عوارض سبز نقش ویژه‌ای در ضریب افزایش درآمدهای پایدار شهری دارد

شهردار زرین شهر گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر شهرداری‌ها از مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان درخواست شد تا پرداخت عوارض سبز به شهرداری‌ها تا قبل از تصویب معیارهای کارشناسی شده به صورت علی‌الحساب پرداخت شود.

حسین اسماعیلی احمدی در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نقش به‌سزای عوارض سبز و ارزش افزوده در ضریب افزایش درآمدهای پایدار شهرداری، اظهار کرد: براساس ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی و صنعتی که حد مجاز و استانداردهای زیست محیطی را به دلایل مختلف رعایت نمی‌کنند، توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست و براساس معیارهایی کارشناسی شده با نرخ‌های نیم درصد، یک درصد و یک و نیم درصد، به مأخذ فروش کالا یا خدمات، مشمول پرداخت عوارض سبز می‌شوند.

وی با بیان اینکه متأسفانه با وجود ابلاغ قانون ارزش افزوده هیچ‌گونه عوارضی به شهرداری‌ها پرداخت نشده است، افزود: براساس گزارشات ارائه شده متأسفانه معیارهایی که در تعیین سطح آلایندگی واحدهای تولیدی و صنعتی به عنوان مبنای عمل سازمان محیط زیست قرار می‌گیرد همچنان به تصویب نرسیده تا ادارات کل امور مالیاتی بتوانند نسبت به مطالبه عوارض سبز از واحدهای آلاینده اقدام کند و این مسئله چالش‌هایی را برای مدیران شهری شهرهای ایران به همراه داشته است.

شهردار زرین شهر تصریح کرد: با توجه به فعالیت کارخانه‌های بزرگ فولادی در شهرستان لنجان و در جوار زرین شهر که آلایندگی آنها با چشم قابل مشاهده است و اهمیت پرداخت عوارض سبز در راستای حفظ و توسعه فضای سبز شهری جلسه‌ای با حضور مدیران شهری شهرستان لنجان با مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان برگزار شد.

وی با اشاره به وجود ۱۵۰ هکتار فضای سبز شهری در خطه طلایی ایران، ادامه داد: سرانه فضای سبز هر شهروند در زرین شهر ۳۰ متر مربع بوده که بیش از سرانه استاندارد است، حفظ و نگهداری این حجم از فضای سبز با هدف مبارزه با آلودگی ایجاد شده توسط صنایع مستلزم صرف هزینه است.

اسماعیلی احمدی خاطرنشان کرد: براساس مباحث مطرح شده در طول سال گذشته شهرداری زرین‌شهر و دیگر شهرداری‌های شهرستان لنجان ریالی عوارض سبز دریافت نکرده‌اند؛ با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر شهرداری‌ها از مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان درخواست شد تا پرداخت عوارض سبز به شهرداری‌ها تا قبل از تصویب معیارهای کارشناسی شده به صورت علی‌الحساب پرداخت شود تا پس تصویب نحوه اعمال مالیات و محاسبه عوارض سبز برای واحدهای آلاینده با شهرداری‌ها تسویه حساب شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر صنایع و آلایندگی آنها وجود نداشتند قطعاً این حجم فضای سبز نیز به وجود نمی‌آمد و نگهداری آن نیز هزینه‌های سنگین را به شهرداری‌ها تحمیل نمی‌کرد. امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته نتایج مثبتی حاصل شود تا مدیران شهری نیز بتوانند با برنامه‌ریزی از چالش‌های اقتصادی پیش رو عبور کنند.

کد خبر 646624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.