اردوغان حکم برگزاری انتخابات سراسری در ۲۴ اردیبهشت را امضا کرد

رئیس جمهور ترکیه طی مراسمی ضمن امضای حکم رسمی برگزاری انتخابات سراسری این کشور در تاریخ ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت)، از آغاز فرایند انتخابات خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان امروز (جمعه) دستور رسمی برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری این کشور در تاریخ ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) را امضا کرد.

اردوغان طی سخنرانی در مراسم امضای این حکم، افزود: «با اختیاراتی که در اصل ۱۱۶ قانون اساسی ما داده شده، تصمیم برگزاری زودهنگام انتخابات ۱۸ ژوئن در تاریخ ۱۴ می را امضا کردم. به‌دنبال این تصمیم که فردا در روزنامه رسمی منتشر می‌شود، کمیسیون مرکزی انتخابات تقویم دو ماهه انتخابات را آغاز می‌کند».

وی توضیح داد: «در روند انتخابات، دستور کار ما بازهم ترمیم زخم‌های زلزله‌زدگان و جبران خسارات اقتصادی و اجتماعی این فاجعه خواهد بود. برای التیام آلام زلزله‌زدگان، پاک کردن همه آثار فاجعه و افزایش تولید و اشتغال برگزاری زودهنگام انتخابات ضروری است».

رئیس جمهور ترکیه درباره امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده در زلزله اخیر نیز تاکید کرد: «هدف ما این است که طی یک سال ۳۱۹ هزار منزل متشکل از ۲۴۴ هزار واحد مسکونی و ۷۵ هزار خانه روستایی را تکمیل و بلافاصله به نیازمندان تحویل دهیم. ما مصمم هستیم تا با تکمیل مراحل اسکان موقت تا ایجاد فضاهای زندگی جدید، امن و آرام برای ۳.۵ میلیون نفر کار کنیم».

اردوغان با بیان اینکه راه خروج از بحران و غلبه بر آثار زلزله اجرای محتاطانه تصمیماتی است که باید با اراده قوی سیاسی اتخاذ شود، گفت: «در حالی که بخشی از کشور برای کشته‌شدگان زلزله فریاد سر می‌دهد، نمی‌توانیم به خاطر محاسبات سیاسی، ناآگاهی بخشی را به گردن ملت بیاندازیم. ترکیه نمی‌تواند تلف کردن بی‌مورد انرژی و زمان را تحمل کند».

وی افزود: «همه کسانی که برای کاندیداتوری به حزب ما مراجعه کنند، ابتدا حداقل مبلغی را که تعیین می‌شود به عنوان کمک مالی به حساب‌های امداد زلزله آفاد واریز می‌کند. ترکیه نمی‌تواند بدون رفع و رجوع مشکلات زلزله و جبران خسارات اقتصادی، اجتماعی و روانی با اطمینان به آینده خود نگاه کند».

پیش از این، نظرسنجی که توسط مؤسسه «آرِدا» در بازه زمانی بیست‌وسوم تا بیست‌وهفتم فوریه ۲۰۲۳ برگزار شد، نشان داد که حدود نیمی از واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات سراسری، به اردوغان برای ریاست‌جمهوری ترکیه رأی می‌دهند.

کد خبر 646710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.