امکان عضویت اساتید بازنشسته در کارگروه‌های «شورای علمی نشان عالی دانش» فراهم شود

هفت استاد برجسته کشور به‌عنوان اعضای شورای علمی «نشان عالی دانش» که اولین دوره آن طی همکاری مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، انتخاب شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران امروز_سه‌شنبه هفدهم اسفندماه_ در دومین نشست شورای عالی «نشان عالی دانش» که در سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، در جریان تبادل‌نظر و گفت‌وگو میان اعضای حاضر در این نشست، درزمینهٔ بررسی مصادیق و انتخاب اساتید حاضر در شورای علمی «نشان عالی دانش» گفت: در انتخاب اعضای شورای علمی لازم است تنوع دانشگاهی و تنوع رشته‌ای و سنی اساتید مدنظر قرار گیرد و این فرصت ایجاد شود که اساتید بازنشسته هم بتوانند در شورای علمی و کارگروه‌های آن عضویت پیدا کنند.

رضا پور حسین، دبیر شورای عالی «نشان عالی دانش»، از شورای علمی به‌عنوان یکی از ارکان این نشان نام برد و گفت: بر اساس مصوبه هیئت مؤسس «نشان عالی دانش»، ۲ استاد دانشگاه تهران، ۲ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و ۳ استاد خبره خارج از دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در ترکیب شورای علمی این نشان حضور دارند.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز درباره این رویداد اظهار کرد: دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برحسب یک ضرورت اجرایی از یکدیگر جداشده‌اند اما دو تنه درخت هستند که یک ریشه‌دارند. تعریف رویدادهای مشترک بین دو دانشگاه، حرکت قابل‌تقدیری است. اقدام پسندیده‌ای است که این دو ظرفیت در مواقعی که ضرورت به جدایی نیست، به‌صورت یکسان عمل کنند.

وی در اعلام نظر درباره ویژگی‌های اعضای شورای علمی نشان عالی دانش، بر جنبه علمی بودن اساتید تأکید کرد و گفت: در انتخاب اعضای شورای علمی، بر معیارهای عمومی دانشمند بودن افراد تأکید شود نه معیارهای تخصصی

شرایط عضویت در شورای علمی نشان عالی

رضا فرجی‌دانا، رئیس اسبق دانشگاه تهران اظهار کرد: اساتیدی که به‌عنوان عضو شورای علمی نشان عالی دانش انتخاب می‌شوند باید افرادی مقبول، عالم، با قضاوت حرفه‌ای و مورد اعتماد جامعه باشند. اعضای شورای علمی نباید گمان کنند که به‌عنوان نماینده حوزه تخصصی خود در شورای علمی حضور دارند؛ بلکه لازم است اساتیدی به‌عنوان عضو این شورا انتخاب شوند که دید کلان نسبت به علم و فناوری داشته باشند. اساتید عضو شورای علمی نشان نباید در زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب چهره‌های دریافت‌کننده نشان، نسبت به رشته خود وابستگی نشان دهند بلکه شایسته است فراتر از حوزه‌های رشته‌ای خود نظر دهند.

احمد نوحه‌گر معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز تأکید کردند که وجه غالب اعضای شورای علمی نشان عالی دانش، جامع‌نگری و شناخته‌شدگی علمی آن‌ها باشد.

علی‌اکبر صبوری، استاد ممتاز دانشگاه تهران هم در بیان ویژگی‌های موردنیاز برای اساتیدی که در شورای علمی نشان عالی دانش حضور پیدا می‌کنند، گفت: اساتیدی به‌عنوان عضو شورای علمی نشان انتخاب شوند که در حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری دارای حرف برای گفتن باشند و به‌عنوان اساتیدی صاحب‌نظر و شاخص شناخته شوند.

پس از تبادل‌نظر میان اعضای شورای عالی نشان عالی دانش، علی‌اکبر موسوی موحدی استاد ممتاز دانشگاه تهران و سید سعیدرضا عاملی از دانشگاه تهران؛ محمدعلی صحرائیان و احمدرضا دهپور از دانشگاه علوم پزشکی تهران و فریدون عزیزی، سعدالله نصیری قیداری و محمود دبیر مقدم به‌عنوان استاد برجسته خارج از دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به‌عنوان اعضای شورای علمی نشان عالی دانش انتخاب شدند.

کد خبر 646392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.