از گذشت خانواده محیط‌بان برای قصاص تا تاثیر چهارشنبه‌سوری بر حیات وحش

بعضی از اخبار مهم حوزه محیط زیست را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "ریزپلاستیک" و تهدید جنین متولد نشده، گذشت خانواده محیط‌بان کرمانشاهی از قصاص، ممنوعیت ورود بازدیدکننده به حیات وحش صفادشت و تأثیر چهارشنبه‌سوری بر حیوانات و محیط‌زیست را در بسته محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

خانواده "برومند نجفی" محیط‌بان کرمانشاهی که مرداد امسال به قتل رسیده بود، از قاتل فرزندشان گذشتند و رضایت دادند.

چهاردهم مرداد سال ۱۳۹۹ یکی از مخبران یگان حفاظت محیط زیست کرمانشاه با مشاهده چهار شکارچی غیرمجاز که با خودروی آفرود وارد منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه شده بودند و به گفته او، اقدام به شکار کرده بودند، موضوع را به پاسگاه محیط بانی مستقر در منطقه اطلاع می‌دهد.

بلافاصله بعد از اطلاع‌رسانی، پنج نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست کرمانشاه برای بررسی مسئله، خود را به خودروی شکارچیان می‌رسانند و در درگیری میان نیروهای محیط‌بانی و شکارچیان، ضمن اصابت تعدادی گلوله به خودروی شکارچیان، یک نفر از آن‌ها با گلوله محیط‌بان «برومند نجفی» زخمی می‌شود و در ادامه جان خود را از دست می‌دهد.

در جریان رسیدگی به این پرونده، برومند نجفی توسط شعبه سوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه به اعدام محکوم شد. درخواست اعاده دادرسی پرونده محیط‌بان برومند نجفی توسط دیوان‌عالی کشور پذیرفته می‌شود و این پرونده برای رسیدگی مجدد حقوقی، به شعبه هم‌عرض، ارجاع می‌شود.

سرانجام در ۲۲ مرداد امسال هنگامی که محیط‌بان برومند نجفی به همراه یک سرباز در جریان برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اعاده دادرسی پرونده -متهم شدن برومند نجفی به قتل یک شکارچی غیرمجاز- در حال خارج شدن از ساختمان دادگاه بود، با تجمع اقوام مقتول روبه‌رو می‌شود و در نهایت با تیراندازی پدر مقتول به برومند نجفی و سرباز همراه او، محیط‌بان نجفی فوت و سرباز همراه او راهی بیمارستان می‌شود.

به مناسبت نیمه شعبان و در قالب پویش "به احترام امام رضا (ع) می‌بخشم" اعضای ستاد صبر استان کرمانشاه و سران اقوام، ایلات، طوایف استان کرمانشاه دور هم جمع شدند تا در آئین خون صلح، به این اختلاف چند ساله پایان دهند.

"ریزپلاستیک" جنین متولد نشده را نیز تهدید می‌کند!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که میکرو و نانوپلاستیک‌ها می‌توانند اندام‌های حیاتی جنین متولد نشده را نیز تهدید کنند. در ۷۰ سال گذشته، بشریت برای کارکردهای مختلف به مواد پلاستیکی وابسته شده و در این مدت، حدود ۶ میلیارد تن پلاستیک را به شکل ذرات میکرومتری و نانومتری به محیط‌های مختلف وارد کرده است. این میکرو و نانوپلاستیک‌ها (MNP) به طور گسترده در سراسر محیط و زنجیره غذایی توزیع شده‌اند و در بافت‌های انسان و سایر پستانداران یافت شده‌اند.

مطالعات قبلی تأیید کرده‌اند که MNP‌هایی که وارد غذا می‌شوند، می‌توانند از سد روده به جریان خون عبور کنند. نتایج این مطالعات از آزمایش بر روی موش‌های به دست آمده بود. حال یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که علاوه بر این، موش‌های باردار که در غذای خود از پلاستیک تغذیه می‌کردند، فرزندانی داشتند که دارای مجموعه‌ای از پیامدهای ناسالم بودند که بر مغز، کبد، سیستم ایمنی و متابولیسم تأثیر می‌گذاشت.

نتایج این مطالعه حاکی از این است که جنین موش حتی زمانی که در بدن مادر زندگی می‌کند نیز از شر ریزپلاستیک در امان نیست و این ذرات به راحتی از جفت مادر به فرزند منتقل می‌شوند. در این آزمایش پنج موش آزمایشگاهی در روز ۱۹ بارداری خود با مایع حاوی نانوپلاستیک‌ها تغذیه شدند؛ پس از ۲۴ ساعت، موش‌ها قربانی شدند و نتایج که در مجله Nanomaterials منتشر شهد، نشان داد که MNPها(میکرو و نانوپلاستیک‌ها) نه‌تنها در عرض ۲۴ ساعت از موانع روده و جفت عبور کرده‌اند، بلکه در کبد، کلیه‌ها، قلب، ریه‌ها و مغز فرزندان متولد نشده نفوذ کرده‌اند!

