه نرسید.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های مستمر شورای اسلامی شهر تهران و سایر کارشناسان، مدیرعامل شرکت کارخانه سیمان به‌صورت‌رسمی ترک برداشتن گنبد این بقعه را بر اثر انفجارات، پذیرفت و دستور توقف انفجارها داده شد.

علوی با بیان اینکه بهمن امسال اجرای عملیات استحکام‌بخشی و مرمت گنبد تاریخی مقبره بی‌بی‌شهربانو آغاز شده است، گفت: عملیات اجرای مرمت این اثر تاریخی مشترک بین اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری و پیمانکار ذی‌صلاح معرفی شده است و توسط میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان تهران و با نظارت اداره میراث فرهنگی شهرری و مشارکت کارخانه سیمان تهران با اعتباری حدود ۵۰۰ میلیون تومان آغاز شده است.

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ازجمله تعهدات پیمانکار در این پروژه، رفع خطر، مرمت بخش‌های طبله شده، عایق‌کاری، استحکام بخشی، اصلاح بندکشی و تزریق ملات در دیوارهای سنگی جانبی است.

وی با اشاره به موقتی بودن این راهکار تاکید کرد: ثبت منظر فرهنگی مقبره و کوه بی‌بی‌شهربانو ضروری است و پیگیری‌ها برای ثبت این موضوع ادامه خواهد داشت.

کد خبر 646825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.