واکنش کاخ سفید به ازسرگیری روابط بین تهران و ریاض

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به توافق ایران و عربستان، مدعی شد که دیپلماسی همراه با بازدارندگی و کاهش تنش، از اصول سیاست دولت آمریکا در منطقه است.

به گزارش ایمنا و به نقل از الجزیره، یکی از سخنگویان کاخ سفید در واکنش به توافق میان ایران و عربستان، مدعی شد که دیپلماسی همراه با بازدارندگی و کاهش تنش، از پایه‌های سیاست خارجی دولت جو بایدن در منطقه است.

وی درباره این توافق گفت: ما از هر گونه تلاشی که به پایان جنگ یمن و کاهش تنش در خاورمیانه بینجامد، استقبال می‌کنیم. واشنگتن در جریان گزارش‌های مربوط به ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان قرار دارد.

به دنبال سفر بهمن‌ماه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به پکن، دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات بین تهران و ریاض، مذاکرات فشرده‌ای را با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در نتیجه‌ی گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸ خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.

کد خبر 646715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.