فیلیپ دموکریتو؛ استاد علوم نانو و مهندسی زیست محیطی در دانشکده بهداشت عمومی راتگرز، گفت: نتایج تحقیق ما این فرضیه را تأیید می‌کند که MNPها می‌توانند از سد جفت عبور کرده و به بافت‌های فرزندان متولد نشده، نفوذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: تخمین زده می‌شود که انسان به طور متوسط حدود ۵ گرم MNP را در هفته خورده و یا استنشاق می‌کند که این مقدار برابر با یک کارت اعتباری است. هنوز نمی‌توان به طور قطعی گفت که این آزمایش اثرات مشابهی نیز بر روی جنین متولد نشده انسان دارد یا خیر، اگرچه برخی همکاران من به این باور رسیده‌اند که جنین انسان نیز پیش از تولد به میکروپلاستیک آلوده شده است.

ممنوعیت ورود به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت

مهناز مدیریان، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ملارد از ممنوعیت ورود بازدید کنندگان به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت تا اطلاع بعدی خبر داد.

وی گفت: با عنایت به نبود رعایت ضوابط زیست محیطی در مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت و مغایرت محل‌های نگهداری گونه‌ها با استانداردها و دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست و فقدان اقدام مؤثر توسط مسئولان مربوطه برای رفع نواقص محل‌های نگهداری گونه‌های حیات وحش و از طرفی تلف شدن تعدادی از گونه‌ها در این مرکز و جریحه‌دار شدن افکار عمومی، مطابق دستور مراجع قضائی شهرستان، ورود بازدیدکنندگان به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان ملارد با بیان اینکه نبود رعایت استانداردهای ملاک عمل علی‌رغم صدور اخطاریه‌های زیست محیطی و بازدیدهای مستمر، در سال جاری منجر به تلف شدن گونه‌های جانوری در این مرکز شده است، افزود: تا زمان رفع نواقص و اصلاح محل‌های نگهداری مطابق با استانداردها و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست، پیگیری‌های لازم توسط این اداره صورت خواهد پذیرفت.

تأثیر چهارشنبه‌سوری بر حیوانات و محیط‌زیست

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نزدیکی به چهارشنبه‌سوری و افزایش استفاده از مواد محترقه، اظهار کرد: آتش‌سوزی و صدای مهیب انفجار و ایجاد آلودگی هوا و آلودگی صوتی موجب نابودی، سکته و از بین رفتن زیستگاه پرندگان و جانداران یک منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه چهارشنبه آخر سال می‌تواند برای محیط زیست آسیب‌زا باشد، گفت: پدیده‌های مخاطره‌آمیزی مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی و حتی آتش‌سوزی در مناطق جنگلی از جمله مواردی است که در روز چهارشنبه آخر سال وجود دارد. اما بیشترین نگرانی ما در زمینه آلودگی هوا است که می‌تواند به شدت بر تمام حیوانات تأثیر منفی بگذارد و برای پرندگان و حیواناتی که در نزدیکی ما زندگی می‌کنند، مخاطره‌آمیز باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: آلودگی که از سوزاندن لاستیک‌ها ایجاد می‌شود علاوه بر انسان‌ها بر گیاهان و حیوانات و پرندگان نیز تأثیرات منفی می‌گذارد و فردای روز آخرین چهارشنبه سال به تعداد زیادی لاشه حیوانات در سطح شهر پیدا می‌کنیم، همچنین پرندگانی که لانه‌سازی و تخم‌گذاری می‌کنند نیز با شنیدن صدای مهیب انفجار و آلودگی هوا دچار احساس ناامنی شده و لانه خود را رها می‌کنند در نتیجه در زادآوری آن‌ها مشکل ایجاد می‌شود. بهتر است که رعایت کنیم و چهارشنبه آخر سال را با رسوم قدیمی ایرانی به جا آوریم.

وی با اشاره به مخاطرات آلودگی صوتی، افزود: حیوانات و به ویژه پرندگان از آلودگی‌های صوتی آسیب می‌بینند. خواهش ما این است که استفاده از مواد منفجره در چهارشنبه‌سوری را کمتر از سال گذشته کرده و به حداقل برسانیم.

محبت‌خانی درباره خرید و فروش گونه‌های نادر حیات وحش برای سفره هفت سین، اظهار کرد: در سال‌های اخیر گونه‌هایی خرید و فروش می‌شود که تمام مراحل آن از صید تا معاملات جرم است. تلاش‌های محیط‌بانان تا جایی تأثیر دارد که مشارکت مردم در نبود خریداری آن‌ها وجود داشته باشد. گونه‌هایی همچون لاک‌پشت، مار آبی، سمندر لرستانی و سمندر کردستانی به‌شدت نایاب و در معرض انقراض هستند که با معامله موجب انقراض و نابودی این گونه‌ها در حیات وحش می‌شویم، چرا که نمی‌توانیم دائمی و آن‌طور که باید از آن‌ها مراقبت کنیم یا به زیستگاه اصلی خود بازگردانیم، لذا این گونه‌ها توانایی زندگی در زیستگاه خود را از دست می‌دهند.

کد خبر 646637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.